Langkau ke kandungan utama

pesanku kepada insan bernama josiah...



sarang tebuan jangan dijolok, ya! aku geram bila baca artikel ....ni

baik aku mulakan dari awal. 

perkahwinan mereka memang gempak.. unik! mengapa unik? 

sebab di zaman ini, mana ada perempuan nikah umur 14 tahun, kan? tapi iulah paparannya. nama budak perempuan tu, siti maryam mahood, 14 tahun. dia berkahwin dengan seorang guru sekolah rendah berusia 23 tahun, abdul manan othman. julai lepas, ibubapa siti maryam 'mathcmake', padankan, pasangan ini dan membawa kes ini ke mahkamah syariah yang kemudian membenarkan kedua-duanya berkahwin. 

sabtu lepas, mereka meraikan sambutan ulangtahun oops, ulangbulan perkahwinan mereka dalam suasana cukup meriah di salah sebuah masjid di ibu negara. 

kata siti maryam dalam the new sunday times, "bukan senang nak seimbangkan masa untuk belajar dan jadi isteri tapi saya... boleh aje!" dengan gembira dia menambah, "suami saya cikgu sekolah rendah dan keluarga saya mengenalinya."   

bagi aku, itu sudah cukup bagus! mereka berdua berkahwin mengikut landasan yang islam tentukan. tak ada apa salahnya, kan? so...  mengapa minah ni menyibuk, ya? 

siapa minah ni? 
nama dia ivy josiah. 

siapa dia? pengarah eksekutif women's aids organisation. 

apa dia nak? apa dia kata? 
welllll, dia kata, undang2 yang membenarkan perkahwinan bawah umur dalam setengah-setengah kes mesti dihapuskan di malaysia.... maksudnya ia merujuk kepada undang-undang islam..kan?

ni, aku quote balik apa dia cakap pada AFP. aku x nak translate sebab nanti bimbang bawak maksud berlainan pulak. 
"I certainly hope this will spark a fresh round of open debate. There should not be any roadblocks... that it involves culture and religion and hence we cannot talk about it," she told AFP.
aku geram ni!!!! siapa dia hendak mempertikai? hak orang islam yang dia menyibuk, kenapa? eh, pi jaga orang2 yang dapat aids tu! islam dah cukup bagus so janganlah engkau hendak menyibuk, okey!

"We need to remedy the flaws in the law. There are exceptions in the law. These exceptions should be removed. The government can no longer turn a blind eye," Josiah said. "The government should set the minimum marriage age of 18 for all races -- boys and girls since the Child Act recognises a child as anyone below 18," she said. "We need to protect the child." Josiah has previously said that "child marriage amounts to paedophilia".
macam bagus! 
flaws in the laws? 
maksud dia apa? ada kesilapan dalam hukum islam? hah? 

seorang bukan islam mempertikaikan hukum islam? 

mana ustaz? mana ustazah? bangun! jawab si ivy josiah ni! lagipun, dia ajak orang berdebat dengan dia! dia hendak menentang bermati-matian perkahwinan bawah umur ini dan mahu satu undang2 seragam tidak mengira agama dibuat tentangnya!

tolonglah! kita kena sedarkan pemimpin2 organisasi yang bersifat sebegini supaya tidak menggunakan pengaruh yang dia ada untuk mengaburi mata masyarakat. orang yang tidak faham hukum islam pasti akan menyokong dia. pasti akan menganggap islam agama yang teruk. inilah yang harus kita perbetulkan. siapa setuju?








Ulasan

  1. and now they are questioning about Sharia's law. heh :/

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…