apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

6.11.10

Dia yang satu 5

 
Lewat jam 3 pagi, suaminya, Ahmad Faizal masih belum pulang-pulang. Hati yang membara kepanasan semakin terbakar. Tidak sepicing dia dapat melenakan diri bila segala persoalan yang sedang ligat berputar di dalam kotak fikirannya, tidak menemui jawapan yang dicari-cari.

Tanda soal ada di mana-mana. Mengapa? Apa? Di mana? Siapa? Ligat segala-gala, lepas satu, satu, menguasai otak. Siapakah Ahmad Faizal yang sebenar? Di mana gambar itu ditangkap? Apakah hubungan di antara Ahmad Faizal dengan....? Mengapa mengahwininya setelah....?

Penantian ini amat menyiksakan dirinya. Dia ingin tahu semua jawapan kepada semua soalan-soalan itu. Dia tidak mahu ada rahsia yang disembunyikan daripada pengetahuannya lagi. Ahmad Faizal berhutang dengannya. Ya, hutang itu perlu dilunaskan! Perlu! Kerana sekeping hatinya berasa tidak enak. Kerana sekeping hatinya berasa sangat bersalah.

Bunyi deruman enjin kereta memasuki pagar rumah menunjukkan kepulangan lelaki bergelar suaminya itu. Farhana duduk tegak di atas sofa, menanti pintu rumah dibuka sendiri oleh Ahmad Faizal. Sepasang mata tajam ke arah itu. ada jugak yang bakal dicederakan pada waktu dinihari ini....

Faizal terkejut melihat isteri yang jelas kelihatan seperti menanti dirinya. Tentulah kehairanan bila perlakuan ini tidak pernah dibuat oleh Farhana. Argh, gadis yang dikahwini sebulan dulu yang masih belum pernah menjadi miliknya dalam erti kata sebenar. Rasa bahagia menyelinap dalam hati untuk seketika kerana merasakan ada sikap bertanggungjawab yang cuba Farhana tunjukkan. Malangnya, hati juga serta merta dibaluti keresahan kerana tiada keceriaan yang kelihatan di wajah. Tentu ada sesuatu yang sedang membebani fikiran isterinya, dia memikir.

“Tak tidur lagi? Kan dah lewat ni?” tanya dia sambil cuba menutup mulut yang sedang menganga akibat menguap.

“Saya tak boleh tidur sebab saya ada masalah. Fikiran saya ni kusut. Kepala saya bengang. Sejak siang tadi saya cuba kawal, tapi tak boleh. Sebab memang perangai saya macam ni. Selagi masalah tidak selesai, saya tak boleh bertenang.” Meluncur laju Farhana menuturkan, mengulangi bait demi bait perkataan yang sudah dihafal berulang kali di sepanjang hari. Dan Ahmad Faizal harus bersyukur kerana dia tidak marah. Ayat-ayat yang keluar tadi, terpantul dengan tenang. Mungkin kerana segalanya mengambil masa melebihi 12 jam, sudah agak senggang waktu berselang. Kalaulah Faizal pulang tengah hari tadi, tentu perang mulut meletus.

“Owh.. jadi Puan Farhana bukanlah menunggu saya pulang sebagai selayaknya seorang suami disambut oleh isterinya? Puan Farhana sedang menunggu saya menjelaskan tentang sesuatu, begitu? Maksudnya, tadi, Puan Farhana ada masuk ke dalam bilik sayalah, ya?”

Mereka berdua berbalas renungan. Tajam menikam anak mata masing-masing diiringi getaran kencang dalam hati.

“Awak memang mahu saya masuk ke dalam bilik awak dan menjumpai gambar tu?”

Faizal mengangguk. “Dah lama saya harap awak jumpa gambar tu!” balasnya tenang.

“Tapi, kenapa? Apa hubungan awak dengan dia? Kenapa mesra benar berpelukan?”

Faizal tidak mempedulikan suara nyaring Farhana. Dia dengan selamba duduk di sisi isterinya. Tangan disambar dan dipegang erat-erat kerana dia tidak mahu melepaskan biar sekuat mana rontaan Farhana. Kalau gambar sudah dijumpai, kebenaran harus tersingkap. Dia perlu berterus terang. Dan si dia di sebelahnya ini mesti cekal menerima apa yang bakal dia memberitahu.

“Jawab dengan ikhlas! Apakah awak, Puan Farhana, sudah bersedia mendengar suatu kebenaran? Walau ia nanti amat menyakitkan?”

Farhana mengumpul nafas. Terasa dirinya bergegar dengan seribu satu macam perasaan. Pergolakan emosi jelas terpampang di wajah. Namun dia mengangguk. Ya, dia sudah bersedia kini.

“Puan Farhana, awak tentu kenal lelaki di dalam gambar yang saya peluk tu, kan? Dia bekas kekasih awak. Nama dia Ahmad Lutfi Idris. Tapi, apa yang awak tak tahu ialah dia, Lutfi, ialah abang ipar saya. Dia, suami kakak saya bernama Fariza, Puan Farhana!”           

8 ulasan:

  1. o-o..
    so suprise!!!
    nk lagi...

    BalasPadam
  2. kak sofi..
    berdebar jer baca entri ni.hehehheeh.
    sambung lagi yer.:)
    thanks.

    BalasPadam
  3. @MaY_LiN

    terkezut, ya? hehe...sabar, jgn marah lagi...

    BalasPadam
  4. @hazel adriana

    janganlah cakap mcm tu...saborlah

    BalasPadam
  5. @Anonymous

    anonymous, mmg diharapkan utk buat surprise

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.