Langkau ke kandungan utama

jenayah siber..JSJK sedia bertindak

Tiga bidang utama iaitu siasatan, operasi dan jenayah siber akan diberi tumpuan oleh Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman dalam usaha memperkasa dan meningkatkan perkhidmatan jabatan itu.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman yang baru Datuk Syed Ismail Syed Azizan berkata mutu siasatan perlu ditingkat dan proses siasatan juga perlu dicepatkan supaya keputusan dapat dibuat dengan segera terutama daripada pihak Jabatan Peguam Negara.

"Kita akan kaji semula proses siasatan dan jika ada yang perlu ditambah nilai, kita akan buat perubahan di situ," katanya kepada pemberita selepas majlis Serah Terima Tugas Ketua Polis Kedah di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kedah di sini hari ini. Pada majlis itu Syed Ismail menyerahkan tugas kepada pemangku Ketua Polis negeri, Datuk Asri Yusof. Majlis itu disaksikan Pengarah Jabatan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketenteraman Awam, Datuk Khalid Abu Bakar.

Beliau berkata, bidang kedua yang akan diperkasakan ialah bahagian operasi dan risikan memandangkan sekarang ini banyak kegiatan bersindiket dilaporkan.

"Jadi kita perlu perkemaskan bahagian risikan dan operasi supaya kita boleh mengambil tindakan yang berkesan ke atas mereka yang terlibat," katanya.

Syed Ismail yang sebelum ini merupakan Ketua Polis Kedah berkata, JSJK, di bawah risikan dan operasi kini dalam perancangan untuk mendapatkan sistem "criminal profiling" yang boleh membantu pegawai penyiasat jabatan itu menjalankan tugas mereka dengan lebih berkesan. Mengenai jenayah siber dan multimedia pula, pegawai-pegawai JSJK perlu melengkapkan diri dengan teknologi dan kursus terkini berkaitan siasatan siber memandangkan kini banyak laporan membabitkan penyalahgunaan teknologi itu.

"Ini antara perancangan saya yang perlu dilakukan untuk memperkasa dan meningkatkan lagi perkhidmatan JSJK kepada pelanggan kami selaras dengan misi dan visi pasukan Polis Diraja Malaysia untuk menjadi agensi penguatkuasa yang terulung di Malaysia dan setanding dengan agensi penguatkuasa di negara maju," katanya.-Bernama

sumber harian metro

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…