Langkau ke kandungan utama

Bukan niatku! 3

“Jadi, awak nak mintak kerja kat sini? Kerja apa yang awak boleh buat?” Farouq menyandarkan tubuh ke belakang kerusi empuknya sebaik dia selesai membaca resume dan meneliti setiap dokumen yang diserahkan oleh gadis yang memohon kerja di pejabatnya itu. Sepasang mata kini melekat pada seraut wajah. Wajah ayu yang lembut dengan tahi lalat besar bertenggek di hujung mata.

“Saya boleh menaip.”

“Semua orang boleh tekan huruf dan nombor pada papan kekunci komputer tu, bukan awak sorang aje.” Sinis suara dilantunkan.

“Saya boleh mengira.”

Farouq menjegilkan sepasang mata. Geram! “1, 2, 3? Budak kecil pun boleh!” bidasnya.

Gulp! Rasa pahit air liur yang ditelan oleh Sarah.

“Awak datang sini nak mintak kerja, kan? Kelulusan awak, Diploma in Banking. Apasal awak datang ke pejabat percetakan saya ni? Nak bukak kaunter bank ke?” Sindir Farouq sambil mencampakkan fail berwarna biru di hadapan Sarah.

Sarah berasa lemah. Ingin sahaja dia berundur dan mengalah. Lelaki ini garang betul dengannya. Hendak dikatakan lelaki ini masih ingat peristiwa 2 tahun dulu, rasanya, tidak. Kerana dia tidak langsung mengungkit tentang itu. Hendak dikatakan si Farouq ni masih cam suara dia, tak mungkinlah. Tidak ada tanda-tanda yang lelaki ini mengenalinya. Habis, mengapa sombong sangat?

“Sekarang, susah dapat kerja, encik. Jadi, dah kebetulan saya lalu di sini, tu yang saya masuk dan mohon apa-apa jawatan pun. Saya sudi, encik. Saya rela.”

‘Eh, kenapa dia bangun? Ke mana dia hendak pergi? Nak buka pintu dan halau aku keluar ke? Alah, janganlah! Takkan sampai hati, kut?’

“Err, encik.... aduh!”

Sakitnya! Mangkuk ayun betul mamat ni! Bila masa dia berdiri di belakang aku pulak? Aduh! Bengkaklah kepala aku macam ni!

Farouq turut menjerit sakit. Serasa hidung mancungnya patah sudah. Hisy! Minah kerek!

“Maaf, ya! Encik......, maaf! Saya tak sengaja, tapi, encik pun salah juga. Siapa suruh encik berdiri kat situ?” ujar Sarah sambil menggosok-gosok kepala yang disaluti tudung berwarna biru firus.

‘Macam pernah kudengar suara ini...tapi, mustahil! Takkanlah perempuan tu jadi tersangat berani hendak menjejakkan kakinya di pejabat aku ni? Takkan tak malu kut?’ bisik hati yang tetiba sahaja bergetar. Apakah sudah terkena panahan cik cupid? Karut!
........................  

Ulasan

  1. hahah.. so cute..
    nice story..=)

    BalasPadam
  2. lagi kak... skit sgt.. tak ckup ni...

    BalasPadam
  3. macamana nak baca 1 & 2?

    BalasPadam
  4. thanx anonymous
    nza, insyaallah
    anonymous, dah ada jwpn di atas pos

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…