Langkau ke kandungan utama

bila lakiku membebel



Isteri, walaupun dah berkahwin bertahun-tahun dan tidur satu bantal,  tapi nak memahami hati mereka ini kadang-kadang si suami sebenarnya tak tahu apa sebenar yang mereka mahu. Tak ada isteri di sebelah suami pun susah jadi hidup ini. Ada di sebelah pun susah juga. Tapi jangan marahlah isteriku. Mari kita kaji isu yang seterusnya...   
.........................                                                                                           
Suami talipon,                                                             
Yang oii... Abang kat kedai mamak ni... Awak nak pesan apa-apa?          
Bini jawab,                                                               
Tak mau bang, bini awak diet...                                                                                                                        
Suami pun balik umah, goyang t**** tak beli apa-apa...                      
Sampai umah, tengok bini tarik muka muncung macam cencorot                   
Siap majuk-majuk... Lari tido bilik sebelah....                                                                                                     
Bila suami tanya,                                                    
Kan tadi awak yang tak mau pesan apa-apa yang oiii....                                                                                                  
Bini jawab, memangla orang kata tak mau apa-apa...                                     
Tapi belikan jerla apa-apa....                                            
Kalau abang beli apa-apa kita makan jerrr....                                                                                                          
Eh, bini aku ni... Yang mana satu nih?                                      
-------------------------------------                                                                              
Suami talipon bini,                                                        
Petang ni awak nak masak apa, Yang?                                                                                                                      
Bini jawab, Alaaahhh.... Hari-hari kena masak, penatlah bang!                         
Balik keja ni Abang makan siap-siaplah                                                                                                                 
Suami pun, balik keje.. Singgah kedai mamak                                
Tibai nasi beriyani kari kambing baik punya.                             
Sampai umah, sendawa bau kambing...                                        
Tiba-tiba... Bini jerit panggil suh makan!                                
Bang, bini awak masak sambal tumis petai, sama sup ayam,                  
Sama telur bistik, sama ayam goreng kunyit. Jom makan!!                                                                                                
Si laki terkulat-kulat pandang makanan penuh satu meja,                   
Sedangkan perut dia dah senak, penuh dengan kambing!                       
Merajuk lagiiii... Tido bilik sebelah lagi.....!!                         
Yang, awak ni ada kecelaruan mental ke halusinasi nih?                                                                                                 
------------------------                                                                                       
Abang ni, kalo dok umah asek sepah umah jerlah!                            
Bini abang penat tau nak kemas umah semedang                              
Awat abang tak kuar pi mancing ker... Pi main bola ke...                  
Pegilah! Pegilah! Saya nak rilek-rilek dengan budak-budak nih                                                                                             
Si suami punyala seronok weeiii....                                        
Dan-dan bangun pi tukar baju, capai talipon, capai kunci keta...                                                                                      
Bila dah siap, kuar bilik...                                              
Tengok anak bini dah siap-siap pakai baju lawa...                        
Bangggg, bini awak sama anak-anak ikut awak eh?                                                                                                      
----------------------------------------------------------------
Bang, ujung minggu ni balik kampung nak?                                   
Abang keja lah yang....                                                
                                                                          
Abang hantar bini abang dgn anak-anak dah la bang,                      
Pastu abang balik la KL balik                                                                                                                      
Lepas dah hantar anak bini balik Parit Buntaq,                           
Esoknya, laki pun start kereta... Nak balik KL.                                                                                                          
Baru sampai Taiping, talipon berbunyi... Bini talipon.                 
Abang bila nak balik ambik kita orang bang?                                                                                                              
----------------------------------------------------------------         
Abang ni asyik tengok tv jer dari semalam tau                           
Abang tak kesian bini abang ker...                                        
Dah kelupas-kelupas kulit jari tau.. Asik basuh kain jer                  
Abang tolonglah lipat banjaran Himalaya dalam bilik rahsia tu bang...                                                                                   
Laki pun, dengan muka rebel.... Masuk bilik rahsia... Lipat kain                                                                                       

Sekali, bini masuk bilik nak usha line... Tetiba jer kena petir plak..    
Apa awak lipat kain mcm ni banggg?                                        
Kenapa sudut kanan tak align dgn sudut kiri nih?                          
Kenapa kolar baju ni awak lipat ke dalam?                                 
kenapa spender ni awak lipat tiga?                                        
kenapa? kenapa? kenapa?                                                                                                                               
---------------------------------------------------------------           
Nah ambik anak ni bang... pakaikan pampers, pakaikan baju...             
bini abang nak mandikan anak yang sorang lagi....                                                                                                     
Nak bagi pakai baju mana ni Yang...? <--- laki tanya                      
Alah abang ni... kan baju anak ada 8 bakul tu...                            
pakaikan jerlah baju mana-mana pon...                                     
bukan ada org nak tengok ponnn...                                                                                                                      
Bila bini tengok, anak dah siap pakai baju....                            
Apa pesen baju abang bagi budak ni pakai bangggg!                         
Apasal seluar kuning, tapi baju kaler merah?                                
kalau orang tengok, nanti orang ingat anak kita sami ha...                                                                                             
----------------------------------------------------------                
Ini yang buat suami cepat nampak tua dari umur sebenar??                                                                            aduyai isteri..

sumber: blog resepirahsiaku....                                 

Ulasan

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…