Langkau ke kandungan utama

TENTANG WIKILEAKS LAGI NI...


PENGASAS Wikileaks, Julian Assange (tengah) 
menunjukkan surat mahkamah kepada pihak media 
sejurus keluar dari Mahkamah Tinggi di tengah London, awal hari ini. 
Beliau yang dibebaskan dengan ikat jamin, 
mahu membersihkan namanya daripada 
dakwaan kesalahan seksual yang dihadapinya 
serta meneruskan operasi laman pembocor maklumat itu. - Foto AFP


kini, dia antara ramai manusia yang terpopular di dunia. apa yang dilakukannya, mencemaskan negara kuasa besar, tetapi disukai oleh ramai penduduk dunia, sesuatu yang terlalu kontra. 

dia warga australia tetapi melakukan operasinya di sweden, sebuah negara yang bebas undang2 berkaitan dunia ict ni. sebab itu, bila dia ditangkap, mereka menahannya atas alasan dia mencabul dua wanita.

semalam, dia sudah dibebaskan dengan ikat jamin. jemputlah baca...

LONDON: Pengasas WikiLeaks, Julian Assange yang dibebaskan dengan ikat jamin, awal hari ini mahu membersihkan namanya daripada dakwaan kesalahan seksual yang dihadapinya serta meneruskan operasi laman pembocor maklumat itu.

“Saya berharap untuk meneruskan kerja saya dan mempertahankan diri saya (daripada tuduhan). Saya akan dedahkan apa yang kami ada dan apa yang belum kami dapat," katanya sebaik keluar dari Mahkamah Tinggi London dengan wartawan dan jurugambar memenuhi geleri mahkamah.

Assange dan peguamnya mengulangi bahawa tindakan untuk mengekstradisi dari Britain ke Sweden terhadapnya berhubung dakwaan seksual terhadap dua wanita itu adalah lebih bermotif politik.

Pembebasannya dari mahkamah ditangguh beberapa jam bagi membolehkannya diikat jamin sebanyak 240,000 pound (AS$374,000) yang dibayar oleh kumpulan penyokongnya. - AFP 

sumber:bharian

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…