apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

28.11.10

Bukan niatku! 3

“Jadi, awak nak mintak kerja kat sini? Kerja apa yang awak boleh buat?” Farouq menyandarkan tubuh ke belakang kerusi empuknya sebaik dia selesai membaca resume dan meneliti setiap dokumen yang diserahkan oleh gadis yang memohon kerja di pejabatnya itu. Sepasang mata kini melekat pada seraut wajah. Wajah ayu yang lembut dengan tahi lalat besar bertenggek di hujung mata.

“Saya boleh menaip.”

“Semua orang boleh tekan huruf dan nombor pada papan kekunci komputer tu, bukan awak sorang aje.” Sinis suara dilantunkan.

“Saya boleh mengira.”

Farouq menjegilkan sepasang mata. Geram! “1, 2, 3? Budak kecil pun boleh!” bidasnya.

Gulp! Rasa pahit air liur yang ditelan oleh Sarah.

“Awak datang sini nak mintak kerja, kan? Kelulusan awak, Diploma in Banking. Apasal awak datang ke pejabat percetakan saya ni? Nak bukak kaunter bank ke?” Sindir Farouq sambil mencampakkan fail berwarna biru di hadapan Sarah.

Sarah berasa lemah. Ingin sahaja dia berundur dan mengalah. Lelaki ini garang betul dengannya. Hendak dikatakan lelaki ini masih ingat peristiwa 2 tahun dulu, rasanya, tidak. Kerana dia tidak langsung mengungkit tentang itu. Hendak dikatakan si Farouq ni masih cam suara dia, tak mungkinlah. Tidak ada tanda-tanda yang lelaki ini mengenalinya. Habis, mengapa sombong sangat?

“Sekarang, susah dapat kerja, encik. Jadi, dah kebetulan saya lalu di sini, tu yang saya masuk dan mohon apa-apa jawatan pun. Saya sudi, encik. Saya rela.”

‘Eh, kenapa dia bangun? Ke mana dia hendak pergi? Nak buka pintu dan halau aku keluar ke? Alah, janganlah! Takkan sampai hati, kut?’

“Err, encik.... aduh!”

Sakitnya! Mangkuk ayun betul mamat ni! Bila masa dia berdiri di belakang aku pulak? Aduh! Bengkaklah kepala aku macam ni!

Farouq turut menjerit sakit. Serasa hidung mancungnya patah sudah. Hisy! Minah kerek!

“Maaf, ya! Encik......, maaf! Saya tak sengaja, tapi, encik pun salah juga. Siapa suruh encik berdiri kat situ?” ujar Sarah sambil menggosok-gosok kepala yang disaluti tudung berwarna biru firus.

‘Macam pernah kudengar suara ini...tapi, mustahil! Takkanlah perempuan tu jadi tersangat berani hendak menjejakkan kakinya di pejabat aku ni? Takkan tak malu kut?’ bisik hati yang tetiba sahaja bergetar. Apakah sudah terkena panahan cik cupid? Karut!
........................  

4 ulasan:

  1. hahah.. so cute..
    nice story..=)

    BalasPadam
  2. lagi kak... skit sgt.. tak ckup ni...

    BalasPadam
  3. macamana nak baca 1 & 2?

    BalasPadam
  4. thanx anonymous
    nza, insyaallah
    anonymous, dah ada jwpn di atas pos

    BalasPadam

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.