Langkau ke kandungan utama

nak kahwin?

lagi 2 minggu, cuti sekolah. ada x di antara anda yg nak kahwin dlm cuti ni? ada? alhamdulillah, anda sedang mengikut sunnah nabi tu. 
okey, nak kahwin, banyak yg anda nak kena buat. janganlah semuanya mak dengan ayah je, kan? sian diorang. 
so.. di bawah ini beberapa perkara (checklist) utk anda: 
tengoklah!!!


NIKAH/ KENDURI

1. tema 
2. menu
3. kad kawin + jemputan tetamu
4. lantik mak andam 
5. hiburan (kompang, DJ, lagu2, tarian, silat, marhaban dll)
6. cukup semua syarat sah nikah iaitu W.A.R.I.S <<< faham kan?
7. lantik pengurus kewangan
8. lantik pegawai penyambut tetamu
9. lantik pegawai pengapit
10. jurugambar
11. kamar pengantin yg indah bagai di syurga 
12  bunga telur (dua2 pihak)
13. aksesori/perhiasan semasa majlis
14. susun atur barang2 rumah
15. meja pengantin
16. kursus kawin
17. medical check up (HIV, Talesmia)
18. hadiah utk tetamu
19. set pelamin/katering/baju sanding
20. set potong kek/meja hadiah
21. upah saksi/tok kadi [semasa nikah]
22. DUIT MINYAK ROMBONGAN LELAKI (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
23. TEMPAT TINGGAL ROMBONGAN LELAKI LENGKAP DGN MKN MINUM (JIKA KENDURI LAIN2 TEMPAT)
perancangan kena libatkan honeymoon jugak tahu!

honeymoon
1. LOKASI
2. BAJET TEMPAT TINGGAL (HOTEL 5 BINTANG)
3. BAJET TAMBANG
4. BAJET MAKAN
5. BAJET BERFOYA-FOYA
and..... kalau anda, wanita, terus mengandung? amacam? ada checklist utk anda nih..hehe

bunting pelamin
1. KOS UTK MEDICAL CHECK-UP (MONTHLY)
2. BARANG2 BAKAL IBU
3. BARANG2 BABY
4. KOS BERSALIN

fenin dah? janganlah pening! bukan anda kena buat semuanya tu. 
mak, ayah, emak2 saudara, bapak2 saudara, adik, kakak, ipar duai, kan ada? bekerjasamalah.......

selamat penantin baru, ya.

gambar dan petikan diambil dari sini
terima kasih.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…