Langkau ke kandungan utama

Dia yang satu 1

Farhana termenung sambil duduk di birai katil. Sepasang mata seolah-olah memandang jauh, sayup-sayup entah ke mana. Jelas, fikiran sedang dalam keadaan amat celaru. Kusut rambutnya, kusut lagi akalnya. Angan-angan dan jalan fikirannya panjang merewang. Tidak tetap dan berubah-ubah.

“Maksu, opah suruh keluar. Opah ada hal nak cakap dengan maksu.”

Farhana menganggukkan kepala tanda dia faham kata-kata Alin, anak saudaranya yang berumur 10 tahun. Hati berbolak-balik untuk keluar. Rasa malas, rasa sebal, rasa sedih dan pelbagai lagi rasa patah hati, sedang menindihnya. Dia seakan pasti apa yang bakal dikatakan oleh ibunya. Dan, itulah nanti yang bakal menjadi hukuman mati terhadap dirinya. Kata-kata yang bakal membunuh cinta dan citanya.

Puan Saodah memerhati gerak langkah yang diatur oleh anak bongsunya, Farhana, yang lemah, ketika gadis itu mendatanginya. Riak wajah yang biasanya ceria, tidak ada tanda-tanda gembira. Dia tahu, semua itu gara-gara keputusan mandatori yang telah dibuatnya.

“Dah buat keputusan?” tanya si ibu. Dipandangnya tajam muka anak gadisnya yang sudah berusia 27 tahun itu.

Farhana mengangguk. “Tapi, Farha nak jumpa dia dulu.” Jawabnya.

“Buat apa? Nak suruh dia batalkan hasrat dia?” Puan Saodah menjegilkan sepasang mata.

“Mak, zaman ini, bukan macam dulu. Dulu, pandangan tak luas. Perempuan dulu tak jumpa ramai lelaki di luar sana. Tapi, sekarang ni masalahnya ialah Farha dah jumpa lelaki idaman Farha. Lelaki yang mak tolak, tak mahu jadikan menantu. Sebab mak dah ada calon menantu pilihan mak. Mak, Farha tahu, niat mak baik. Jodoh yang mak pilihkan untuk Farha jugak baik. Ustaz, lepasan universiti kat Jordan, alim, anak Mufti, memang pakej yang menarik tapi bagilah peluang Farha tengok dia. Kenal dia dulu, sebelum kami disatukan. Susah sangat ke nak penuhi permintaan Farha, mak?”

Puan Saodah menggelengkan kepala.

“Tidak! Kamu kahwin dulu dengan dia. Kenal-mengenali, mesra-memesrai, semua tu boleh dibuat lepas kamu kahwin. Keputusan mak ni, muktamad. Mak tak harap nak buat kenduri besar dan meriah. Bagi mak, cukuplah kalau kamu nikah aje pun! Mak dengan pihak lelaki dah sepakat nak langsungkan majlis kamu dengan Ahmad Faizal bulan depan.”

‘Oh, nama lelaki tu, Ahmad Faizal.’ Fikir Farhana lemah.

Wajah ibu ditatap tajam. Dia ingin tahu tentang sesuatu.

“Mak, mak pernah jumpa abang Lutfi. Mak pernah puji, kata, dia lelaki yang baik. Tapi, kenapa mak sanggup pisahkan Farha dengan abang Lutfi, mak? Apa kurangnya dia kalau nak dibandingkan dengan lelaki yang bernama Ahmad Faizal tu?”

Puan Saodah tidak kuasa hendak menjawab. Dia bangun untuk pergi turun ke dapur. Banyak yang ingin dia buat. Malas dia hendak membuang masa melayan pertanyaan Farhana.

Farhana mendengus kasar. Sikap ibunya semakin tidak dapat dia fahami.       

Ulasan

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…