Langkau ke kandungan utama

cinta terlarang 3

Syafiq meletakkan kereta betul-betul di sebelah kereta isterinya. Melihat jam, dia tahu dia agak terlewat hari ini. Memang tadi, sepanjang hari, dia agak sibuk. Mana dengan projek Taman Indah, kemudian kliennya, Encik Munif mahu dia ke rumah yang sedang disiapkan di Taman Mega. Bergegas dia ke sana, bimbang lelaki itu mempunyai sebarang komplen. Nasib baik, Encik Munif bukan hendak mengomen atau kritik tetapi hendak mengajaknya makan tengah hari. Di sebelah petang tadi pula, ada mesyuarat. Kini, baru terasa betapa letihnya dia.

Sebaik turun daripada kereta, dia mendengar bunyi orang berbual-bual sambil ketawa-ketawa di pinggir kolam renang. Suara lelaki dan perempuan yang didengari mengundang rasa hairan. Siapa yang datang, soalnya di dalam hati.

Kaki laju dibawa ke sana. Wajah terus berubah demi melihat pandangan di hadapannya. Amira sedang duduk di kerusi taman, dan di hadapannya, duduk seorang pemuda. Dia tidak mengenali lelaki itu. Namun apa yang dia nampak membuat hati menjadi geram.

‘Argh, dah pandai bawak jantan ke rumah pulak dah?’ gumamnya.

Pemuda itu berdiri ketika Syafiq datang mendekat. Tangan pantas dihulur untuk bersalam.

“Abang, saya Uzair, anak Datuk Munir dan Datin Munirah, jiran sebelah.”

Syafiq menyambut tangan yang dihulur. Kepala sedikit berserabut. Uzair? Anak Datuk Munir? Isk, tak pernah jumpa di masjid pun!

“Tadi, Uzair datang dengan daddy dengan mummy dia, bang. Bila uncle dengan aunty balik, dia duduk sembang dengan Mira. Alah, bukan jauh nak balik pun, sebelah rumah aje, kan awak?”

Uzair tersenyum meleret. Dia sukakan Amira. Gaya gadis ini begitu bersahaja. Cakapnya lepas. Kali pertama bertembung, Amira marahkan dirinya yang sedang menyiram pokok bunga. Manalah dia tahu gadis itu ada di sebalik pagar. Basah lencun tubuh Amira disimbahnya tanpa sedar.

“Kak Reen mana?” tanya Syafiq. Entah mengapa hati menjadi sakit melihat senyuman Amira yang saling berbalasan dengan Uzair. Api cemburu meledak kuat. Dia cuba menafikan namun tidak berdaya. Kerana itulah, nada suara bergema lantang.

Amira menjuihkan bibir. Kadang-kadang dia jadi geram dengan sikap abang iparnya ini. Selalu sangat menengkingnya sekarang. Dengan Kak Reen, lembut gigi dari lidah tapi kalau dengan dia? Mengapa asyik hendak marah?

Puas Amira mencari kesalahannya tapi tidak berjumpa. Sehingga kadang-kadang dia berasa sangat berkecil hati. Sikap Syafiq sekarang amat berbeza berbanding sebelum dia tinggal di sini. Syafiq sudah tidak pandai bermesra dengannya.
“Awak, saya balik dululah. Esok, saya ambilkan borang yang awak hendak tu, okey.” Uzair meminta diri. Dia cuak melihat sikap Syafiq yang kelihatan sombong. ‘Macam orang cemburu aje.’ Bisik hatinya.

“Sejak bila pandai duduk berdua-duaan ni, Amira? Dah mak bapak dia balik, yang kamu tahan dia untuk berbual dengan kamu tu, kenapa? Teringin sangat nak berboyfriend ke? Dah teringin sangat nak ada pakwe?” tengking Syafiq sebaik kelibat Uzair hilang daripada pandangan.

Air mata bergenang tiba-tiba. Kesatnya kata-kata yang dihamburkan. Sampai hati! Macamlah kesalahan yang dibuat besar sangat, rajuk Amira di dalam hati.

“Yang datang ke sini buat apa? Kalau duduk di kampung tu senyap-senyap, kan bagus? Menyusahkan orang betullah!” marah Syafiq lagi.

Dia sendiri tidak tahu mengapa dia marah sangat. Dia sendiri tidak tahu mengapa begini sikapnya dengan Amira. Yang dia tahu, dia perlu berkasar. Dia perlu menafikan apa yang dia rasa. Perlu!

Kerana sakit hati, Amira membalas, tidaklah kuat suara dilontar sebab dia takut kakaknya dengar dan nanti berkecil hati pula.

“Siapa yang pergi ambil Mira? Siapa yang pujuk Mira datang sini? Bukan abang ke? Kenapa abang berubah? Dulu abang baik dengan Mira. Dulu abang boleh cakap lembut-lembut. Tapi sekarang, abang dah macam singa. Kalau tak suka, cakap! Lepas tu hantar Mira balik kampung. Jangan buat Mira macam tempat abang melepaskan geram, tahu tak?”
   
Amira sudah tidak mampu bertahan. Sakit hati yang sudah berminggu-mingu dirasai kini terlontar sudah. Dia kecewa dengan sikap Syafiq. Dia sedih dimarah-marah. Dia sayangkan Syafiq. Syafiq bagaikan abang kandungnya namun sikap Syafiq sekarang sungguh menjengkelkan. Mengapa jadi begini?

Kalau tidak disebabkan keadaan kakaknya yang semakin dekat hendak bersalin, dia ingin sahaja pergi. Dia ingin menjauhkan dirinya daripada Syafiq. Tapi apakan daya. Dia tidak sanggup mengecilkan hati kakak kesayangannya.

Dia menangis teresak-esak. Air mata cuba diseka tetapi, masih sedu-sedan tidak mahu berhenti. Argh!

Dan, ketika Amira ingin melangkah pergi, dirinya ditarik oleh Syafiq. Gadis itu terpana kerana kini diri di dalam pelukan abang iparnya. Kemas bagai tidak mahu dilepaskan.

“Jangan nangis, sayang. Jangan menangis kerana abang. Abang tahu, abang banyak buat silap dengan Mira. Tapi, abang ada sebab, Mira. Mira kena faham. Satu hari, Mira akan faham kenapa abang jadi macam ni. Maafkan abang, dik. Maafkan abang!”

Amira kemudian ditinggalkan dalam kebingungan.
  

Ulasan

  1. wah...
    bhya ni....
    syafiq ni pun satu...
    blh lak dia bralih ksih ngn adik ipar sndri...
    prah ni...

    BalasPadam
  2. konflik3!!!
    huhuhu.....

    BalasPadam
  3. salam epy, huhu...itulah bahaya memang
    anonymous, hmm konflik hati dan jiwa

    BalasPadam
  4. biarlh amira dgn uzair...
    huhuhu

    BalasPadam
  5. amaran bahaya... adoiii... berat ni...

    BalasPadam
  6. alamak syafiq dah mengeluarkan aura cemburu...
    En. Syafiq ingat sikit awak tu dah beristeri...dah tu isteri tengah sarat pula tu...

    BalasPadam
  7. salam...
    anonymous, hehe..
    miznza mmg berat kes ni kan?
    seed169, melampau kan syafiq?

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…