Langkau ke kandungan utama

Dia yang satu 5

 
Lewat jam 3 pagi, suaminya, Ahmad Faizal masih belum pulang-pulang. Hati yang membara kepanasan semakin terbakar. Tidak sepicing dia dapat melenakan diri bila segala persoalan yang sedang ligat berputar di dalam kotak fikirannya, tidak menemui jawapan yang dicari-cari.

Tanda soal ada di mana-mana. Mengapa? Apa? Di mana? Siapa? Ligat segala-gala, lepas satu, satu, menguasai otak. Siapakah Ahmad Faizal yang sebenar? Di mana gambar itu ditangkap? Apakah hubungan di antara Ahmad Faizal dengan....? Mengapa mengahwininya setelah....?

Penantian ini amat menyiksakan dirinya. Dia ingin tahu semua jawapan kepada semua soalan-soalan itu. Dia tidak mahu ada rahsia yang disembunyikan daripada pengetahuannya lagi. Ahmad Faizal berhutang dengannya. Ya, hutang itu perlu dilunaskan! Perlu! Kerana sekeping hatinya berasa tidak enak. Kerana sekeping hatinya berasa sangat bersalah.

Bunyi deruman enjin kereta memasuki pagar rumah menunjukkan kepulangan lelaki bergelar suaminya itu. Farhana duduk tegak di atas sofa, menanti pintu rumah dibuka sendiri oleh Ahmad Faizal. Sepasang mata tajam ke arah itu. ada jugak yang bakal dicederakan pada waktu dinihari ini....

Faizal terkejut melihat isteri yang jelas kelihatan seperti menanti dirinya. Tentulah kehairanan bila perlakuan ini tidak pernah dibuat oleh Farhana. Argh, gadis yang dikahwini sebulan dulu yang masih belum pernah menjadi miliknya dalam erti kata sebenar. Rasa bahagia menyelinap dalam hati untuk seketika kerana merasakan ada sikap bertanggungjawab yang cuba Farhana tunjukkan. Malangnya, hati juga serta merta dibaluti keresahan kerana tiada keceriaan yang kelihatan di wajah. Tentu ada sesuatu yang sedang membebani fikiran isterinya, dia memikir.

“Tak tidur lagi? Kan dah lewat ni?” tanya dia sambil cuba menutup mulut yang sedang menganga akibat menguap.

“Saya tak boleh tidur sebab saya ada masalah. Fikiran saya ni kusut. Kepala saya bengang. Sejak siang tadi saya cuba kawal, tapi tak boleh. Sebab memang perangai saya macam ni. Selagi masalah tidak selesai, saya tak boleh bertenang.” Meluncur laju Farhana menuturkan, mengulangi bait demi bait perkataan yang sudah dihafal berulang kali di sepanjang hari. Dan Ahmad Faizal harus bersyukur kerana dia tidak marah. Ayat-ayat yang keluar tadi, terpantul dengan tenang. Mungkin kerana segalanya mengambil masa melebihi 12 jam, sudah agak senggang waktu berselang. Kalaulah Faizal pulang tengah hari tadi, tentu perang mulut meletus.

“Owh.. jadi Puan Farhana bukanlah menunggu saya pulang sebagai selayaknya seorang suami disambut oleh isterinya? Puan Farhana sedang menunggu saya menjelaskan tentang sesuatu, begitu? Maksudnya, tadi, Puan Farhana ada masuk ke dalam bilik sayalah, ya?”

Mereka berdua berbalas renungan. Tajam menikam anak mata masing-masing diiringi getaran kencang dalam hati.

“Awak memang mahu saya masuk ke dalam bilik awak dan menjumpai gambar tu?”

Faizal mengangguk. “Dah lama saya harap awak jumpa gambar tu!” balasnya tenang.

“Tapi, kenapa? Apa hubungan awak dengan dia? Kenapa mesra benar berpelukan?”

Faizal tidak mempedulikan suara nyaring Farhana. Dia dengan selamba duduk di sisi isterinya. Tangan disambar dan dipegang erat-erat kerana dia tidak mahu melepaskan biar sekuat mana rontaan Farhana. Kalau gambar sudah dijumpai, kebenaran harus tersingkap. Dia perlu berterus terang. Dan si dia di sebelahnya ini mesti cekal menerima apa yang bakal dia memberitahu.

“Jawab dengan ikhlas! Apakah awak, Puan Farhana, sudah bersedia mendengar suatu kebenaran? Walau ia nanti amat menyakitkan?”

Farhana mengumpul nafas. Terasa dirinya bergegar dengan seribu satu macam perasaan. Pergolakan emosi jelas terpampang di wajah. Namun dia mengangguk. Ya, dia sudah bersedia kini.

“Puan Farhana, awak tentu kenal lelaki di dalam gambar yang saya peluk tu, kan? Dia bekas kekasih awak. Nama dia Ahmad Lutfi Idris. Tapi, apa yang awak tak tahu ialah dia, Lutfi, ialah abang ipar saya. Dia, suami kakak saya bernama Fariza, Puan Farhana!”           

Ulasan

  1. o-o..
    so suprise!!!
    nk lagi...

    BalasPadam
  2. kak sofi..
    berdebar jer baca entri ni.hehehheeh.
    sambung lagi yer.:)
    thanks.

    BalasPadam
  3. @MaY_LiN

    terkezut, ya? hehe...sabar, jgn marah lagi...

    BalasPadam
  4. @hazel adriana

    janganlah cakap mcm tu...saborlah

    BalasPadam
  5. @Anonymous

    anonymous, mmg diharapkan utk buat surprise

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…