apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

7.11.10

kenapa anda gagal temuduga?

anda dah banyak kali pergi interview, oopps, temuduga, tapi masih x dpt kerja. anda pun tertanya2. 
mengapa? apa yg kurang? apa yg x kena? apa yg silap? 
mm, mai sini. aku nak bgtau sbb2 kenapa anda x dipilih. bukan byk sebab pun, 5 aje. baca betul2, pasni kl g temuduga lagi, maka elakkanlah dpd berulang. 

1. anda kedengaran seperti sangat terdesak - 
penemuduga adalah mereka yg dpt membezakan di antara org yg betul2 berminat mendapatkan kerja dgn mereka yg saja aje memohon. mengetahui sebanyak mungkin ttg skop kerja yg ditawarkan di samping bertanyakan soalan2 yg menjurus ke arah bidang kerja tersebut semasa ditemuduga menunjukkan bahawa anda tidak dtg kosong ke situ. ia menunjukkan bhw anda mengambil sedikit masa memahami syarikat. syarikat perlukan pekerja yg ghairah dgn apa yg dibuat. jd waktu temuduga anda perlu tonjolkan minat itu kpd mereka. jangan biarkan mereka berfikir bhw ini adalah pilihan kerja anda yg terakhir krn sudah tidak ada kerja yg lain dah.

2.  Anda tak cukup jual diri anda
semasa temuduga, mesti akan ada soalan berbunyi, 
"boleh cik adik ceritakan sedikit tentang diri adik ni?" 
hmm, kalau anda tergagap2, atau jwb..' x ada apa nak saya ceritakan. boring!" 
wassalamlah jawabnya. 
bukan hal2 peribadi yg perlu dicerita ttp yg berkaitan dgn skop kerja itu sendiri. kut2lah ada pengalaman yg boleh dikongsi. dan, utk bercakap anda perlu berlatih, tau!

3. anda terlebih kelentong - 
konfiden sgt penting semasa ditemuduga tp jgnlah sampai anda dilihat sbg sedang menunjuk2. kl ditanya, dan anda x tahu,cakap aje anda x tahu. jgn tunjukkan kebodohan dgn menjawab yg bukan2. jgn lah hendaknya bila ditanya, anda berkata begini...
'oh itu? senang aje tu! takkanlah saya tak tahu pulak?" 
nnt renungan tajam penemuduga bisa membuat anda gelabah utk terus duduk di atas kerusi itu.

4. terpaksa bersaing dgn org dalam
yg ini..x dptlah den hendak menolong anda. mmg x ada rezeki andalah tu sbb persaingan di antara sorang yg baru dan x tahu apa2 berbanding dgn pekerja syarikat yg sudah terlatih lama...
kl andalah, anda pilih siapa?
hmm, tahupun!

 5. spesifikasi kerja berubah
maksudnya?
macam ni.... ada ramai yg dtg temuduga. dlm ramai2 tu ada seorang yg berpengalaman di suatu kriteria yg dilihat oleh penemuduga sbg berpotensi. jd, diorg akan ambil org ni dan buka bhg yg boleh memanfaatkan syarikat. bermakna, kerja asal yg diminta itu sudah tidak perlu ada lg, anda faham x ni? 
itulah 5 perkara yg menyebabkn anda gagal semasa temuduga. x pe terus mencuba lagi. jgn putus asa, okey!

sumber: yahoo malaysia

2 ulasan:

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.