Langkau ke kandungan utama

cerita luka seorang pengidap hiv

namanya julius. menghidap hiv sejak 1996. hanya mengetahui tentang penyakitnya bila dia menjalani pemeriksaan kesihatan utk sambung permit kerja di singapura. sebaik disahkan dia sebagai mengidap hiv, dia langsung dipinggirkan. no permit. no job!
dia balik ke malaysia. cuba mendapatkan perkhidmatan kaunseling dan rawatan. kos rawatan ialah RM200. dia x mampu lalu menolak rawatan. 
jururawat tanya dia...
kamu ada aids dan kamu x nak dirawat? uisy!
marahlah tu!
dia pergi ke petaling jaya, kerja selama bertahun2 dan dia ingat dia dah baik sbb x rasa sakit. so dia balik ke kampung halaman di sabah pd 2003. 
6 bulan di kampung dia diserang demam teruk dan sakit kulit dan lepas diperiksa, doktor sahkan dia ada hiv.
sekali lagi!
berita ttg penyakitnya tersebar luas. waktu itu dirinya amat ditakuti. doktor, nurse ,amah, ma...  semualah! diorg msk bilik dia pakai topeng, pakai baju surgeri segala! adik beradik? x ada siapa dtg melawat. dia betul2 dibuang oleh semua.
dia cuba bina hidup baru, bekerja di lokasi balak namun dihalau keluar. begitulah, dia diperlakukan bagai anjing akibat ketakutan masyarakat terhadap aids dan virus hiv.
3 thn lepas dia balik ke kota kinabalu, menggunakan wang simpanan KWSP, dia buka kedai fotostat. 
kini dia ialah sukarelawan dlm Program Kumpulan Sokongan yang ditadbir oleh Majlis Aids Malaysia, satu kumpulan utk memberi sokongan morl kpd pengidap hiv.

komen: penghidap hiv juga manusia. jgn menghina mereka. jgn jijik dgn mereka. kesilapan mereka adalah teladan buat kita..

Ulasan

  1. nk komen2
    hmm..sapa la dr nurses yg hindar org yg ada penyakit tu???
    rse2, bkn hindar, tapi lebih kpd utk jg diri sendiri so that dr nurses tu bleh ade mse lg utk merawat org yg ade penyakit tu utk mse akn dtg..
    ish3! ape yg aku merepek neh...?

    BalasPadam
  2. @yuta0330maaf, lambat kak sofi balas. tapi, sokong jugak. nurse perlu juga menjaga diri mereka, kan!

    BalasPadam

Catat Ulasan

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…