Langkau ke kandungan utama

Dia yang satu 7

Faizal tenang memerhati isteri yang kini sedang sibuk menyediakan makan malam. Dia duduk diam di atas kerusi makan. Sepasang mata sentiasa mengekori setiap pergerakan yang Farhana buat. Air kopi yang dihidangkan disisip perlahan-lahan.

Bibir mengukir senyum mengenangi peristiwa manis sepanjang hari. Rasa bahagia menzahirkan kesyukuran di dalam hati. Dia tidak tahu betapa di hadapannya, hati Farhana sedang keliru. Dia tidak tahu betapa Farhana sedang dihambat kekesalan. Farhana sedang menyesali perbuatannya menyerahkan diri kepada suami yang masih tidak sepenuhnya dikenali.

“Farha...”

Kerana panggilan tidak bersahut, dia bangun lalu mendekati isterinya. Gelagat isteri yang cuba mengelak renungannya diperhati dan sekilas, dia dapat melihat manik-manik halus menitis di pipi. Faizal menggelengkan kepala.

“Apa yang menyebabkan isteri abang menangis ni? Farha menyesal?” tanya dia dalam nada kesal.

Lama Farhana diam sebelum akhirnya dia membalas, “Kita tak saling kenal. Cerita awak pun belum habis lagi. Saya keliru. Saya tak faham. Memang saya menyesal. Saya tahu, saya tak patut cakap macam ni tapi saya betul-betul menyesal.”

Faizal beristighfar di dalam hati, melawan desakan syaitan yang mahukan dia melenting dan memarahi Farhana. Saat ini, dia sedang sangat berkecil hati bila mengetahui bahawa isterinya menyesali apa yang indah pada anggapannya.

“Letak semua benda yang awak pegang tu, Puan Farhana. Lepas tu mari duduk di depan abang ni. Abang nak tahu apa yang buat awak menyesal sangat tu! Mari kita huraikan kekusutan yang buat hidup awak haru biru.” Katanya sambil memaksa tangan Farhana yang sedang memotong sayur melepaskan kubis yang sedang dipegang. Dia kemudian mengalirkan air dan membasuh tangan itu dengan lembut. Selepas mengelapkan tangan, Farhana ditarik untuk duduk. Dia kemudian mengambil tempat di hadapan isterinya.

“Saya minta maaf, awak!” bisik Farhana perlahan.

“Untuk apa?”

Farhana menggelengkan kepala kerana dia juga tidak tahu mengapa dia harus meminta maaf.       

“Sayang, abang dah lama cintakan awak. Abang lebih dulu mencintai awak berbanding abang Lutfi. Abang Lutfi tahu itu.”

Farhana benar-benar terkejut. Wajah suami ditatap dengan pandangan penuh keraguan. Dia tahu seluruh wajah menggambarkan rasa tidak percaya. Argh, kalaulah dia mampu ketawa saat ini? Ya, dia ingin ketawa terbahak-bahak pada lelucon yang diucapkan oleh Ahmad Faizal. Sungguh!

“Awak memang boleh ketawa kalau apa yang abang sebutkan itu lucu pada awak, Puan Farhana. Tapi sebenarnya, ia bukan cerita lawak. Abang jatuh cinta pada awak sejak kali pertama awak jejakkan kaki ke universiti. Pada minggu suaikenal itu, abang salah seorang fasilitator tapi abang tak terkenal. Maklumlah, pendiam, tak handsome, nak tegur perempuan pun tak berani walaupun perempuan tu dah ada depan mata, jatuhkan pen. Masa hulurkan pen pada awak pun, tangan abang terketar-ketar sampai awak dengan kawan-kawan awak ketawakan abang. Abang malu betul masa tu tapi senyuman awak lekat dalam hati ini. Abang selalu perhatikan awak dari jauh. Tengok awak, rindukan awak dan berdoa supaya satu hari awak jadi milik abang.”

Mata saling bertatapan untuk seketika. Farhana ingin mencari kejujuran dalam pandangan yang Faizal lemparkan. Faizal pula sedang malu kerana meluahkan rahsia hati.

“Rasa susah hendak percaya...” akhirnya itu sahaja yang mampu dikatakan oleh Farhana. Kerana, dalam kotak ingatannya, tidak ada langsung memori tentang Ahmad Faizal. Langsung dia tidak mengingati.

Wajah suami ditatap sambil bertanya, “Kenapa tak cuba dekat? Kenapa tak cuba mengurat? Farha mana ada kekasih masa di universiti? Bila dah kerja, kebetulan sepejabat dengan abang Lutfi, barulah terbuka hati ini hendak bercinta. Awak ada banyak peluang dulu, kan? Kata dah jatuh cinta, tapi kenapa tak berusaha?”

Ahmad Faizal tersengih lalu diikuti dengan ketawa kecil. “Kan abang dah cakap, abang tak berani? Abang takut awak tolak salam perkenalan abang.”

“Tapi, awak kenalah cuba. Tak cuba, mana nak tahu saya terima ke, saya tolak ke? Apa yang penakut sangat tu?” Farha geram lalu meninggikan suara.

Ketawa Ahmad Faizal meledak kuat menyebabkan dahi Farhana berkerut-kerut. ‘Hai, kena tengking pun boleh gelak?’ tanya dia di dalam hati.

“Abang simpan gambar awak.”

“Awak ada gambar saya?”

Faizal mengangguk. “Awak kan aktif dalam badan budaya? Gambar awak selalu ada, jadi abang ambil dan simpan.”

“Owh...”

Sememangnya Farhana seorang yang aktif berpersatuan dahulu. Selalu mewakili universiti dalam pertandingan kebudayaan seperti tarian. Namun hanya setakat itu sahaja kerana ia hanya untuk suka-suka. Sekali lagi, dia merasa terharu dengan sikap Faizal. Terlalu pemalu sehingga sanggup hanya menyimpan gambar. Haii..

“Gambar itulah yang abang Lutfi nampak, yang membongkar kisah cinta abang pada Farha dan membongkar kisah cinta Farha dengan dia. Dia beritahu abang semuanya. Jadi, untuk selamatkan rumah tangga mereka, abang mintak izin dia untuk lamar Farha. Abang Lutfi kemudian bawak abang jumpa emak Farha. Kami ceritakan semuanya pada emak.”

Mendengar penjelasan itu, Farhana tidak mampu mengawal perasaan. Dia berasa terlalu sedih sehingga menyebabkan dia menangis pilu. Sayu kedengaran bunyi tangisannya. Sendu, hiba melanda jiwa. Dia benar-benar hampa.

“Farha...”

Dalam linangan air mata, Farhana mendongak, memandang wajah suami yang kabur di pandangan. Kekecewaan diluahkan....

“Sampai hati awak dengan dia buat saya macam bola. Dia tak mahu saya, awak sambar. Tak sikitpun hendak beritahu pada saya. Dia nak selamatkan rumah tangga dia? Kenapa? Dia ingat, kalau saya tahu dia dah kahwin, saya sanggup teruskan hubungan kami? Awak pulak, kalau saya ni bukan perempuan yang kononnya awak cinta, awak masih sudi jadi pak sanggup demi menyelamatkan maruah abang ipar awak? Demi menyelamatkan rumahtangga kakak awak? Sanggup?”

Faizal terkedu mendengar kemarahan isterinya. Dia dapat menyelami kekesalan. Dia turut merasai kedukaan. Dia kasihan. Namun, hati tetap bertanya, salahkah apa yang telah dilakukan?          
  

Ulasan

  1. kcian farha....
    stiap pmpuan pun akn rsa mcm 2...
    ingt farha 2 bola ke blh tndng ke sana ke mari...

    BalasPadam
  2. farhana kena terima dgn hati terbuka even kenyataannye sgt memilukan. tp, x perlu nk risau kot. faizal sgt cintakan farhana. life must go on. kena hargai pd org yg sayangkn kita.

    BalasPadam
  3. kesian kat Farhana...
    macam nak marah je kat Lutfi dan Faizal...
    geram dekat mereka berdua...

    BalasPadam
  4. sian kt farha,,,
    tp xpe,,,
    dpt suami yg cintakn dia,,,,
    farha, terima faizal ngan ati terbuka yer,,,

    BalasPadam
  5. @epy elina
    lelaki ni mmg mcm xde perasaan, kan?

    BalasPadam
  6. @hana_aniz
    hati yg luka mcm mn? perlu dsembuhkan dulu, kan?

    BalasPadam
  7. @seed169
    mmg geram. pandai2 aje diorg buat keputusan, kan?

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…