apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

22.11.10

nak singgah ke tidak ni?

amboi, ai...kalau tengok pada gambar di sebelah, bukan main bersih tandas awam itu, kan? kalau begitulah keadaannya, aku pun sanggup berhenti untuk buang air. malangnya, daripada 5764 tandas awam di malaysia, 3000 daripadanya adalah kotor. yang bersih pula, bukanlah bersih sangat pun. kalau boleh dibintangkan, hanya mampu dapat satu atau 2 bintang aje! percaya atau tidak, cuma ada 400 sahaja tandas awam yang dapat 5 bintang. sikit sangat!

buatlah sesuatu wahai pihak berkuasa tempatan (PBT). tingkatkanlah penguatkuasaan. malu kita pada pelancong. bukan setakat orang luar, kita sesama kita pun malu! busuk, hancing, vandalisme, tulis lucah-lucah...tu semua sikap segelintir manusia tak bertamaddun tetapi, itulah gambaran masyarakat malaysia keseluruhannya, jangan tak tahu!

kata menterinya, pemeriksaan mengejut akan dikuatkuasakan daripada sekali kepada dua kali setahun. makkk...patutlah jadi macam gitu! setahun sekali baru nak cek. teruk betul, pbt! tidur ke? 

aku teringat pada kata-kata ini....entah siapa yang menyebutnya, aku lupa...
satu waktu aku ke negara islam, namun aku hairan kerana di sana, kotor dan menjijikkan. aku berjalan lagi dan singgah di negara yang majoriti penduduknya orang kafir. bersih sekitarannya, sejuk mata memandang. bukankah islam mengatakan bahawa kebersihan itu sebahagian daripada iman? mengapa tidak kutemuinya di negara islam?
kita perlu mengorak langkah. jadikanlah malaysia negara yang bersih kerana keberihan mencerminkan keimanan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.