Follow Us @soratemplates

30.11.10

bahagiakah perkahwinan anda?

November 30, 2010 0 Comments



berapa orang yang mengidamkan kehidupan bersama si dia sehingga ke hujung usia, seperti pasangan di dalam gambar di sebelah? tentu jawab anda, semua orang. ya, aku pun fikir macam tu jugak! semua orang, kalau boleh hendak perkahwinan yang bahagia, dari saat ijab-kabul sehinggalah saat mata terpejam.

perkahwinan menyatukan dua hati. namun, perkahwinan adalah sebuah hubungan yang unik. pasangan yang tidak bahagia tidak semestinya akan bercerai. 

ramai pasangan suami isteri mengambil kira banyak faktor untuk mengekalkan sebuah rumah tangga terutama sekali apabila memikirkan kesejahteraan mental dan emosi anak-anak. lagipula, kebahagiaan bersifat relatif. ada suami yang bahagia hanya bila dia melihat isterinya gembira walaupun dirinya sendiri tidak gembira. 
resipi kebahagiaan adalah ukuran sendiri. seorang suami dilihat sebagai terlalu mengikut kata-kata isteri. apakah dia tidak bahagia? apakah kita boleh terus mengatakan bahawa dia sudah di 'queen control' kan? tidak, bukan? suami itu mempunyai sebab tersendiri mengapa beliau tidak membantah kehendak isterinya. kalau dia mahu, dia boleh bersifat lebih asertif dengan meminta isterinya memberi perhatian kepada dirinya. namun, suami tidak melakukannya. malangnya, sikap suami sebegini membuat isteri merasakan apa yang dilakukannya adalah betul. dan siapakah yng bertanggungjawab atas sikap isteri ini? tentu sahaja sang suami tadi!

Kita yang melihat, tidak akan tahu sama ada pasangan suami isteri itu gembira atau tidak dengan perkahwinan mereka. dan, sama ada mereka mahukan perkahwinan itu berterusan. pasangan bertindak berdasarkan keinginan dan keunikan, cara tersendiri dalam mengatasi konflik berumahtangga.

Ada kalanya apa yang diinginkan suatu pasangan tidak sama dengan jangkaan orang luar. apa yang kita baca dalam buku, apa yang kita dengar daripada pakar motivasi mengenai resepi kebahagiaan sesebuah rumahtangga boleh menjadi panduan sahaja. memang.... berdasarkan kajian, resipi ini bersifat benar bagi banyak perkahwinan tetapi bukan untuk semua perkahwinan. ada pasangan yang melihat kebahagiaan rumah tangga dari sudut keinginan mereka tersendiri. 

antara yang sering dianggap penting sebagai salah satu resepi kebahagiaan sebuah rumahtangga ialah komunikasi. komunikasi yang baik bergantung kepada banyak faktor. perbezaan taraf pendidikan boleh menjadi faktor kepada jurang komunikasi. 

kenapa? dah kaya?

November 30, 2010 2 Comments


Entahlah apa yang selalu bermain dalam fikiran ayah. Apabila saya ingin pulang kembali ke kota, dia kerap minta duit. Seakan-akan mendesak....

" Ada duit? Minta ayah sedikit.."

Saya masih ingat lagi... waktu itu, kehidupan saya terlalu sukar. Untuk mendapat seratus ringgit di dalam poket pada satu-satu masa pun payah. Kalau balik kampung selalunya duit yang ada hanya cukup-cukup tambang. Mujurlah, isteri dan anak-anak saya sudah faham. Alhamdulilah mereka 'sporting' dan tidak banyak meragam.

"Emak, ayah asyik minta duit. Bukan tak mahu bagi, tapi saya memang tak ada duit." Bisik saya kepada emak. Emak seperti biasa, berwajah selamba, sukar ditembak reaksinya.

" Bagilah beberapa yang ada," cadang emak pendek.

"Takkan 5 ringgit?"

Emak mengganguk.

Saya rasa bersalah untuk memberi ayah wang sebanyak itu. Apalah yang boleh dibeli dengan wang 5 ringgit....Tapi kerana tidak mahu menghampakan harapan ayah dan ikutkan cadangan emak, saya gagahi juga memberinya.

Ayah selalunya tersenyum menerima pemberian saya. Tetapi yang mengejutkan ialah apabila kami sekeluarga berada dalam perut bas dalam perjalanan pulang ke kota.

Dalam kocek anak saya sudah terselit wang sepuluh ringgit. Siapa yang bagi kalau bukan ayah? 10 tolak 5, saya masih 'untung' 5 ringgit. Geli hati mengenangkannya.

Begitulah selalunya tahun demi tahun. Apabila kami pulang ziarah ke kampung, saya akan memberi pemintaan ayah. Kengkadang terlupa, tetapi ayah akan selalu mengigatkan. Akhirnya, saya memang sediakan peruntukan khas untuk diberikan kepada ayah setiap kali pulang kampung. Kedudukan ekonomi saya yang masih goyah kekadang hanya mengizinkan wang dua ringgit untuk diberikan kepada ayah. Ironinya, ayah tetap dengan permintaannya dan tetap tersenyum apabila menerima. Tidak kira berapa jumlahnya. Emak terus-terusan selamba. Saya masih sukar menandingi ketajaman rasa seorang isteri (emak) dalam memahami hati suaminya (ayah).

Begitupun setiap kali dalam perjalanan pulang, kocek anak saya akan jadi sasaran. Kekadang itulah duit pelengkap membeli tiket pulang. Ayah akan setiap memasukkan duit yang melebihi jumlah saya berikan kepadanya. Saya tidak mengambil masa lama untuk memahami apa maksud tersirat di sebalik perlakuan ayah itu. Dia meminta wang pada saya bukan kerana 'tidak ada', tetapi dia ada sesuatu yang lebih besar ingin dicapainya atau disampaikannya.

Namun, secara bertahap-tahap buku tulisan saya semakin mendapat sambutan. Bukan itu sahaja, perniagaan yang saya mulakan secara kecil-kecilan semakin membesar. Kalau dulu kami pulang ke kampung dengan bas, tetapi selepas beberapa tahun, saya pulang dengan kereta milik sendiri. Saya masih ingat komen ayah ketika saya pulang dengan kereta kecil Kancil milik kami sendiri.

"Nanti, besarlah kereta kamu ini...." ujur ayah senyum.

Apapun saya tetap memenuhi permintaan ayah setiap kali pulang ke kampung. Wang saya dahulukan kepadanya. Dan ayah juga konsisten dengan sikapnya, ada sahaja wang yang diselitkan dalam kocek anak saya.

"Eh tak payahlah ayah..." sekarang saya mula berani bersuara. 

Ekonomi keluarga sudah agak stabil. Malu rasanya mengambil duit ayah walaupun perantaraan pemberian datuk kepada cucunya. Saya tahu dan sedar, hakikatnya ayah hendak memberi kepada saya sejak dulu, tetapi sengaja atau tidak ingin saya merasa segan, duit diberi melalui anak.

"Kenapa, dah kaya?" usik ayah. 

Hendak tak hendak, duit dikocek anak tetap diselitkannya. Cuma sekarang bezanya, duit itu tidak lagi saya kebas. Dan, dalam hati, saya mula berasa senang kerana jumlah yang saya berikan kepada ayah, kini sudah melebihi apa yang mampu diselitkan ke kocek anak saya. Tidak semacam dulu lagi, duit pemberian ayah kepada anak saya sentiasa melebihi duit pemberian saya kepadanya.

Masin sungguh mulut ayah. Tidak sampai tiga tahun, kami bertukar kereta!

Di samping menulis, saya menjadi penerbit. Perniagaan semakin rancak. Oleh sebab bilangan anak bertambah dan keperluan kerja yang meningkat saya sudah membeli MPV untuk kegunaan harian. Anak-anak mula menjejak menara gading. Kehidupan semakin laju dan aktiviti semakin rancak. Namun walau macam mana sibuk sekalipun, saya tetap pulang menziarahi ayah dan ibu. Anehnya, ayah tetap memberi wang kepada anak saya walaupun kini saya telah dikenali sebagai korporat yang berjaya.

Rupa-rupanya, ayah memberi bukan kerana kekurangan atau kelebihan kami, tetapi dia MEMBERI KERANA ALLAH. Mencontohi Allah al-Wahhab itu!

Anda ingin tahu apa pesan penulis itu kepada saya? (Ini apa yang penulis kedahlanie dapat daripada orang yang bercerita di atas.) Ya, mari kongsi bersama :
" Kini aku benar-benar faham bahawa ibu ayah yang tua bukan beban dalam kehidupan di dunia, lebih-lebih lagi dalam kehidupan di akhirat. Mereka bukan 'liabiliti' tetapi sebenarnya aset untuk kita (walaupun istilah itu sebenarnya kurang atau tidak tepat kerana ibubapa bukan benda). Rugi betul siapa yang mempunyai ibu bapa yang telah tua tetapi mengabaikannya. Memberi kepada ibu bapa hakikatnya memberi kepada diri sendiri. Walaupun itu bukan niat kita ketika memberi, tetapi percayalah rezeki berganda akan pulang kepada kita semula. DOA MEREKA MUSTAJAB. Harapan mereka kenyataan. Kasih mereka bekalan. Benarlah sepertimana sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud; Keredhaan Allah terletak kepada keredhaan ibu bapa."
Ya, inilah sebenarnya rahsia 'perniagaan' yang jarang-jarang diperkatakan oleh tokoh korporat. Juga tidak pernah ditulis dalam mana-mana buku perniagaan. 

Masih punya ibubapa? 
MEMBERILAH KEPADA MEREKA. 

Tidak ada?
Tidak mengapa, memberilah kepada anak-anak anda. 

Tidak ada juga?
Memberilah kepada sesiapa sahaja. Kita sentiasa berfikir untuk memberi. Memberi kepada orang lain bererti memberi kepada diri kita sendiri walaupun itu bukan maksud kita ketika mula memberi! Hidup bukan sekadar memberi atau menerima, tapi lebih dari itu ialah, ikatan kasih sayang yang akan menjadi pembuka jalan di akhirat sana.

sumber dan terima kasih yang tidak terhingga kepada.......kedahlanie


Bukan niatku! 9

November 30, 2010 15 Comments

Irham Farouq membuka sampul yang dihulurkan oleh kak Aya kepadanya. Dengan kaedah ‘speed reading’ isi surat itu dibaca dan mudah sahaja difahami.

“Apa yang bakal menantu mak tulis?” tanya wanita separuh abad yang duduk di sebelahnya. Soalan yang membuat mata kak Aya terbeliak.

“Kenapa mata awak tu, Aya? Nak kena cucuk?” tanya jejaka berusia 35 tahun itu. Dia memang geli hati melihat gelagat kak Aya tetapi dia sengaja menunjukkan wajah yang serius. Belum masa untuk dia bergumbira... Apa-apa pun, dia kena tunggu kata putus daripada si Sarah yang masih juga belum keluar-keluar daripada bilik itu.

“Farouq, dalam ni ada duitlah! Tengok ni! Ada RM3 ratus. Banyaknya?”

Farouq memandang wajah ibunya, Puan Siti, dengan wajah keliru. Duit? Duit apa pulak?
“Duit tu duit awak, encik Farouq. Duit yang awak lemparkan ke muka saya dulu.” Sarah yang berpakaian cantik, berbaju kurung berwarna biru dengan bertudung putih, memberitahu, sebagai menjawab pertanyaan emak lelaki itu.

“Owhh... tapi tak apa. Meh sini, saya nak kenalkan awak dengan emak saya.”

Lemahnya lutut Sarah. Takut betul dia walaupun di hadapannya ini, wanita itu sedang tersenyum memerhati. Namun, langkah terpaksa digagahi.

Tangan wanita itu dikucup lembut. Hati rasa terharu bila kepalanya diusapi dengan lembut. Semakin sayu jiwa bila wajahnya dipegang dan dahinya dikucup penuh syahdu oleh wanita itu. Saat itu, Sarah menitiskan air mata kesyukuran kerana dia tahu, perlakuan ini menunjukkan bahawa lelaki bernama Irham Farouq bin Ahmad Faqrul itu sudah pun meluahkan rasa hati kepada ibunya. Yang bererti, selama ini, dirinya tidak bertepuk sebelah tangan. Alhamdulillah!

“Sarah, saya cukup takut untuk jatuh cinta lagi. Pengalaman dengan Azrina terlalu jerih. Saya malu. Emak, bapak dan kaum keluarga saya jugak malu. Bukan mudah nak sembuhkan luka tu! Tapi, bila saya kenal awak, semuanya dah berubah. Maaflah, sebab saya tak pandai nak mengurat awak. Sebab tu, saya datang hari ini.”

Sarah yang duduk bersimpuh baik punya di depan Puan Siti, terus sahaja menunggu bicara hati Farouq. Hati sedang berbunga riang. Senyum menguntum di bibir. Seronok juga bila melihat lelaki setegas Farouq berubah menjadi jiwang kini.

“Sarah, hari ini, di depan emak saya, di depan kawan awak, Aya ni, saya mengaku yang saya dah lama sukakan awak. Rasanya, sejak hari pertama awak masuk kerja, kut. Dan, saya jugak tahu yang awak dah lama cintakan saya. Saya tahu, awak memang sengaja datang cari kerja di pejabat saya sebab awak nak dekat dengan saya. Saya tahu, awak seronok bila saya ambil awak bekerja dengan saya. Saya tahu...”

Sarah segera mencelah. “Mana ada? Awak ni perasanlah, encik Farouq! Pandai aje main tuduh-tuduh!” Marahnya. Malulah dia! Nampak sangat yang dia umpama perigi mencari timba. Encik Farouq ni..kut iya pun dia tahu, ‘cover’lah sikit! Sampai hati betul!

“Kamu ni, Farouq! Tengok, dah merah padam muka Sarah. Kesian dia.” Puan Siti menepuk paha anaknya. Dia kemudian menyambung, “Eloklah kalau korang berdua dah suka sama suka, boleh mak pergi jumpa dengan.......”

“Assalamualaikum.”

Sarah saling berpandangan dengan kak Aya. Tiba-tiba, dia menjerit, “Mak datang!”

Di muka pintu, Mak Yon tersenyum manis. “Maklah ni! Siapa lagi? Amri pun ada ni hah!” katanya sambil mempelawa Amri masuk. 

“Awak pun ada di sini, Farouq?” Amri bertanya. Kepada Mak Yon, tanpa selindung dia memberitahu, “Mak Yon, inilah Farouq, yang anak Mak Yon gila-gilakan tu!”

“Abang Amri! Sampainya hati cakap camtu? Malunya orang! Kat mana nak sorok muka ni?”

Kini semua orang sudah tahu. Apa yang ada di dalam hati Sarah sudah bukan rahsia dirinya seorang. Semuanya sudah tersingkap.

Dia ingin bersembunyi namun untuk apa? Salahkah jika dia jatuh cinta? Salahkah jika Farouq tahu?

Puan Siti menyelamatkan keadaan. “Tak ada apa-apa yang kamu hendak malukan, Sarah! Bukan satu dosa untuk jatuh cinta. Lagipun, Farouq suka kamu. Lama-lama, dia cintalah tu. Jangan susah hati!” kepada mak Yon, Puan Siti berkata, “Elok benar langkah kita berdua hari ini. Dah kebetulan berjumpa, baik kita bincangkan hal mereka. Rasa saya,  eloklah kalau kita cari tarikh yang sesuai untuk nikahkan mereka. Apa kata awak?”

Mak Yon tersenyum mengangguk.

“Lagi cepat, lagi baik, mak!” bisik Farouq sambil mengenyitkan mata pada Sarah.

Aw, panah asmara melanda jiwa.

“Iyalah, memang nak buat cepat-cepat, pun! Benda baik, buat apa bertangguh, kan?”
............................

Rasa macam nak buat ‘sequal’...amacam? setuju?    

untuk kakitangan awam...

November 30, 2010 0 Comments
post untuk kakitangan awam termasuk diriku ini. 

percaya atau tidak, setiap bulan biro pengaduan awam menerima lebih 60 aduan di seluruh negara yang melahirkan rasa tak puas hati terhadap penjawat awam yang bersikap kasar, biadab dan menyentuh isu perkauman sehingga menimbulkan rasa kemarahan pengadu dan rakyat. 

banyak tu! 

hai, kenapa, ya?    

macam2 kempen dah dibuat tapi nampaknya, masih ada juga yang berlagak, kan? kawan2, ubah2lah sikap. buat apa nak sombong2? buat apa nak marah2. anda ingat, anda aje ke yang penat? remember, 'customer is always right!' 

baca laporan kosmo di bawah!

IPOH - Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk T. Murugiah menyuarakan kebimbangan terhadap peningkatan kes membabitkan penjawat awam berlaku biadab dan bersikap perkauman terhadap orang ramai.

Beliau berkata, masalah salah laku penjawat awam terutama yang bertugas di barisan hadapan tersebut disedari meningkat berdasarkan peningkatan aduan yang diterima oleh Biro Pengaduan Awam (BPA).

"BPA menerima lebih 60 aduan dari seluruh negara setiap bulan yang membabitkan penjawat awam bersikap kasar, biadab dan menyentuh isu perkauman sehingga menimbulkan rasa kemarahan pengadu dan rakyat," katanya pada sidang akhbar di pejabat BPA Perak di sini semalam..

segmen: bersama followerku 2

November 30, 2010 0 Comments
ini ialah kumpulan kedua. kenali mereka. dan kalau nak follow diorang, silakanlah! aku harap, kita boleh kenal antara sesama kita dengan lebih mesra. dan kita akan saling berhubungan.


aku panggil dia nera. lama dah dgn aku..hehe. silent reader. novel dia, cerpen dia..menarik! pergilah jenguk!


sudah berblogging sejak jan 2009, orang penang, fisha juga menulis novel. keistimewaan dia pada aku ialah, blog dia ni merupakan pembawa kepada blog2 lain ke mari. thanks fisha. dan fisha, Dia..sedap...


ni, bakal cikgu @ cikgu, kalau x silap la...... teratai bunga indah gelarannya. anak dara ceria. aktif bersukan. suka pada blog dia yg ceria. ramai juga menyinggah di luahan ni selepas pi sembang dengan dia. pergilah jenguk blog dia. menarik!

jumpa lagi!

hentam sama dia!!!

November 30, 2010 2 Comments


berita apa paling sensasi hari ini? hmm, bagi peminat bola macam aku, tentulah berita kekalahan real madrid di tangan barcelona. wow! 

kalah.. tak apa, masalahnya sekarang bukan setakat kalah tapi, kalah teruk! RM 0, Barca 5. Wow lagi!!!!

tapi itulah.....

walaupun real ada pemain yang aku suka iaitu si CR tu, di situ juga ada si mourinho pulak. aku, dari dulu memang kurang berkenan dengan mamat ni. mulut dia suka mengutuk orang. tak best. tapi, aku tak naklah pulak memadankan muka RM. hari ini, hari dia kalah...mungkin diorang dah belajar dari kesilapan. bahawa bola itu bulat. apa2 pun bisa terjadi, pak! dan yang terpenting dari yang terpenting, wang bukan segalanya. walau satu pasukan tu ada pemain termahal dalam abad ini sekalipun, namun bola ialah permainan sepasukan. 

apa yang penting? kerjaaaa sama...hehe

okey...cao dulu ! 

tunggu ya episod akhir bukan niatku!  

Bukan niatku! 8

November 30, 2010 8 Comments

Kejam! Menakutkan! Zalim! Jerit hati Sarah. Semua itu ditujukan khas kepada pujaan hatinya, Encik Irham Farouq. 3 bulan lamanya dia bekerja di syarikat percetakan milik lelaki itu, tidak sekali, ulang..... tidak sekalipun, encik Farouq menunjukkan tanda-tanda bahawa lelaki itu mengenalinya. Rupa-rupanya selama ini....argh....malunya!!

“Ada tak dia cakap kenapa Sarah yang kena beritahu semua orang?” Sarah pura-pura bertanya padahal dia bimbang sangat-sangat sekarang ini. Takut rahsia dia menerjah masuk ke dalam khemah lelaki itu diketahui semua orang. Ke mana hendak disorokkan muka yang cantik ini?

“Tak pulak, tapi...! Sarah, kenapa encik Farouq cakap macam tu? Korang ada affair ke? Skandal?” tanya kak Aya tidak berlapik. Sepasang mata memandang wajah Sarah dengan penuh rasa ingin tahu. Maklumlah, selama ini tidak nampak pun gelagat ‘dua insan bercinta’ pada kedua-duanya terutama encik Farouq. Serius memanjang! Si Sarah ni pun sama. Tak pernah pula selama Sarah tinggal dengannya, gadis itu membuka mulut memberitahu dia minat ke, dia suka ke, kepada bos mereka. Aduhai, percintaan alaf barukah ini? Yang tidak perlu diucap? Tidak perlu dilafaz? Pening kepala kak Aya memikirkannya.      

Sarah sudah nekad untuk berhenti kerja. Dia takut hendak pergi ke pejabat. Dia malu! Dia tidak berani bersemuka dengan lelaki itu. Baginya, kalau encik Farouq masih ingat tanggal 13 Oktober itu, itu bermakna bahawa encik Farouq sudah mengecop tarikh itu sebagai hari ‘Tragedi Oktober’nya. Kalau dirinya yang terpaksa bercerita tentang keterlanjurannya hari itu, tentu sahajalah lelaki itu masih menganggap dirinya perempuan tidak senonoh sepertimana dirinya pernah dituduh dahulu. Yang pasti...

Tiada cinta di hati.....

Tak pernah ada walau sekelumit...

Tidak pernah terselit walau secebis....

Rasa sayang, rasa kasih, rasa rindu, segala macam rasa....

Hanya dialah burung pungguk yang merindui bulan.....

Hanya dialah purnama yang merindu......  
.............................
Esoknya, ketika kak Aya hendak pergi ke pejabat, Sarah menyerahkan sampul surat berwarna kuning kepada perempuan itu.

“Akak bagi pada bos. Dia akan faham!”

“Apa isinya?”

“Surat perletakan jawatan Sarah!”

Dahi kak Aya sudah mula berkerut semula. “Kenapa sampai terpaksa berhenti kerja segala?”

Sarah tersenyum hambar. “Satu hari, semua orang akan faham.” Bisiknya lemah.

Tiba-tiba telefon bimbit kak Aya berbunyi.

“Baik, bos...... ya, okey, bos! Boleh...boleh, bos! Ya! Sekarang? Mantap!”

“Sarah nak masuk dalam biliklah...” Suara Sarah sudah tersekat-sekat. Dia sedang sedih. Air mata ingin menitis. Cinta sepinya bakal berakhir.

“Tunggu kejap!” kata kak Aya, memaut tangan Sarah bagi menghentikan langkah gadis itu. Sepasang matanya terarah ke pintu.

“Satu, dua..... tiga...em.... yes!” senyuman tersungging di bibir bila kak Aya menyuruh Sarah pergi membukakan pintu.

“Tak lain, mesti si Koko! Awalnya pulak dia datang hari ini? Selalunya pukul 11 baru sampai!” omel Sarah. Koko ialah panggilan yang mereka beri kepada Khalidah, anak kak Timah, jiran sebelah rumah. Kenapa Koko? Biasalah! Sebab Koko suka makan cokelat.

Sebaik pintu terbuka, Sarah berkata, “Silakan masuk Kkk....”

Koko apanya? Tinggi lampai, besar gajah...Ayoyo ma, ayoyo pa.... help!

Sarah berlari memasuki bilik! Menghempas daun pintu sebelum bersandar di belakangnya. Denyut jantung berombak kuat.

Tok, tok, tok! Daun pintu bilik diketuk.

“Sarah?” suara garau encik Farouq memanggilnya dengan lembut.

“Sarah...., dengar ya! Saya beri awak masa seminit lagi untuk awak pakai tudung, kemaskan diri awak  dan keluar jumpa saya dan ahli keluarga saya.”

Tamo... tamooo...

“Kalau awak tak mahu keluar, nanti, saya yang akan masuk ke dalam. Awak nak saya dukung awak, eh?”  

29.11.10

Bukan niatku! 7

November 29, 2010 8 Comments
Sudah dua hari Sarah tidak pergi ke pejabat. Bukan dia sengaja, tapi disebabkan dia terlalu terkejut dan terus demam. Di rumah, Kak Aya tidak sudah-sudah mentertawakannya. Tak boleh blah betul! Kawan sendiri demam, dia boleh gelak tak hengat! Nyampes!

“Kau tau, Sarah?”

Sarah menggelengkan kepala. Hendak tahu apa kalau tidak ada yang bercerita? Uisy!

“Perempuan macam tu, betul-betul tak tahu malu. Dahlah buat perkara keji macam tu pada bos, lepas tu terhegeh-hegeh menagih kasih bos semula. Patutlah selama ni encik Farouq buat dek aje pada dia. Rupa-rupanya ada sejarah pahit, kan?” omel Kak Aya lalu dia menceritakan apa yang berlaku sebaik sahaja Sarah berlari keluar dan balik ke rumah, hari itu.

Kata kak Aya, perempuan itu menangis dan merayu kepada Haris supaya menceraikan dia. Dia juga merayu agar encik Farouq sudi menerima dirinya semula. Dia ingin membetulkan kesilapannya. Dia ingin encik Farouq melupakan semua kisah lama. Kata Azrina, hanya dengan bersama Farouq, dia mampu menjadi seorang isteri yang baik.

“Mentang-mentanglah, encik Farouq tak pernah halau dia setiap kali dia datang ke pejabat? Dia ingat, dia boleh kotak-katikkan perasaan lelaki tu? Ikut suka dia aje, dia nak orang ni, dia pergi. Dia nak orang tu, dia mintak. Wei, kau percaya tak Sarah yang perempuan macam ni wujud?”

Sarah segera bertanya, “Kak Aya, akak rasa, encik Farouq nak rujuk balik dengan cik Azrina tu?”

Kak Aya meletakkan belakang tangan di dahi Sarah. “Huh, nasib baik kau ni demam! Kalau tidak, memang aku luku kepala biul kau tu! Ada ke orang yang hendak menjilat ludah dia balik? Ada?” tanya dia geram.

Sarah menggelengkan kepala.

“Dua tahun lepas......”

“Dua tahun?”

“Ha’ah, diorang kahwin 2 tahun lepas? Kau tahu apa encik Farouq kata semalam? Dia kata, dia tak boleh lupa dua tarikh keramat di bulan Oktober 2008 itu. 12, dan 13 Oktober. Tapi, bila kitorang tanya apa cerita yang satu lagi tu, dia jawab....”

Sarah menanti dengan debaran menggila di dalam dada......

“Dia kata, perkara tu nanti, kau yang akan beritahu kitorang semua.”

Bukan niatku! 6

November 29, 2010 6 Comments
Ketika kaki memasuki pintu pejabat, Kak Aya dan beberapa orang kakitangan pantas sahaja meletakkan jari telunjuk di bibir masing-masing. Itu tandanya mereka menyuruh dirinya diam. Sarah mengerutkan dahi sambil melangkah menghampiri. Semakin dia dekat ke meja, semakin dia dapat mendengar bunyi orang berkelahi di dalam bilik ketuanya.

“I tak peduli. Selagi you macam ni, selagi itulah, I akan duduk di sini tunggu you, Farouq.”

“You dah gila? Ni, suami you yang baru ni, you nak bubuh di mana?”

Bulat sepasang mata Sarah mendengar soalan daripada suara garau encik Farouq. ‘Suami you yang baru? Isy, apa maksud soalan itu? Tak pe! Tak pe! Dengar dulu, Sarah! Dengar! Ni, macam ada peluang untuk kau ni!’ hati mengomel.

“Azrina, I dah cukup bersabar dengan you. Dengan perangai you. Tapi, bila you buat bodoh kat pejabat I, bila you menimbulkan gosip yang bukan-bukan tentang kita, macam mana I nak  bertahan?”

Suasana sepi seketika. Hanya esakan Azrina yang mula kedengaran ketika itu.

“I kahwin dengan you sebab I rasa I boleh terima you seadanya walaupun masa tu you baru jadi janda, baru habis edah. I punyalah kesian dekat you yang siang malam pagi petang, menangis mengenangkan si Haris ni. I nak hiburkan hati you yang gundah gulana kononnya. Tanpa berfikir panjang, I ajak you kahwin. Tapi apa I dapat?”

Masing-msing berpandangan. Memanglah kalau sudah dasar penyibuk, semua begitu asyik memasang telinga. Takut terlepas episod paling menarik dari dalam  bilik.

“Malam yang sepatutnya indah untuk kita, jadi malam jahanam untuk I bila you cakap you gunakan I untuk buat cina buta. You cakap pada I, you terpaksa kahwin dengan I sebab Haris ceraikan you dengan talak 3. Azrina? Haris? Do you both know how hurt I was?

Beku sekejap di dalam. Di luar, mulut masing-masing sedang ternganga. Melopong gitu!

“You tahu tak apa perasaan I bila you mintak I ceraikan you? You tahu tak apa perasaan I bila you cakap, you sengaja menangis, mengongoi sebab you nak I kasihankan you dan kahwin, jadi pak sanggup? You tahu tak apa I rasa bila you cakap I kena ceraikan you secepat mungkin sebab you nak nikah balik dengan Haris ni?”

Rasa kasihan memenuhi seluruh ruang hati Sarah untuk encik Farouq. Kini, dia tahu, dia semakin menyayangi lelaki itu. Sungguh besar pengorbanan yang telah dibuat. Bertuah sungguh si Azrina. Kalau lelaki lain, apakah yang akan terjadi agaknya?

“Tentu dah jadi arwah! Yalah, dia mempergunakan  lelaki untuk kepentingan dia dengan bekas suaminya. Elok bunuh aje, kasi mati! Hisy, nasib dia baik dapat kahwin dengan encik Farouq! Patutlah! Patutlah sekarang ni dia bersungguh-sungguh hendak balik ke pangkuan bos aku tu? Baru dia sedar kebaikan encik Farouq agaknya?” bebel Sarah.

Semua mata tertumpu kepada Sarah ketika ini. Gempaq! Iyalah, dia meluahkan dengan sangat kuat, tentu sahaja mengundang renungan tajam mereka di sekelilingnya.  

“Awak cakap apa tadi?” tiba-tiba suara garau itu benar-benar berbunyi dekat di telinga Sarah. Membuat dia terkejut yang teramat sangat. Membuat dia termalu sendiri. Membuat dia rasa ingin bersembunyi!

Bukan niatku! 5

November 29, 2010 2 Comments
Perasaan cinta ini semakin membara. Dia cuba menidakkan namun semakin ingin melupakan, semakin dia gagal menghilangkan wajah itu daripada ingatan. Dia tahu lelaki itu sudah beristeri malah sekarang ini, cik puan Azrina sering benar datang, eh bukan, bermastautin, di pejabat ini. Pagi hingga petang kadang-kadang membawa ke malam, dia bertunggu bertangga di sini. Yang peliknya, dia akan duduk di atas sofa di bilik rehat. Dia tidak pula duduk di dalam bilik bos. Musykil sungguh Sarah memikirkan kelakuannya. Sama seperti dia kehairanan melihat cara encik Farouq melayan isterinya. Tidak langsung berciri romantika.

“Kamu teringatkan siapa senja-senja begini, Sarah?”

Soalan ibunya, Mak Yon, mengembalikan diri ke alam realiti. Melihat seraut wajah separuh abad ibunya, ingatan lampau itu terimbas semula.

Malam itu malam kedua dia berada di kampung. Dia ada 5 hari lagi untuk menghabiskan percutian semester universiti bersama-sama dengan ibunya. Bukan selalu dapat balik ke kampung nelayan di pinggir pantai Mersing itu. Apatah lagi, tempat belajar nun jauh di UiTM Arau.

Semalam, mereka berdua beranak berbual-bual hingga dinihari. Dia dengan manja tidur di atas ribaan ibunya. Bagaimanapun, malam itu, emaknya dijemput oleh abang Ayob untuk pergi ke rumah lelaki itu. Isterinya, kak Bedah terjatuh di dalam bilik air dan kakinya terseliuh. Abang Ayob datang untuk meminta tolong emak mengurut kaki isterinya yang sudah membengkak. Mak Yon memang pandai mengurut. Dia juga biasa menjadi bidan terjun.

Entah mengapa, hati berasa tidak sedap sejak emaknya pergi. Rumah separuh papan itu sudah berkunci dengan elok namun dia masih diburu ketakutan. Bagaikan ada sesuatu yang buruk akan berlaku. Dan, jangkaannya tidak meleset. Pada jam 10 malam, ada orang mengumpil pintu dapur. Dia yang sedia takut terus mencari tempat persembunyian.

Ada dua orang lelaki yang masuk. Dia tidak kenal mereka. Dia tidak cam. Mungkin dari kampung seberang kut, fikirnya. Nampak macam budak sekolah sahaja. Jadi, tanpa berfikir panjang dia telah menjerkah mereka. Malangnya, sebaik terpandangkan dia, lain pula yang terjadi. Hilang niat untuk mencuri. Sebaliknya, tubuh Sarah yang mereka ingini. Mujurlah Sarah lebih pantas. Pengalaman menjadi ratu pecut di sekolah dan di universiti, digunakan untuk melepaskan diri.          

Di dalam pekat malam, dia berlari sambil tertoleh-toleh ke belakang. Sehinggalah kakinya membawa dia ke khemah milik encik Farouq. Dia menonong masuk. Tidak pernah dia terfikir, ada seorang lelaki sedang enak tidur di dalam khemah itu. Tidak pernah terlintas di fikiran untuk mengganggu. Kerana, waktu itu, dia hanya memikirkan dirinya. Memikirkan keselamatannya.

Dia baring sambil mengerekot. Dia kedinginan. Namun baru hendak menarik nafas kelegaan, tiba-tiba dia terasa ada sesuatu menjalar di atas kakinya. Dia menjerit kerana berasa geli. Dan, pada ketika itulah, lelaki itu terjaga lalu menyalakan lampu suluh. Demi melihatnya, encik Farouq terus melontarkan kata-kata cemuhan tanpa sempat dibalas oleh Sarah.

“Seronok ke dapat bekerja dengan si Farouq tu?”  soalan ibunya mengganggu kenangan. Terlontar jauh kesemuanya.

“Seronok! Tapi, rupa-rupanya, dia dah kahwin, mak!” balasnya.

Mak Yon mengerutkan dahi. “Amri tak cakap pun.” Ucapnya keliru.

“Alah, bukan semua benda abang Amri tu tahu, mak.” kata Sarah.

“Tapi, dah alang-alang dia tu menolong kamu, susah payah mencari maklumat tentang si Farouq yang langsung kamu tak kenal, kenapa perkara mudah macam tu boleh pulak terlepas pandang?” bebel ibunya. Dia risau dengan sikap Sarah. Dari kecil, kalau Sarah mahukan sesuatu, akan dicuba mendapatkannya. Tidak boleh tidak! Apakah kini, Sarah masih begitu. walau encik Farouq itu suami orang, Sarah tetap mahukan lelaki itu?

“Tak apalah, mak. Nampaknya, encik Farouq ni bukan untuk Sarah, ya, mak? Biar ajelah. Azam Sarah sekarang ni ialah, Sarah nak kerja elok-elok di situ."

Mak Yon bagaikan tidak percaya mendengar kata-kata Sarah itu. Tidak tercapai akalnya bahawa Sarah sanggup mengundur diri. Namun dia bersyukur. Amat bersyukur!

"Oh ya, mak. Abang Amri nak kahwin. Bulan 3, kalau tak silap hari Ahad, 10 haribulan. Mak datanglah KL, tidur rumah Sarah. Kak Aya pun cakap dia dah rindu sangat pada emak.” Sarah mengubah tajuk perbualan. 

"Mak tahu. Amri jemput semua orang masa majlis tahlil di masjid hari tu. Kamu tahu, Sarah, bakal isteri dia kerja di pejabat Agama juga. Comel budaknya. Makcik Liah, isteri Tok Penghulu yang beritahu. Alah, mereka tu kan emak, bapak angkat si Amri tu? Diorang pergi sama meminang budak tu tempohari." panjang lebar Mak Yon memberitahu anaknya. 

Sarah hanya tersenyum. Bahagianya orang yang cintanya berbalas. Dia? Usah kata hendak dibalas, encik Farouq tahu pun tidak. Entah sampai bila harus ditahankan perasaan ini? Eh, bukankah tadi dia cakap dia hendak melupakan lelaki itu? Makk...kenapa berbolak-balik perasaan ini?

Tak.... aku tidak akan sekali-kali membiarkan diri hanyut di laut cinta yang tidak berpenghujung! Aku mesti melupakannya! Mesti!
..........................

ayuh! bangun!

November 29, 2010 0 Comments
pagi isnin ni selalunya merupakan pagi yang hitam untuk kita. kita malassss...sebab baru lepas cuti. nak mulakan hari ini, aduiiii.... slowww aje, betul tak? jadi meh sini, aku nak motivate anda sikit..hehe...

aku nak sentuh jiwa anda dengan perkataan kuat. dari kuat jadi kekuatan.

apa maksud kuat?

dalam kamus dewan, kuat sinonim dengan gagah, cekal, teguh, teruk, suka, pandai...bergantung kepada ayat....

Kekuatan tidak datang dari kemampuan fizikal, tetapi ianya datang dari semangat yang tidak pernah mengalah, ha, yang ni dari lidah seorang pakar motivasi!
* Orang yang mempunyai kekuatan peribadi ialah orang yang kuat kemahuannya dan sanggup melaksanakan sesuatu dengan tabah dan tekun mengikut prinsip yang dipegangnya.
* Orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang nampak tujuannya dengan jelas dan menjurus kepadanya tanpa menyimpang.
* Penghalang kepada kejayaan adalah fikiran sendiri, bukannya kecacatan atau kekurangan.
* Tidak ada usaha yang gagal, kegagalan adalah usaha untuk mencapai kemenangan.
* Hidup memerlukan pengorbanan. pengorbanan memerlukan perjuangan. perjuangan memerlukan ketabahan. ketabahan memerlukan keyakinan. keyakinan pula menentukan kejayaan. kejayaan pula akan menentukan kebahagiaan.
* Cita-cita tanpa usaha ibarat mimpi yang indah dan membawa kegagalan dan kekesalan di dalam diri kelak.
* Orang yang benar-benar ingin berjaya akan mula memotivasikan diri sendiri terlebih dahulu, kerana hanya dia yang memiliki kunci penggerak dirinya.
* Pengiktirafan dan ganjaran datang kepada mereka yang menunjukkan kualiti yang baik dalam usahanya.
* Perbezaan antara orang yang berjaya dengan orang yang gagal terletak pada rohaninya. apa yang dapat difikirkan menentukan apa yang akan dicapai.
* Kesusahan dan kesulitan adalah laksana musim dingin, basah dan lembab, tidak disukai insan. tetapi sesudah musim sejuk itulah tumbuh bunga-bunga yang harum dan buah-buahan yang subur.
 camne? wah... dah berkobar-kobar nak mulakan hari ini? alhamdulillah!

ukur baju di badan sendiri, ya!

November 29, 2010 0 Comments
gambar hanya hiasan.

Lelaki ini seorang kakitangan swasta.  dia pergi ke hospital swasta setelah dinasihatkan oleh doktor klinik panel syarikatnya yang gagal mengesan punca batuk yang dia alami.

sudah dua minggu dia asyik batuk2. jadi dia pun masuk ke sebuah pusat perubatan swasta.

“Mereka periksa saya macam biasa, tidak buat apa-apa kecuali membuat imbasan x-ray dan masukkan wayar dalam hidung. Pakar di situ kata saya menghidap asma tetapi saya tak percaya, saya cuma batuk-batuk." ujarnya.

dia mendakwa pakar di hospital swasta itu gagal mengesan punca penyakitnya. dia juga mendakwa bahawa kakitangan pusat perubatan swasta itu hanya memberitahu kos perubatannya melebihi jumlah maksimum perlindungan insuransnya iaitu RM15,000 selepas 11 hari ditahan di wad. katanya lagi, caj ubat dikenakan berjumlah RM9,852 itu terlalu mahal dan melampau.

“Saya terkejut, marah dan hampir pengsan apabila diberitahu bil perubatan saya melebihi RM15,000 yang ditanggung syarikat insurans. Saya persoalkan kenapa hanya diberitahu selepas ia lebih daripada jumlah itu, kenapa tak beritahu awal,” katanya ketika dihubungi Berita Minggu.

aku hendak ingatkan anda dan aku, kos perubatan di hospital swasta sekarang memanglah terlalu mahal sebab namanya pun, swasta. nak set appointment dengan pakar pun mengambil sejumlah RM100, kalau aku tak silap. itu baru nak tetapkan masa. nanti, bila masa pemeriksaan, lain hal pulak. ubat? guna logik akallah! kalau kita pergi, dan dapatkan rawatan 'pesakit luar' pun dah mengambil ratus-ratus duit kita, inikan pula bila kita tumpang tidur kat atas katil empuk dia berbelas-belas hari, betul tak?

jadi..., tepuk dada tanya selera. sebelum buat sesuatu, fikir dulu. ukur juga baju kat badan sendiri. dan, ingat ini! yang menyembuhkan...Dia! hospital swasta ke, kerajaan ke atau perubatan alternatif itu hanyalah perantara. jelas tak ni?

terima kasih berita harian.

28.11.10

Bukan niatku! 4

November 28, 2010 6 Comments

Akhirnya, Sarah ditawarkan jawatan.... kerani. ‘Take it or leave it’, kata lelaki itu kepadanya. Oh, sudah tentu dia menerima. Dia ingin mendekati si dia. Walau disuruh menjadi tukang cuci, dia tetap dan pasti menyanggupi.

“Hai, suami I ada di dalam?”

Tercampak pen di tangan. Jatuh bergolek-golek sehingga menyentuh kaki si dia yang bertanya. 

‘Suami? Encik Farouq dah kahwin? Dah ada isteri? Owh...betul ke ni? Tapi, kenapa tak ada siapa beritahu aku pun? Arghh, sedihnya! Encik Farouq, awak suami orang rupa-rupanya? Nak nangis! Tolongg!’

“Weh, kenapa kau ni macam cicak terberak kapur aje? Susah sangat ke nak jawab soalan aku tadi tu?” perempuan cantik bergaya itu bertanya lagi.

‘Aik, hilang dah ganti nama I dan you berganti kau dan aku. Marah ke dia pada aku ni?’ Sarah terus bermonolog lagi.

“Maaf, Cik Azrina. Dia ni, baru masuk kerja minggu lepas. Tu yang lambat ‘pick up’ tu. Jemputlah masuk ke dalam bilik. Bos ada tu, mungkin tengah tunggu cik, kut!” kak Aya menyelamatkan keadaan.

Perempuan bernama Azrina itu berpaling mengadap kak Aya.

“Berapa kali I nak cakap pada you, you kena panggil I, Puan Azrina bukan cik? Kenapa you degil? Ke, you ada hati hendak mengurat hubby I tu?” tanya dia, kasar. Soalan yang menyebabkan mulut Sarah terlopong.

‘Err, kalau dia tahu bukan kak Aya tapi aku yang hendakkan suami dia? Mahu digulainya aku, tak?’ hati Sarah bertanya.

“Siapa nak ‘tackle’ I?”

Mereka dikejutkan dengan suara garau yang sudah sebati di pendengaran Sarah. Masing-masing berkalih memandang ke arah tuan punya suara itu. Wajah lelaki itu sedang merona merah. Dan, Sarah amat tahu maksudnya. Itu menunjukkan lelaki itu sedang menahan marah.    

“Siapa hendakkan I?” lelaki itu bertanya lagi. Sepasang mata berhijrah dari satu wajah ke satu wajah lain. Dan, bila memndang Sarah perhatiannya agak lama kepada seraut wajah itu. Membuat Sarah jadi tidak menentu. Menyebabkan Azrina menjadi keliru.

Azrina segera mendapatkan Farouq, lalu memeluk lengannya. Sepasang mata menjeling Sarah.

‘Jangan dekat! Dia ni dah menjadi hak cipta terpelihara, tau!’ begitulah kut, amaran yang ingin disampaikan.

“Jom, lunch, sayang!”

Mata Sarah yang membulat hampir sahaja menyebabkan Farouq ketawa besar. Dia geli hati melihat gadis itu yang naif, mempercayai semua yang dilihat tanpa ada apa-apa persoalan di minda.

“Sarah, jom pergi makan dengan kami berdua!” dia mempelawa.

Sarah sekali lagi dilanda kejutan. Tapi, belum pernah dirinya diajak makan oleh lelaki itu. Perlukah dia melepaskan peluang ini?

“Tak apalah, encik. Kacau daun aje nanti. Kitorang nak makan dekat gerai mak Mah aje nanti. Kan, Sarah?”

Sarah merasakan bahawa inilah saat paling kejam untuknya. Dia sudah bersedia untuk bangun dan menerima pelawaan lelaki idamannya. Aduhai, mengapakah kak Aya mengacau daun? Tak mahu! Dia tak mahu makan di gerai mak Mah. Dia nak makan dengan encik Farouq. Duduk satu meja dengannya. Dia nak tengok encik Farouq makan. Dia nak....

“Adui!” jeritnya bila satu cubitan hinggap di paha.

“Kuat betul berangan! Sampai encik Farouq dah pergi pun, kau masih macam orang tak cukup tidur. Kenapa?” tanya kak Aya.

Sarah tersengih. Tidak menyangka perbuatannya menarik perhatian teman sepejabat merangkap teman serumahnya ini. Apakah perempuan ini juga dapat menyelami isi hatinya? Terlalu teluskah dirinya ini? Janganlah! Ini rahsia hatinya! Rahsia di hati, tidak siapa pun boleh tahu, kan?   

H1N1 datang balik! anda tahu ke ni?

November 28, 2010 0 Comments

menurut kata timbalan menteri kesihatan, datuk rosnah rashid shirlin, 8 kes baru influenza a h1n1 dilaporkan dalam negara di antara 14 nov hingga 20 nov. beliau menasihatkan supaya kita semua berhati-hati dan mengambil langkah2 keselamatan.

h1n1 masih di peringkat yang dipanggil endemic yang bermaksud masih terkawal.

tiada kematian dilaporkan setakat ini tapi kita mestilah sentiasa peka serta berjaga-jaga. kalau boleh, kita pergilah ke klinik swasta dan ambil suntikan 'the trivalent influenza vaccine'.

anda ingin tahu lebih lagi? sila ke...H1N1

segmen: bersama followerku

November 28, 2010 0 Comments
ini ruangan baru. utk kenalkan pada kawan2 semua, siapa2 yang mengikuti luahan. aku harap, kita boleh kenal antara sesama kita dengan lebih mesra. dan kita akan saling berhubungan.

1.meniti impian
blog bakal doktor . ada banyak novel dan cerpen menarik di dalamnya. tapi dah bersawang sebab lebih setahun x di update, hehe.... come on lah org ganu! say, hai...

ini pun sama jugak, blognya dah bersawang dah. paling akhir update, bulan 3 lepas. sibuk kut, belajar...hi ida, ina...good luck! diorang ni pun tulis novel jugak. soulmate, salah satunya. 


cik applemints ni special sikit. dia pernah masuk satu entri tentang TMKH. lihat...sini. dan baru minggu lepas, aku rasa terharu sangat baca satu lagi entri dia. tengoklah.......home sweet home. selepas setahun x update blog, bila dia buat entri, dia tulis tentang tmkh..kalau andalah, suka tak? hehe...thanks ya, cik applemintsku. and good luck to you. bahasa hindi tamo belajar ke? 

jumpa lagi di segmen ke 2 nanti.

nak pilih yang mana satu?

November 28, 2010 2 Comments






nak pilih suami tak... hello, artikel ni aku tujukan khas untuk anda yang belum kahwin. mungkin anda nak pilih suami yang lahir dalam bulan muharram ke? safar ke? hehe... x delah. ni, juz untuk seronok2. nak pilih suami, ikut aje apa yang dipesan oleh allah dan rasul kita, nabi muhammad saw. mat2 encem kat atas tu.. buat cuci mata hehe....

tabiat lelaki mengikut bulan kelahiran
1. Muharram 
seorang yang pendiam, sihat pemikirannya. Mungkin akan menjadi bodoh jika tidak mendapat didikan sempurna, walaupun begitu jika dididik dengan baik, dia boleh menjadi cerdik kerana bakat fikiran yang pintar dan cerdas yang ada padanya. Dia mempunyai keinginan yang baik dan selalu berada dalam selamat.

2. Safar 
Tabiatnya buruk. Tidak suka mengakui kesalahanya. Ibu bapanya perlu mendidiknya untuk menghilangkan tabiat itu, jika tidak, kehidupannya menjadi susah. Walaupun begitu, sekiranya dia melakukan sesuatu untuk kepentingan dirinya, selalunya ia akan mendatangkan hasil.

3. RabiulAwal 
Perwatakannya baik, mungkin dia akan mendapat pangkat besar, menjadi orang berpengaruh atau kaya tanpa diduga. Dalam pekerjaan, ramai yang menyenanginya. Sifat negatif dirinya termasuklah kurang sabar, hatinya keras, dan mudah marah.

4. RabiulAkhir 
Perwatakanya jahat. Hatinya tidak tetap. Fikiran dan kemahuannya lemah, buruk nafsunya, kasar wataknya, mudah mengangkat tangannya. Kehidupan menjadi sukar kerana tabiat buruknya. Ibu bapanya menempuh kesukaran dalam mendidiknya.

5. JamadilAwal 
Dia mempunyai tingkat keyakinan diri yang tinggi. Berani dan nekad. Kadangkala melakukan sesuatu yang bodoh atau bahaya. Walau begitu, keberanian dan tekadnya akan menunjukkan hasil usahanya, kadangkala menemui kegagalan juga.

6.JamadilAkhir
Wataknya berani, dia hormatkan orang lain. Berbagai kepandaian ada padanya. Bila dia tahu dia salah atau keliru, dia mudah mengakuinya. bila dia tahu dia benar, pendiriannya keras tidak mahu mengalah. Semasa kecil ibubapanya perlu mendidiknya dengan baik agak terserlah sifat-sifat yang baik itu, kerana jika betul didikannya, masa dewasa ia akan menyenangkan kedua orang tuanya.

7.Rejab 
Semasa kecil dia degil dan nakal. Ibubapanya patut mendidik dengan baik agar dapat menerapkan nilai-nilai yang baik. Ketika dewasa, dia suka bersikap merendahkan diri dan tidak tahu menahu. Ini agak berlainan dari sikapnya semasa kecil bagaimanapun hidupnya selamat dan sentosa .

8.Syaaban 
Perwatakannya baik, hidup selamat, rezekinya tidak putus-putus. Waktu kecil mudah mengalah bila bermain dengan kawan-kawan. Kelakuan baik, berbudi bahasa hingga semua orang suka kepadanya. Masa dewasa ia akan berjaya dalam segala dalam kerjayanya dan mudah mendapat rrezeki .

9.Ramadhan. 
Dia baik, pendiam, suka merendahkan diri. Dia tidak angkuh kepada teman yang dikenali. Tidak suka membanggakan dirinya dan kehidupannya lalu selamat.

10.Syawal. 
Perwatakan keras. Hatinya keras. Tidak suka dikalahkan oleh orang lain. Hal ini membahayakan kehidupannya, oleh itu ibu bapa perlulah mendidiknya dengan betul bagi menghilangkan tabiat buruknya, jika tidak, kehidupanya menjadi susah kerana perangai keras hatinya dan dia selalu bergaduh terutamanya dalam hal mencari rezeki .

11. Zulkaedah 
Perwatakannya pendiam. Banyak perkara baik pada dirinya berubah menjadi buruk. Dia terlalu banyak berfikir, sifat ini akan membuahkan hasil yang baik dalam kehidupannya. Tetapi oleh kerana terlalu banyak berfikir, dia kadangkala menjadi keliru. Seharusnya dia bertindak tanpa terlalu banyak berfikir untuk mendapat hasil yang memuaskan.

sampai situ aje. untuk bulan zulhijjah? entah. sumber tu tak bagi pulak. huhu. 

thanx: resepirahsiaku

imbaslah sehingga nampak...

November 28, 2010 0 Comments

isu ini sedang hangat diperkatakan. perihal mesin pengimbas di lapangan terbang yang 'menelanjangkan' kita waktu kita hendak masuk dan keluar ke dan dari balai berlepas. 

di new york, seorang wanita mendakwa dia trauma bila diraba2 oleh pegawai2 lelaki pentadbiran keselamatan pengangkutan yang bertugas. mereka ini meraba hingga ke bahagian sulitnya ketika imbasan itu. (apa kes? bukan gatal ke tu?)

konon, mesin pengimbas sinar-x itu adalah untuk mengesan senjata dan bahan letupan tersembunyi yang dibawa. habis, takkanlah pelapik seluar dalam tu pun nampak macam senjata, kut? 

kesian tau pada perempuan tu. dia menangis kerana perbuatan 'raba2' itu mengembalikan dia pada memori tragis serangan seks yang berlaku ke atasnya beberapa tahun dulu. 
sumber: kosmo

Bukan niatku! 3

November 28, 2010 4 Comments
“Jadi, awak nak mintak kerja kat sini? Kerja apa yang awak boleh buat?” Farouq menyandarkan tubuh ke belakang kerusi empuknya sebaik dia selesai membaca resume dan meneliti setiap dokumen yang diserahkan oleh gadis yang memohon kerja di pejabatnya itu. Sepasang mata kini melekat pada seraut wajah. Wajah ayu yang lembut dengan tahi lalat besar bertenggek di hujung mata.

“Saya boleh menaip.”

“Semua orang boleh tekan huruf dan nombor pada papan kekunci komputer tu, bukan awak sorang aje.” Sinis suara dilantunkan.

“Saya boleh mengira.”

Farouq menjegilkan sepasang mata. Geram! “1, 2, 3? Budak kecil pun boleh!” bidasnya.

Gulp! Rasa pahit air liur yang ditelan oleh Sarah.

“Awak datang sini nak mintak kerja, kan? Kelulusan awak, Diploma in Banking. Apasal awak datang ke pejabat percetakan saya ni? Nak bukak kaunter bank ke?” Sindir Farouq sambil mencampakkan fail berwarna biru di hadapan Sarah.

Sarah berasa lemah. Ingin sahaja dia berundur dan mengalah. Lelaki ini garang betul dengannya. Hendak dikatakan lelaki ini masih ingat peristiwa 2 tahun dulu, rasanya, tidak. Kerana dia tidak langsung mengungkit tentang itu. Hendak dikatakan si Farouq ni masih cam suara dia, tak mungkinlah. Tidak ada tanda-tanda yang lelaki ini mengenalinya. Habis, mengapa sombong sangat?

“Sekarang, susah dapat kerja, encik. Jadi, dah kebetulan saya lalu di sini, tu yang saya masuk dan mohon apa-apa jawatan pun. Saya sudi, encik. Saya rela.”

‘Eh, kenapa dia bangun? Ke mana dia hendak pergi? Nak buka pintu dan halau aku keluar ke? Alah, janganlah! Takkan sampai hati, kut?’

“Err, encik.... aduh!”

Sakitnya! Mangkuk ayun betul mamat ni! Bila masa dia berdiri di belakang aku pulak? Aduh! Bengkaklah kepala aku macam ni!

Farouq turut menjerit sakit. Serasa hidung mancungnya patah sudah. Hisy! Minah kerek!

“Maaf, ya! Encik......, maaf! Saya tak sengaja, tapi, encik pun salah juga. Siapa suruh encik berdiri kat situ?” ujar Sarah sambil menggosok-gosok kepala yang disaluti tudung berwarna biru firus.

‘Macam pernah kudengar suara ini...tapi, mustahil! Takkanlah perempuan tu jadi tersangat berani hendak menjejakkan kakinya di pejabat aku ni? Takkan tak malu kut?’ bisik hati yang tetiba sahaja bergetar. Apakah sudah terkena panahan cik cupid? Karut!
........................  

you all minat dia, kan?

November 28, 2010 0 Comments

you all minat dia, kan?

eleh...x mengaku konon! satu kampung dah tahu dah...

memang comel.

tapi aku rasa anda yang meminati lagu2nya sebab anda suka pada music arrangements lagu2 dia dan liriknya, betul tak?

okey, sini ada kisah tentang si dia.

bacalah....fenomena justin bieber


Bukan niatku! 2

November 28, 2010 4 Comments
3

Tiba-tiba satu jeritan halus kedengaran diikuti dengan suara garau seorang lelaki mengaduh, kesakitan. Beberapa detik kemudian, perempuan itu keluar daripada khemah dengan keadaan kalut. Diikuti oleh satu lagi gerakan yang hampir merobohkan khemah itu.

“Siapa kau? Apa kau buat masuk dalam tempat tidur aku? Perempuan tak malu! Perangai tak senonoh! Dah kemaruk sangat ke?” Lelaki itu mengamuk, menghambur kemarahan kepada gadis yang mengganggu kedamaiannya. Gadis yang mengganggu tidurnya yang lena. Gadis yang kini menampar kuat pipinya!

“Tu, sebab mulut awak tu kurang ajar sangat! Saya dah cakap yang saya tak sengaja, kenapa tak mahu percaya? Saya takut, saya lari dari orang yang mengejar saya, saya nampak khemah ni, sebab itu saya masuk. Saya cuma nak berlindung. Mana saya tahu ada orang di dalam?” Sarah membela diri.

Irham Farouq mengusap pipi yang baru sahaja dilempang. Tidaklah sesakit mana namun keberanian gadis ini meletakkan jari ke pipinya membuat dia terpana seketika. Hati yang hangat menjadi semakin panas.

“Nak berlindung, konon! Entah-entah, kau sengaja nak perangkap aku, kan? Maklumlah, aku ni lelaki macho, datang dari KL, memandu kereta besar.... kalau kita ditangkap khalwat, tentu kau akan paksa aku kahwin dengan kau, kan?” bidasnya sesedap rasa.

Kali ini, dia sudah bersedia. Tangan yang ingin menamparnya buat kali kedua berjaya ditangkap. Dia kemudian menolak tubuh Sarah sehingga gadis itu jatuh terduduk di atas pasir.
“Kau ni sama aje dengan perempuan-perempuan lain, tahu! Murah! Kau nak duit sangat, kan?” Farouq segera mengeluarkan dompet dari kocek belakang jeansnya lalu mengeluarkan kepingan-kepingan not RM50 dan membalingnya di wajah Sarah. “Ambil! Guna duit tu untuk beli mana-mana jantan yang nak tubuh kau tu!”

Menitis air mata Sarah mendengar penghinaan itu. Amri dan Tok Penghulu yang menyaksikan lakonan itu turut tergamam. Semakin tergamam bila melihat lelaki itu menonong menuju ke arah keretanya. Begitu tergesa-gesa dia hendak meninggalkan tempat itu sehinggakan khemah pun tidak dipedulikannya. Malah kehadiran dua lelaki yang menjadi saksi, tidak disedarinya. Yang Farouq tahu, dia mesti pergi dari situ. Dia tidak mahu ditangkap khalwat. Dia tidak rela!
.........................

4

Bangunan yang berdiri gagah di hadapannya direnung. Pandangan tertumpu kepada nama yang tertera. “Hayat Prints Sendirian Berhad.” Mata dituntas pula kepada kad nama yang ada dalam genggaman. Memang tidak salah lagi. Dia berada di tempat yang betul.

Sudah lama dia ingin ke sini namun dia rasa berat hati. Walau banyak yang ingin dia katakan kepada lelaki itu, dia masih belum berani bersemuka. Dia bimbang lelaki itu masih mengenalinya. Namun, kata-kata perangsang dari Amri memberi dia kekuatan.

“Sarah beranikanlah diri tu. Cuba berterus terang dengan dia. Saya yakin, dia akan faham.”

Entah ya, entah tidak. Lelaki itu bukan seorang yang mudah bertolak ansur. Sarah merasakan bahawa bukan mudah untuk mendekati lelaki yang bernama Irham Farouq bin Zawawi, pengurus merangkap pemilik syarikat percetakan di hadapannya ini. Ketegasan lelaki itu menakutkannya tetapi ketegasan itulah yang membawa dirinya ke sini. Ketegasan itu telah merantai hatinya.

Ya, dia asyik teringat. Dia asyik terkenang. Ada rindu! Ada rasa yang tidak pernah dialami selama ini. Dan, dia sudah bertekad. Sebaik dia menamatkan pengajiannya, dia akan mencari lelaki ini. Dia akan mendekati. Akan cuba membuat lelaki itu  jatuh cinta kepadanya kerana sejak kejadian malam itu, dia tahu, hanya lelaki ini yang layak memiliki hatinya.