Langkau ke kandungan utama

kenapa anda gagal temuduga?

anda dah banyak kali pergi interview, oopps, temuduga, tapi masih x dpt kerja. anda pun tertanya2. 
mengapa? apa yg kurang? apa yg x kena? apa yg silap? 
mm, mai sini. aku nak bgtau sbb2 kenapa anda x dipilih. bukan byk sebab pun, 5 aje. baca betul2, pasni kl g temuduga lagi, maka elakkanlah dpd berulang. 

1. anda kedengaran seperti sangat terdesak - 
penemuduga adalah mereka yg dpt membezakan di antara org yg betul2 berminat mendapatkan kerja dgn mereka yg saja aje memohon. mengetahui sebanyak mungkin ttg skop kerja yg ditawarkan di samping bertanyakan soalan2 yg menjurus ke arah bidang kerja tersebut semasa ditemuduga menunjukkan bahawa anda tidak dtg kosong ke situ. ia menunjukkan bhw anda mengambil sedikit masa memahami syarikat. syarikat perlukan pekerja yg ghairah dgn apa yg dibuat. jd waktu temuduga anda perlu tonjolkan minat itu kpd mereka. jangan biarkan mereka berfikir bhw ini adalah pilihan kerja anda yg terakhir krn sudah tidak ada kerja yg lain dah.

2.  Anda tak cukup jual diri anda
semasa temuduga, mesti akan ada soalan berbunyi, 
"boleh cik adik ceritakan sedikit tentang diri adik ni?" 
hmm, kalau anda tergagap2, atau jwb..' x ada apa nak saya ceritakan. boring!" 
wassalamlah jawabnya. 
bukan hal2 peribadi yg perlu dicerita ttp yg berkaitan dgn skop kerja itu sendiri. kut2lah ada pengalaman yg boleh dikongsi. dan, utk bercakap anda perlu berlatih, tau!

3. anda terlebih kelentong - 
konfiden sgt penting semasa ditemuduga tp jgnlah sampai anda dilihat sbg sedang menunjuk2. kl ditanya, dan anda x tahu,cakap aje anda x tahu. jgn tunjukkan kebodohan dgn menjawab yg bukan2. jgn lah hendaknya bila ditanya, anda berkata begini...
'oh itu? senang aje tu! takkanlah saya tak tahu pulak?" 
nnt renungan tajam penemuduga bisa membuat anda gelabah utk terus duduk di atas kerusi itu.

4. terpaksa bersaing dgn org dalam
yg ini..x dptlah den hendak menolong anda. mmg x ada rezeki andalah tu sbb persaingan di antara sorang yg baru dan x tahu apa2 berbanding dgn pekerja syarikat yg sudah terlatih lama...
kl andalah, anda pilih siapa?
hmm, tahupun!

 5. spesifikasi kerja berubah
maksudnya?
macam ni.... ada ramai yg dtg temuduga. dlm ramai2 tu ada seorang yg berpengalaman di suatu kriteria yg dilihat oleh penemuduga sbg berpotensi. jd, diorg akan ambil org ni dan buka bhg yg boleh memanfaatkan syarikat. bermakna, kerja asal yg diminta itu sudah tidak perlu ada lg, anda faham x ni? 
itulah 5 perkara yg menyebabkn anda gagal semasa temuduga. x pe terus mencuba lagi. jgn putus asa, okey!

sumber: yahoo malaysia

Ulasan

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…