Langkau ke kandungan utama

Bukan niatku! 7

Sudah dua hari Sarah tidak pergi ke pejabat. Bukan dia sengaja, tapi disebabkan dia terlalu terkejut dan terus demam. Di rumah, Kak Aya tidak sudah-sudah mentertawakannya. Tak boleh blah betul! Kawan sendiri demam, dia boleh gelak tak hengat! Nyampes!

“Kau tau, Sarah?”

Sarah menggelengkan kepala. Hendak tahu apa kalau tidak ada yang bercerita? Uisy!

“Perempuan macam tu, betul-betul tak tahu malu. Dahlah buat perkara keji macam tu pada bos, lepas tu terhegeh-hegeh menagih kasih bos semula. Patutlah selama ni encik Farouq buat dek aje pada dia. Rupa-rupanya ada sejarah pahit, kan?” omel Kak Aya lalu dia menceritakan apa yang berlaku sebaik sahaja Sarah berlari keluar dan balik ke rumah, hari itu.

Kata kak Aya, perempuan itu menangis dan merayu kepada Haris supaya menceraikan dia. Dia juga merayu agar encik Farouq sudi menerima dirinya semula. Dia ingin membetulkan kesilapannya. Dia ingin encik Farouq melupakan semua kisah lama. Kata Azrina, hanya dengan bersama Farouq, dia mampu menjadi seorang isteri yang baik.

“Mentang-mentanglah, encik Farouq tak pernah halau dia setiap kali dia datang ke pejabat? Dia ingat, dia boleh kotak-katikkan perasaan lelaki tu? Ikut suka dia aje, dia nak orang ni, dia pergi. Dia nak orang tu, dia mintak. Wei, kau percaya tak Sarah yang perempuan macam ni wujud?”

Sarah segera bertanya, “Kak Aya, akak rasa, encik Farouq nak rujuk balik dengan cik Azrina tu?”

Kak Aya meletakkan belakang tangan di dahi Sarah. “Huh, nasib baik kau ni demam! Kalau tidak, memang aku luku kepala biul kau tu! Ada ke orang yang hendak menjilat ludah dia balik? Ada?” tanya dia geram.

Sarah menggelengkan kepala.

“Dua tahun lepas......”

“Dua tahun?”

“Ha’ah, diorang kahwin 2 tahun lepas? Kau tahu apa encik Farouq kata semalam? Dia kata, dia tak boleh lupa dua tarikh keramat di bulan Oktober 2008 itu. 12, dan 13 Oktober. Tapi, bila kitorang tanya apa cerita yang satu lagi tu, dia jawab....”

Sarah menanti dengan debaran menggila di dalam dada......

“Dia kata, perkara tu nanti, kau yang akan beritahu kitorang semua.”

Ulasan

  1. hahahaaaaaaaaaaa...........mesti lepas ni sarah tergolek dog sebab terkejut beruk dgn jawapan en farouq...................apapun, akak follow..........

    BalasPadam
  2. aisy...suspen j...

    BalasPadam
  3. pe yang die nak cakap tuh..
    nak lagi..
    hikhikhik

    BalasPadam
  4. ishk...suspen betul lah...
    adakah En Faraouq tahu sapa Sarah...

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…