Langkau ke kandungan utama

luahkan 6 perkara ini di facebook dan anda?


anda suka ber fb kan? mm, ada share gambar, tag lagi. cerita kisah hidup, ada maki hamun bla, bla, bla...

di yahoo, anda dipesan supaya tidak mendedahkan enam perkara berikut dalam facebook. kenapa? nak tahu...bacalah...

1. tarikh dan tempat lahir
anda boleh sahaja beritahu hari apa anda dilahirkan tetapi jika di fb anda memberikan tahun dan di mana anda lahir, anda baru shj memberikan peluang kepada penyangak2 utk mengetahui ttg kedudukan kewangan anda. suatu kajian mendpti bhw bila kumpulan penyangak ini tahu tarikh dan tempat lahir anda, mereka boleh meneka semua termasuk no pin akaun bank anda sekali...

2. cadangan melancong
anda sdg mengundang, "Mai la, rompak saya!" jika anda post di wall dan beritahu begini....

"hello, saya nak pergi bercuti ke cherating pd sekian tarikh, jam sekian, di hotel sekian. owhh hotel..... tunggu  i dtg, okey!" 

percayalah bukan sj hotel menunggu ttp juga perompak mahupun pencuri yg suka baca ttg anda di fb. 

pesan sofi; tunjuk gambar di tempat cuti bila anda dah balik bukan sebelum pergi..faham?

3. alamat rumah
perlu dijelaskan ke? hello, yg nak jd kwn anda di fb tu bukan semua kwn yg anda kenal, kan? so hati2. nnt tau2 a stranger walk to your door. tak ke bahaya?

4. pengakuan - confessions
benci pd seseorg, atau benci bos anda? atau marahkan tunang, ex hubby? hello... nak luah kemarahan pun biarlah berpada2, takut kl bos geram, bos boleh pecat awak. facebook bukan tempat utk anda meluahkan rasa tidak puas hati, panas hati, benci, bahayaaa.... nnt awak balik kena sembur, kesian awak. di usa, seorg despatch diberhentikan kerja krn dia beritahu semua org yg dia pengguna dadah...kan dah? 

sofi: simpan saja rahsia anda.

5 memberi bayangan katalaluan
segala berkaitan bank, dan akaun bank termasuk nama ibu, nama bank, nama kucing kesayangan...semua ini anda simpan di fb? wow, anda sengaja nak bg org2 yg terer komputer utk hack akaun anda tau! ke anda tak tahu? ke, buat2 tak tahu? ingatlah, bukan semua manusia sebaik diri anda itu. huhu..

6. tingkahlaku berbahaya
anda suka bawak kereta laju2. atau naik para glider atau suka menyelam skuba tanpa peralatan yg sesuai? hmm, skrg ni, pihak insurans sdg hendap apa2 yg anda tulis di fb berkaitan hobi bahaya ini. anda tulis, anda tunjuk gambar lepas tu anda patah riuk kemalangan krn hobi paling bhya ini, sorilah anda akan dpt insurans...diorg dah ada bukti wehh..x termaktub dlm perjanjian kan?

hmm, itulah 6 perkara. harap memberi manfaat.

artikel ni sofi dpt dr yahoo

Ulasan

  1. suka..suka..macam2 tulis kat FB kan..hehhe...saya pun selalu tp takder ler kutuk2 orang

    BalasPadam
  2. @nalhuda

    iya betul tu..jg mata keyboard anda

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…