Langkau ke kandungan utama

Bukan niatku! 4


Akhirnya, Sarah ditawarkan jawatan.... kerani. ‘Take it or leave it’, kata lelaki itu kepadanya. Oh, sudah tentu dia menerima. Dia ingin mendekati si dia. Walau disuruh menjadi tukang cuci, dia tetap dan pasti menyanggupi.

“Hai, suami I ada di dalam?”

Tercampak pen di tangan. Jatuh bergolek-golek sehingga menyentuh kaki si dia yang bertanya. 

‘Suami? Encik Farouq dah kahwin? Dah ada isteri? Owh...betul ke ni? Tapi, kenapa tak ada siapa beritahu aku pun? Arghh, sedihnya! Encik Farouq, awak suami orang rupa-rupanya? Nak nangis! Tolongg!’

“Weh, kenapa kau ni macam cicak terberak kapur aje? Susah sangat ke nak jawab soalan aku tadi tu?” perempuan cantik bergaya itu bertanya lagi.

‘Aik, hilang dah ganti nama I dan you berganti kau dan aku. Marah ke dia pada aku ni?’ Sarah terus bermonolog lagi.

“Maaf, Cik Azrina. Dia ni, baru masuk kerja minggu lepas. Tu yang lambat ‘pick up’ tu. Jemputlah masuk ke dalam bilik. Bos ada tu, mungkin tengah tunggu cik, kut!” kak Aya menyelamatkan keadaan.

Perempuan bernama Azrina itu berpaling mengadap kak Aya.

“Berapa kali I nak cakap pada you, you kena panggil I, Puan Azrina bukan cik? Kenapa you degil? Ke, you ada hati hendak mengurat hubby I tu?” tanya dia, kasar. Soalan yang menyebabkan mulut Sarah terlopong.

‘Err, kalau dia tahu bukan kak Aya tapi aku yang hendakkan suami dia? Mahu digulainya aku, tak?’ hati Sarah bertanya.

“Siapa nak ‘tackle’ I?”

Mereka dikejutkan dengan suara garau yang sudah sebati di pendengaran Sarah. Masing-masing berkalih memandang ke arah tuan punya suara itu. Wajah lelaki itu sedang merona merah. Dan, Sarah amat tahu maksudnya. Itu menunjukkan lelaki itu sedang menahan marah.    

“Siapa hendakkan I?” lelaki itu bertanya lagi. Sepasang mata berhijrah dari satu wajah ke satu wajah lain. Dan, bila memndang Sarah perhatiannya agak lama kepada seraut wajah itu. Membuat Sarah jadi tidak menentu. Menyebabkan Azrina menjadi keliru.

Azrina segera mendapatkan Farouq, lalu memeluk lengannya. Sepasang mata menjeling Sarah.

‘Jangan dekat! Dia ni dah menjadi hak cipta terpelihara, tau!’ begitulah kut, amaran yang ingin disampaikan.

“Jom, lunch, sayang!”

Mata Sarah yang membulat hampir sahaja menyebabkan Farouq ketawa besar. Dia geli hati melihat gadis itu yang naif, mempercayai semua yang dilihat tanpa ada apa-apa persoalan di minda.

“Sarah, jom pergi makan dengan kami berdua!” dia mempelawa.

Sarah sekali lagi dilanda kejutan. Tapi, belum pernah dirinya diajak makan oleh lelaki itu. Perlukah dia melepaskan peluang ini?

“Tak apalah, encik. Kacau daun aje nanti. Kitorang nak makan dekat gerai mak Mah aje nanti. Kan, Sarah?”

Sarah merasakan bahawa inilah saat paling kejam untuknya. Dia sudah bersedia untuk bangun dan menerima pelawaan lelaki idamannya. Aduhai, mengapakah kak Aya mengacau daun? Tak mahu! Dia tak mahu makan di gerai mak Mah. Dia nak makan dengan encik Farouq. Duduk satu meja dengannya. Dia nak tengok encik Farouq makan. Dia nak....

“Adui!” jeritnya bila satu cubitan hinggap di paha.

“Kuat betul berangan! Sampai encik Farouq dah pergi pun, kau masih macam orang tak cukup tidur. Kenapa?” tanya kak Aya.

Sarah tersengih. Tidak menyangka perbuatannya menarik perhatian teman sepejabat merangkap teman serumahnya ini. Apakah perempuan ini juga dapat menyelami isi hatinya? Terlalu teluskah dirinya ini? Janganlah! Ini rahsia hatinya! Rahsia di hati, tidak siapa pun boleh tahu, kan?   

Ulasan

  1. nak lagi..
    hikhikhik

    BalasPadam
  2. bestlah!!!!!!!!!!!!!!! tapikan, mesti diaorang belum kahwin lagi........skrg ni kan style.......belum kahwin pun dah panggil camtu.....apapun, akak follow....................

    BalasPadam
  3. @aqilah
    hehe...jawapan di entri seterusnya

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…