Follow Us @soratemplates

5.11.10

Dia yang satu 1

Farhana termenung sambil duduk di birai katil. Sepasang mata seolah-olah memandang jauh, sayup-sayup entah ke mana. Jelas, fikiran sedang dalam keadaan amat celaru. Kusut rambutnya, kusut lagi akalnya. Angan-angan dan jalan fikirannya panjang merewang. Tidak tetap dan berubah-ubah.

“Maksu, opah suruh keluar. Opah ada hal nak cakap dengan maksu.”

Farhana menganggukkan kepala tanda dia faham kata-kata Alin, anak saudaranya yang berumur 10 tahun. Hati berbolak-balik untuk keluar. Rasa malas, rasa sebal, rasa sedih dan pelbagai lagi rasa patah hati, sedang menindihnya. Dia seakan pasti apa yang bakal dikatakan oleh ibunya. Dan, itulah nanti yang bakal menjadi hukuman mati terhadap dirinya. Kata-kata yang bakal membunuh cinta dan citanya.

Puan Saodah memerhati gerak langkah yang diatur oleh anak bongsunya, Farhana, yang lemah, ketika gadis itu mendatanginya. Riak wajah yang biasanya ceria, tidak ada tanda-tanda gembira. Dia tahu, semua itu gara-gara keputusan mandatori yang telah dibuatnya.

“Dah buat keputusan?” tanya si ibu. Dipandangnya tajam muka anak gadisnya yang sudah berusia 27 tahun itu.

Farhana mengangguk. “Tapi, Farha nak jumpa dia dulu.” Jawabnya.

“Buat apa? Nak suruh dia batalkan hasrat dia?” Puan Saodah menjegilkan sepasang mata.

“Mak, zaman ini, bukan macam dulu. Dulu, pandangan tak luas. Perempuan dulu tak jumpa ramai lelaki di luar sana. Tapi, sekarang ni masalahnya ialah Farha dah jumpa lelaki idaman Farha. Lelaki yang mak tolak, tak mahu jadikan menantu. Sebab mak dah ada calon menantu pilihan mak. Mak, Farha tahu, niat mak baik. Jodoh yang mak pilihkan untuk Farha jugak baik. Ustaz, lepasan universiti kat Jordan, alim, anak Mufti, memang pakej yang menarik tapi bagilah peluang Farha tengok dia. Kenal dia dulu, sebelum kami disatukan. Susah sangat ke nak penuhi permintaan Farha, mak?”

Puan Saodah menggelengkan kepala.

“Tidak! Kamu kahwin dulu dengan dia. Kenal-mengenali, mesra-memesrai, semua tu boleh dibuat lepas kamu kahwin. Keputusan mak ni, muktamad. Mak tak harap nak buat kenduri besar dan meriah. Bagi mak, cukuplah kalau kamu nikah aje pun! Mak dengan pihak lelaki dah sepakat nak langsungkan majlis kamu dengan Ahmad Faizal bulan depan.”

‘Oh, nama lelaki tu, Ahmad Faizal.’ Fikir Farhana lemah.

Wajah ibu ditatap tajam. Dia ingin tahu tentang sesuatu.

“Mak, mak pernah jumpa abang Lutfi. Mak pernah puji, kata, dia lelaki yang baik. Tapi, kenapa mak sanggup pisahkan Farha dengan abang Lutfi, mak? Apa kurangnya dia kalau nak dibandingkan dengan lelaki yang bernama Ahmad Faizal tu?”

Puan Saodah tidak kuasa hendak menjawab. Dia bangun untuk pergi turun ke dapur. Banyak yang ingin dia buat. Malas dia hendak membuang masa melayan pertanyaan Farhana.

Farhana mendengus kasar. Sikap ibunya semakin tidak dapat dia fahami.       

2 ulasan:

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.