Langkau ke kandungan utama

Tak akan pernah tahu 4

Esoknya, Nazmi sudah bersedia menantiku di tempatnya. Sebaik aku turun daripada kelas 3M, dia tersenyum simpul memandangku. Aku membalas, memberikan senyuman paling manis untuknya. Biar ternganga mulutnya dan masuk lipas... uisy, kesianlah pulak!

“You are waiting for me, right?” tanyaku.

“Lama dah! Dan, tolong jangan cakap orang putih dengan aku. Aku bukan anak murid kau!” balasnya.

Aku ketawa. “Oh, I forgot. Your english is not good. You are not from KL, you are just a kampung boy, right?”

Tanpa mengendahkan dirinya yang sudah bengang mendengar hujahku, aku terus meninggalkannya. Langkah kuatur menuju kantin. Seketika kemudian, dia sudah di sisiku, dan kami berjalan seiringan.

“Habislah kau hari ini, Ika. Jatuhlah saham kau sebab berjalan dengan aku. Tentu ramai cakap kau dah masuk perangkap. Jerat aku dah mengena.” Bisiknya sambil ketawa-ketawa.

Aku hanya tersenyum kecil.

Di kantin, Nazmi dengan sifat ramahnya bergurau senda dengan makcik Saerah. Aku hanya mencelah bila perlu sahaja. Yalah, aku ni kan guru baru, masih lagi kekok dengan suasana luar bandar ini. Lainlah dia! Semua orang dikenalinya. Sebab itu dia menjawat jawatan Setiausaha PIBG. Kata kawan-kawan guruku yang lain, Nazmi akan menyandang jawatan itu secara tetap dan berpencen.     

Buntang mataku melihat pinggan Nazmi. Kalau boleh, dia hendak makan ke semua lauk yang makcik Saerah masak. Penuh membumbun pinggannya diisi! Mak aiii, dia ni nak makan ke nak melantak? Kutukku di dalam hati. Tapi, aku terpaksa bersabar.

Kami makan dalam suasana sunyi sepi. Aku memang tidak ada mood hendak melayannya. Sebab itu selepas 5 minit, dia pun diam. Alhamdulillah! Bolehlah aku makan dengan aman.

“Kau kira bilangan setiap butir nasi yang kau makan ke, Ika? Atau kau tak selera sebab aku? Sampai macam tu sekali kau tak sukakan aku?”

Soalannya aku dengar tapi aku tidak mampu menjawabnya. Kepalaku yang sedia sakit sedang berdenyut-denyut. Mataku pula terasa pedih. Kuletakkan belakang tangan di dahi. Rasa berbahang kulitku. Ah, sudah! Demamku datang kembali, nampaknya.

“Kau demam ni!”

Entah bila dia meraba dahiku, tak perasan pula. Tapi, bila aku mendengar suaranya yang cemas, aku rasa amat terharu. Keprihatinan jelas ditunjukkannya.

“Sejak bila kau demam?” dia bertanya padaku.

“Malam tadi, cikgu.” Balasku ringkas.

“You know what? With our students, we keep telling them that if they are sick, they do not have to come to school. But with us, it is a different matter, yes?”

Dalam keadaan yang tidak selesa inipun, aku mengaku terpaksa menunjukkan rasa kagum terhadapnya. Tuduhanku bahawa dia budak kampung yang tak pandai berbahasa Inggeris terpaksa kutarik balik. Tak kiralah sama ada dia hendak menunjuk, ataukah dia tidak sengaja bertutur dalam bahasa itu, aku akui sebutannya lancar dengan nahu yang betul. Hmm!

“Dah jumpa doktor?”

Alamak mamat ni... tak payahlah prihatin sangat. Aku rimas. Poyo betullah!

Aku bangun dalam keadaan tergopoh gapah dan itulah kesilapanku. Badanku, aku rasa melayang-layang. Tubuhku bagaikan terbang. Dan, perkara terakhir yang aku sedar ialah seseorang menangkapku bersama jeritan...

“Ika....”

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…