background img

Catatan Baharu

103. SLE DAN PREDNISOLONE

kali ini aku menulis pula ttg suatu penyakit yang dikenali sbg SLE. pernah dengar tak? hmm, ingat lagi pada ekin, anakku? dulu aku pernah masukkan entri ttg dia. kisahnya, dia mengidap AIHA - auto immune hemolitic anemia. ku katakan dulu bahawa AIHA ialah anak cucu penyakit kanser darah atau leukimia.
simptom AIHA sama sahaja dengan simptom utk penyakit kanser. pesakit mula2 akan berasa letih pd satu2 ketika tetapi di ketika yang lain, dia okey aje. demam yang berlarutan terutama pada waktu malam. gusi yg sihat berdarah ketika menggosok gigi, hilang selera makan. akibatnya, masuklah ke dalam hospital dan sehingga kini selepas lebih 3 tahun, ekin terpaksa menelan ubat yang bernama PREDNISOLON terus-terusan, entah sampai bila.
dulu, aku fikirkan dia akan sembuh. tup-tup doktor mengesahkan bahawa antibodinya menyerang ke saraf pula dan kini, sahlah sudah ekin menjadi pengidap SLE pula. 
SLE ialah systemic lupus erythematosus. sukar utk menerangkan dpd segi teknikalnya. jadi jika anda berminat 'google' saja perkataan 'lupus' anda akan dibawa utk memahami SLE dgn lebih mendalam.
Di sini, aku hanya ingin menulis tentang ubat yg ekin makan itu, sejenis steroid bernama PREDNISOLONE.
Steroid sebagai Perubatan Lupus
Steroid, kortikosteroid (prednisolon yang paling sering digunakan) telah merevolusi SLE. Ketika Hench dan rakan-rakannya di Amerika menemukan steroid ini dan memenangi Hadiah Nobel untuk Perubatan, lupus adalah salah satu keadaan pertama di mana mereka diadili. Segera menjadi jelas bahawa pengaruh prednisolon "ajaib" dan "menyelamatkan nyawa". Tetapi prednisolone, seperti ubat-ubatan lainnya mempunyai kesan sampingan juga.

Lupus cepat memantapkan dirinya sebagai suatu keadaan yang steroid disyorkan - bahkan keharusan. Rasa sakit sendi menurun, radang selaput dada dan perikarditis kurang, ruam berkurang, dan demam berjaya dielakkan. bagaimanapun, fakta tetap fakta. kesan jangka panjang pengambilan ubat ini menjadikan kita lebih prihatin dan lebih hati-hati.

Kesan sampingan Perubatan Lupus
Apakah kesan sampingan dari steroid? Senarainya panjang. Doktor tahu, pesakitpun perlu tahu. Dengan andaian moderate 30mg (dos tinggi) prednisolon setiap hari selama tempoh minggu ke bulan, kesan sampingan yang paling nyata adalah nafsu makan meningkat, berat badan bertambah dan pesakit jadi gemuk. Kesan-kesan berbeza-beza antara pesakit. ada yang mengalami gangguan tidur (kecenderungan untuk bangun di malam hari dan tidur di siang hari), gangguan pencernaan, kelemahan otot, dan, kadang-kadang, gangguan mood-berbeza-beza antara euforia dan depresi.
Kesan jangka panjang dilihat misalnya pada pesakit yang, kerana pelbagai alasan, telah dipaksa untuk mengambil dos tersebut selama jangka waktu tahun, jauh lebih serius. Mereka termasuk tulang haus, kadang-kadang menyebabkan runtuhnya tulang seperti tulang belakang dari tulang belakang atau sendi pinggul, kelemahan otot, peningkatan tekanan darah, dan menipis dan mudah lebam pada kulit.
Tidak ada kesan sampingan berat benar-benar irreversibel. Maksudnya, jika sampai masa untuk berhenti mengambil ubat-ubat ini, hidup boleh kembali normal. 

Bagaimana steroid bekerja sebagai rawatan lupus?
Corticosteroids satu kelompok zat yang dihasilkan biasanya oleh kelenjar adrenalin. Bahkan dalam jumlah kecil, mereka mempunyai kesan umum tentang metabolisme tubuh, pembakaran protein untuk membentuk tenaga dan memobilisasi memberikan zat gula. Dalam dos yang lebih besar digunakan secara perubatan, mereka mempunyai pengaruh besar pada inflamasi, menekan proses. Walaupun hal ini mungkin berbahaya di mana keradangan adalah mekanisme pertahanan biasa, penyakit seperti lupus, di mana keradangan boleh keluar dari kawalan, kesannya menguntungkan, dengan melindungi tubuh dari kerosakan akibat penyakit tersebut. 
.........................
sofi hanya ingin menasihatkan anda. jgn syik menangis jika anda mendapat penyakit 'istimewa' ini. banyakkan membaca, tambahkan ilmu, cari remedynya dan selebihnya mohon pada Dia supaya anda disembuhkan segera.

38 comments: Leave Your Comments

  1. salam...td mencari..kesan sampingan prednisolone..dan come across to this blog..wlaupun entry ni da lme.tp..its giving me knowledge...i having SLE on treatment for bout one year ++...taking 10mg preds pr day..huu..btul..menangisi nasib dr xbermkna ape2 da..tmbhkan pengetahuan..hihiih thnks kak

    ReplyDelete
  2. Hi Thanks for sharing your thoughts. Take care.

    ReplyDelete
  3. hii..isteri saya mengidap polymyositis....dan dktor telah memberi rawatan prednisolone 5mg ni sebyk 10 biji sehari sehingga dikurangkan sebiji sehari sekarang(bermula okt 2010-sept 2011)...dengan bantuan fisioterapi beliau dah blh bgun sendiri berbanding sblm dpt rawatan yang mana beliau terpaksa diangkat untuk bangun...selain prednisolone beliau juga diberi ubat untuk tulang dan buah pinggang....sebagai pencegahan kata doktor....tp sekarang dia mula ada kesan gatal2 pada kulit,apakah itu kesan prednisolone jugak

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai..saya juga mengidap polymyositis... dan saya mendapat penyakit ini ketika saya hamil dan kini masih lagi meneruskan ubat prednisolone ini. cuma doc telah mengurangkan dos. saya dah ambil ubat ini selama 2 bulan++. semoga kita semua diberi ganjaran kerana bersabar dengan ujian dripadaNya...

      Delete
    2. tahniah kerana awfa dah mengandung. semoga jaga kandungan tu ya. seorang kawan kak sofi yg idap sle n bergantung ngn pred selamat bersalin dan anaknya sihat serta comel, alhamdulillah. katanya, dia hanya panjatkan doa dan harapan kepada Allah. semoga kita semua setenang kawan kak sofi tu

      Delete
  4. @esya ecah
    setiap penyakit ada ubatnya kecuali mati. yang penting, anda tidak menoleh kebelakang dan menangisi nasib. tapi anda sedia meneruskan hidup, bergembiralah setiap hari kerana gembira dan ketawa dapat mengurangkan stres, kan?

    ReplyDelete
  5. @Anonymous
    salam..
    mmg banyak kesan sampingan preds ni. pernahkah mencuba rawatan alternatif seperti menukar darah ataupun homeopathy? kak sofi amalkan juga memberi ekin makan ubat doktor homeopathy (risau bila dah bertahun2 asyik mkn preds, kan). alhamdulillah, Allah perkenankan usaha tu dan sakit pada sendinya berkurang. suami bercadang nak bawa dia ke johor, sebab nak cuci darah di klinik seorang doktor. mungkin isteri encik boleh juga mencuba untuk mengurangkan kegatalan pada kulit. kalau tak mahu ke johor, di bangi pun ada klinik seumpama ini. kalau encik ingin tahu lebih lanjut bolehlah emel kak sofi, k! hana.arisya@gmail.com.kita berkongsi pendapat dan bertukar-tukar idea. demi orang-orang yang kita sayangi.
    thanx.
    sofi

    ReplyDelete
  6. Salam,sy sendiri pengidap SLE sejak 14 tahun dan sy mmg mengambil pred.sekian lama. 2008 sy ambil setengah biji pred selang sehari tetapi SLE sy kembali aktif dan menyerang otak. Akibatnya sy telah menjalani pembedahan kepala disebabkan salur darah dlm otak membengkak. Secara terus terang sy pernah mencuba ubatan alternatif tetapi sy lebih tumpukan ubatan hospital walaupun ada risikonya.Walaubagaimanapun,skrg sy dlm 'remission' dan cuma ambil 5mg pred.sehari.itupun sbb sy penah buat operation so DR x nk kurangkan pred. secara mendadak.Utk cuba perubatan lain boleh cuma jgn hentikan ubat hospital,takut SLE kembali aktif susah nk jangka apa yg akan berlaku contohnya apa yg terjadi pada sy pd tahun 2008.Mcm kita sedia maklum,SLE ini akan attack organ utama badan.

    ReplyDelete
  7. Anonymous, hi... dah 14 tahun, ya? lamanya... masyaallah, anda dianugerahkan sifat sabar yang amat. mmg benar, preds x boleh berhenti. seorg kwn kak sofi, cuba dan penyakitnya dtg semula. akibatnya, kadar ppreds terpaksa ditambah dose. mencuba cara alternatif itu sbg langkah membantu. preds ttp perlu diambil juga. thanx.

    ReplyDelete
  8. salam adik saya mengalami lupus sekarang dia menerima ubat tersebut tapi sekarang dia berubah selalu berkhayal selalu berangan angan adakah ini kesan ubat trsebut mohon beri jawapan

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya tu xde dlm senarai kesan sampingan preds la. maaf ya, kalau kak sofi silap.

      Delete
  9. Ya benar, prednisolone ni ada effect..tp nk buat mcm mana ni sahaja jalan utk sle

    ReplyDelete
    Replies
    1. sebenarnya, anak kak sofi makan ubat homeopathy juga. dengan izin Allah, dah kurang malah xde butterfly kat muka dah :-d

      Delete
  10. slm...sy dah 4thn mghidap penyakit sle..sy dah brkahwin hampir 3thn..adakah ubat yg diambil blh mnjejaskn kesuburan..

    ReplyDelete
    Replies
    1. kawan kak sofi dah sepuluh tahun mengidap sle, dah banyak kali mengandung dan keguguran tapi, dua tahun lepas, dengan izin Allah, dia selamat melahirkan anak lelaki sulungnya. Jadi, jangan bimbang.. rezeki Allah yang memberi. Minta kepada Nya :)

      Delete
  11. Salam..disebabkan bdn sy antibody lemah n terlalu cpt tuk alergic, Dr bg sy ubt pred n kne amek 6bji setiap hari..nak katakan sy x jge kesihatan, xjuga sbb sy slalu juga bersukan.Myb ini dugaan Allah..thanx kak tu info ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. harap bersabar dan sentiasa positif, cik alynn. lawan rasa sakit itu ya. dan sentiasa ucapkan alhamdulillah. insyaallah kesabaran adik akan mendapat ganjaran dpd-Nya

      Delete
  12. Salam..Terima kasih tuk info ni kak.
    Sy skng ambil ubt pred sbb antibody lemah n senang tuk dpt alergic. Skng truk bile tekak strt bengkak.Dr bg ubt tu tuk kurang kn bengkak. Bace info ni, sedikit sebanyak tmbhkn info tuk sy n jdkan sy lebih kuat sbb sy pelik, sy aktif juge bsukan tp still antibody kurang.

    ReplyDelete
  13. hai kak sofi saya ada penyakit polymyositis selama 14 tahun dan still mengambil preds 10mg sehari. tapi sejak kebelakangan ini saya merasa belakang badan saya sakit-sakit. i still tak boleh naik tangga dan susah untuk bangun jika duduk di kerusi yang rendah. Saya amat risau dengan keadaan saya. Adakah keaddan saya akan lagi bertambah buruk? :(

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan hanya bergantung kepada ubat itu. kena cuba juga perubatan alternatif lain dik

      Delete
  14. Sy jg sdg mkn ubt ni.. 5 hari pertama, pakar bg 20mg per day, pastu turun 10mg.. Kena bg ubt ni diagnosis Tro SLE, butterfly d muka, n perih bla kna matari, cecair keluar dr liang roma muka :-( td Doktor bru bgtau kesan2 pred ni, ostoperosis, diabetis, kulit menipis. N bla sy mkn ubt ni, mmg rasa khayal, selera makan 200%, susah nak buang air besar, mlm x bule nak tido..

    ReplyDelete
    Replies
    1. nicole, cuba jgk perubatan alternatif. ada banyak kaedah perubatan yg mampu mengelakkan nicole drpd terus makan preds. mmg nnt selera makan tinggi n nicole akan jadi gemuk....

      Delete
  15. Ya sist, sy bru jumpa dr tabib cina, dia bg cuba sejenis teh cina utk d wap @ cuci pd wajah.. Ada stafnurse suruh try cari org yg pandai menawar penyakit. Sy cuba smua sist, harap2 ada yg sangkut drpd terus menerus mkn pred :-(

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah. kak sofi cuba homeopathy

      Delete
  16. Info yg sgt brguna utk sya kak...sya ada sle sejak 2006 lg..x terlalu bgantung pd ubat..sy cuba +ve +ve +ve..sejak sy pregnt smpi la hrni ank sy dah setahun dan masih mnyusu badan sya xmkn lgsung ubt prednisolone sb xmaw ada effect kt ank sy ..sy guna kaedah lain..mengurut ..jaga pemakanan..kadang rasa jugak sakit2 tapi sya cuba btahan dn pikir positive dan bnyakn berdoa in sya Allah

    ReplyDelete
    Replies
    1. alhamdulillah Yuzy. cubalah homeopathy plak. ubat dia manis n insyaallah xde side effects. anak kak sofi cuba yg tu n dengan izin Allah, dh setahun x makan preds. mmg sesekali dia lemah tp npknya Allah beri kesihatan yg terjaga. alhamdulillah

      Delete
  17. Salam kaksofi..thnks for the info about side effct prdnsolne..sy merupakan psakit chronic abdominal pain after operation n also multiples drug allrgy..penah 2 kli msuk icu sbb alrgy smua antibiotik..kesanye sy kna intubate tiub..n koma..hmpir smua ubt sy allrgy n skun ni 24 jam sy dlm ksakitan trpksa hnya brgntung pda ubt than sakit clebrex..tu pn maxmun dose...smua ubt anti histamine maximun dose under pkar dermatho hukm..skun ni sy dipksa utk amik ubt prednoslne ni 60 mg shari..sy tkut utk amik risk amik ubt ni..sbb sy pnh mkn ubt ni msa buat ct scan tp kesan allrgy ttp naik slpas mkn ubt ni..apa pndpt akk..perlu kh sy amik ubt ni? Sbb sblm sy truskn treatmnt d hukm sy kna stable kn dlu cell hstamine sy..memndgkn kes ni yg ptma dlm mlysia..sy trpksa amik ubt try n eror..n chronic pain ini juga pnca utma dtg dri sergan cell2. Hstamine yg serang k smua organ2 dlm tubuh sy


    ReplyDelete
    Replies
    1. maaf sbbamel masa lama sangat utk balas. cubalah cara perawatan islam atau apa2 yg alternatif plak. sentiasalah ingat akan hadith nabi iaitu semua penyakit ada ubat kecuali mati. harap bersabar ya

      Delete
  18. terima kasih kerana info berguna ini.pertengahan nov 2013 ank lelaki saya 7 tahun tiba2 mengadu sakit peha kanan.malam2 menangis minta diurut .sangka saya perkara biasa budak2 sdg aktif.tp dia mula xmau ke sekolah.kami bawa pg mengurut kot2 terseliuh.tp kesadaannya sama malah makin k
    sakit,x mau makan x mau main.selepas dua minggu kami bawa ke pakar utk xray dan selepas 3x ujian darah doktor kata normal xda apa2,jadi kami bawa kerawatan syifa,ustaz kata ada gangguan dan benda tu seolah2 menghisap darah dalam tulang kaki anak.selepas ikhtiar anak mula nk makan dan tidur malam tp pehanya masih sakit cuma tak sekerap dulu..ustaz2 yg merawat kata apabila makhluk halus mengganggu,kakinya dah jadi penhakit fizikal dan bkn peha kanan saja tp kedua2 kaki.kemudian seorang perawat di sg lampam pun kata mmg kedua2 kaki anak saya dah sakit seolah2 sel darah merahnya diambil sbb tu mnyebabkan radang.dia nasihatkan kami buat MRI.esoknya kami terus ke kpj ipoh jumpa pakar kanak2 dan petang tu terus buat MRI.kes anak dirujuk ke pakar kanser tulang.terkejut saya bila doktor kata mmg kedua2 tulang kaki anak seolah2 berongga dan sel darah putihnya melebihi sel darah merah.di paha kanan ada macam ketumbuhan.tapi imejnya agak pelik dan doktor kata mustahil kanser sbb dia xpernah tgk kes begini.selepas 6x ujian darah dan biopsi dr masih x dpt kesan pnyakitnya.rawatan alternatif masih diteruskan.kami berubat ke seorang ustaz yg mengatakan ada sesuatu ditulang anak saya yg disbbkan gangguan mkhluk halus cuma dia xmau beritahu dari mana benda tu,saya pun dh x berminat nk tau.ustaz mnggunakan kaedah ayat quran dan limau dan bila dibelah limau tu keluar seketul benda sebesar syiling 10sen entah apa xtau la,keras macam tulang,wallahualam,tp mcm yg ustaz2 katalah benda tu seolah2 dh tinggalkan pnyakit dalam tulang kaki anak,sbb tu dia sakit.saya nekad nkteruskan rawatan di kpj tapi suami kasihan tgk anak diujikaji doktor,mcm2 dibuat.ada seorang kawan cadangkan kami bawak ke sekinchan.kami pun permi malam tu sbb org tu berubat lepas isya je.orgnya mcm ustaz biasa je tp pakai glove dan mask mcm dokto.ramai betul org semua bangsa ada.caranya mudah sangat dia pegang kaki,suruh anak berdiri,dan dia tulis sesuatu dikertas,katanya anak sy bukan kanser tapi dia ada Auto Immune Haemolytic Anemia.kemudian dia bg senarai ubat yg ank saya perlu makan,cari di farmasi.antaranya pred syrup 10mg diambil 5ml sehari.begitu detail ustaz tu diagnos tanpa ujikaji segala.katanya setiap pnyakit dtg dr Allah dan yg mnyembuhkan Allah juga.dia suruh kami jg mkn anak.jgn mkn keropok2 terutama yg misterpotato tu,jgn minum milo.mkn kerang,daging,sayur,anggur,susu,madu.pulihkan semula sel darah merahnya.insyaallah.sekarang dah seminggu mkn ubat tu.dia x sakit lg,dan saya teruskan amal ayat syifa ayat 78-79 suroh yaasin ikut bilangan ganjil apabila gosok kakinya.sekarang kami berusaha memulihkan sel darahnya.ustaz sekinchan kata jgn bawa ke hospital sbb mcm2 ujian doktor akan buat.pemindahan darah dan suntikan antibiotik sgt berisiko tinggi.dalam keadaan begini saya hanya mampu berusaha dan berdoa sepenuh hati.melihat anak kembali ceria dan aktif sudah melegakan tp doktor memberi mc sebulan jadi bolehlah saya pantau keadaannya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kak chah... Boleh x bagi no pon dan alamat ustaz di sekinchan tu? Mohon akk tlg emel pd sy yer rafidah.abdmutalib@gmail.com... Tqvm kak..

      Delete
    2. Salam kak cah... Boleh x akk emel kn contact ustaz di sekinchan tu? Emel sy rafidah.abdmutalib@gmail.com... Tqvm kak...

      Delete
    3. cah, jangan jemu berusaha. insyaallah, Allah sentiasa bersama kita yang anak2 sakit ni. doa pada Dia kerana Dia Maha Mendengar. Rafidah Abdmutalib, siapa yang sakit?

      Delete

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Novel 5: Suami Sebelah Rumah

Novel 4 : Tiada Yang Lain

Novel 2 : Cintamu Cintaku Satu

Novel 1 : Tak Mungkin Kuhindar

cintamu cintaku satu


Novel TMKH telah mendapat pengiktirafan 4 bintang dari Editor Berita Harian 2010. Cetakan yang ke-6. Anda juga boleh melayari LINK INI untuk membaca bab-bab 1 -15

Novel-novel dalam Bikinan

Followers