Langkau ke kandungan utama

dia doakan suaminya mati


aku terbaca kisah seorang perempuan ni. dulu, dia berkahwin dapat 3 anak lalu bercerai hidup. anak-anak kini berumur, 13, 15, 17 tahun. umur perempuan ni 40. setahun lepas, dia kahwin dgn seorang lelaki inggeris yg sanggup memeluk islam demi cintakannya. tapi beza umur mereka terlalu besar. mat saleh itu sudah berumur 64 tahun. dah tak kuat dah! 

perempuan ini mula mengeluh maklum kurang mendapat layanan seks dpd suami. katanya suami dia dah mati pucuk. uwaa....... tapi, suami dia ni baik. berhabis duit beli perkakasan seks untuk dia memuaskan nafsunya. masih tak puas-puas jugak! nafsu apa ntah? buaya agaknya?
ataukah alasan utk 'makan di luar?'

kini, dia dan suaminya terpisah oleh kerja. dia pulak berkenalan dgn sorang lelaki. lelaki ini hendakkan ikatan yg serius. dia pulak tak cakap yg dia tu isteri orang. dia mengaku yg dia belum pernah melakukan 'gitu-gitu' dgn lelaki baru ini dlm waktu terdekat tp mengaku tidak mustahil akan terjadi kl mereka masih kerap bertemu utk lunch dan dinner. 

yg ni best...
perempuan ni kata, dia malu nak mintak cerai. yalah, dah dua kali kahwin...takkan nak bercerai pulak. tapi dia kalau boleh nak kahwin dgn lelaki nombor 3 ni. isy, kenapa suami dia tak mati? bila nak mati? mcm mana kalau umur suami dia panjang sbb umur emak mentua dia sekarang 94 thn. masak mcm ni! 

anda faham tak citer ni?
aahhh, pandai pun! perempuan itu mendoakan kematian suami agar dia boleh kahwin lain! 

mcm2 perkara ada di dunia ini, kan? yg baik jadikan contoh ajelah...yg buruk mcm kisah ini? mintak dijauhkan Allah!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…