Langkau ke kandungan utama

Dia yang satu 4

Sudah sebulan dia dan Ahmad Faizal mendirikan rumah tangga. Faizal bercuti selama seminggu. Selama itu mereka berdua berulang alik di antara rumah emak Farhana, Puan Saodah dengan rumah mentuanya, Tuan Mahmud dan Puan Endon. Tiada istilah bulan madu untuk mereka berdua. Faizal langsung tidak menyebut tentangnya. Baik semasa di dalam bilik tidur mahupun ketika bersama-sama dengan orang tua.

Faizal seorang yang pendiam bila dengan dirinya. Komunikasi di antara mereka sangat terhad. Dia sendiri tidak tahu bagaimana hendak memulakan. Namun, mengapa bila bersama kaum kerabatnya yang lain, lelaki itu begitu rancak bercerita? Banyak pula celotehnya? Senyum mekar menghiasi wajah?

Habis cuti seminggu, Faizal memberitahu ibunya bahawa dia hendak membawa Farhana pindah ke Kuala Pilah. Farhana tidak menyangka ia akan terjadi secepat itu. Namun dia akur kerana perkara ini sudah lama diketahui. Barang-barang pun sudah lama dia sediakan.

“Nak buat apa bawa semua pinggan, mangkuk, kuali, periuk, sudu, garpu... segala ni?” itulah kali pertama, soalan pertama yang Faizal tanyakan, dengan benar-benar merenung ke dalam anak mata Farhana. Gementar juga perasaan bila ditenung dengan tajam begitu. Gelabah juga bila hendak menjawab.

“Nak buat apa? Nak bawa balik rumah awaklah!” jawabnya dengan suara yang cuba menggambarkan ketegasan.  

Faizal melontar senyum. “Di rumah kita tu dah ada segala-galanya, Puan Farhana. Saya dah cukupkan se adanya. Kalau nanti masih ada yang tidak lengkap pada pandangan awak, kita boleh beli di sana. Di Kuala Pilah tu semua ada dijual. Tak perlulah hendak berangkut semuanya dari rumah ini.” Katanya sambil memasukkan semula barang-barang yang tadi dipunggah keluar kotak. Kotak itu kemudian diangkat untuk dibawa turun.

“Awak nak pergi ke mana pulak dengan kotak tu?” tanya Farhana.

“Nak bawa turun, bagi pada mak, supaya mak boleh guna barang-barang ni semua.” Balas Faizal.

“Tapi, itu kan hadiah untuk kita? Hadiah perkahwinan kita?”

“Tak apa. Yang ini semua kita sedekahkan pada emak saya dan emak awak. Di rumah kita, saya dah beli semua benda baru. Saya harap awak lebih hargai yang itu sebab semua itu, saya, suami awak yang beli. Boleh?”

Farhana tidak tahu mahu berkata apa lagi. Lalu, dia menjungkitkan bahu. ‘Suka hati engkaulah, Labu!’

Kekok sungguh bila tinggal sebumbung dengan seorang yang tidak pernah dikenali. Hendak dipanggil apa kepada lelaki itu, pun dia tidak tahu. Kerana itu dia menggunakan istilah awak dan saya. Faizal juga tidak begitu selesa bila dengannya. Yang pelik, setiap kali inginkan sesuatu, Faizal pasti akan memanggilnya, Puan Farhana. Puan Farhana ini, Puan Farhana itu, sambil menggunakan ganti nama, ‘saya’ dalam perbualan mereka.

“Puan Farhana, saya tak balik makan tengah hari ini. Kerja saya banyak, dan kami ada mesyuarat lepas Zohor. Awak makanlah sendiri, ya.” Pesan suaminya pada suatu hari, sambil terus meletakkan gagang telefon.

Argh.... tension! Kenapalah tidak memberitahu lebih awal? Sekarang ini, dia sudah masak untuk dua orang, tidakkah membazir? Bisik hati Farhana sambil merenung lauk pauk di atas meja. Ada masak lemak cekur ikan keli yang sudah dibakar, ada sambal belacan, ada ulam, ada sayur kangkung goreng ikan masin. Kononnya, lauk itu semua ialah lauk kegemaran Faizal. Kecur liurnya namun seleranya terus mati bila kemarahan kepada suaminya hadir kembali.

Perlahan-lahan, dia memanjat tangga. Dia berhenti di luar pintu bilik suaminya. Oh, mereka tidur asing-asing. Suaminya belum pernah menyentuh dia. Bukan dia yang meminta tetapi entahlah, Ahmad Faizal yang memberi ruang untuk dia memilih biliknya, jadi Farhana membuat andaian bahawa lelaki itu tidak mahukan dirinya.

Dia memasuki kamar  tidur Faizal buat pertama kali setelah sebulan berpindah. Sangat maskulin dengan cat dinding berwarna biru hitam. Ada set ‘home theater’ lagi. Ewah! Rock juga ustaz ni, fikirnya apatah lagi bila melihat koleksi lagu dan VCD yang terdapat di dalam simpanan suaminya. Baru dia tahu bahawa Faizal bukanlah sekolot yang dia fikirkan.

Tiba-tiba, di suatu sudut meja kerja Faizal, ada sekeping gambar berbingkai yang sudah ditelangkupkan. Hati mendesak untuk tahu. Gambar siapakah itu? Dengan segera gambar itu dicapai.

Alangkah terkejut bila melihat paparannya. Pucat muka Farhana. Jantung berdegup laju. Hati menjadi tidak ketahuan arah. Setitis air mata jatuh, mengiringi sendu yang sedang bermukim di dalam hati.           

Ulasan

  1. Lah..
    Knpa lak nih?
    Gambar sape lah agaknya??

    BalasPadam
  2. hehe... pandai ya, tapi kena tunggulh utk tahu, okey!

    BalasPadam
  3. alahai chegu..
    sambungla..
    saspen nye..

    BalasPadam
  4. cepat tau sambung...x saba ni akak sofi!

    BalasPadam
  5. salam...may lin, tunggu
    miznza, hehe ntahlah gambar siapa
    sya, hehe kena sbar gak

    BalasPadam
  6. entahlah... kena tunggu nampaknya, ya?

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…