Langkau ke kandungan utama

122. botox, utk apa?

Botox telah membuat kejutan besar dalam pasaran kesihatan dan kecantikan kerana kemampuannya untuk memadam dan mengurangkan kedut. Kejayaan yang menakjubkan daripada penyelesaian BOTOX telah menyebabkan penggemar kecantikan berbaris untuk menerima rawatan bagi kulit keriput mereka. 

Apakah rawatan botox ini selamat? 

BOTOX mengandungi racun protein yang dihasilkan oleh bakteria Clostridium botulinum. memang bakteria ini sangat bahaya kerana berasal dpd bakteria botulisme. 



Bagaimanapun, botox telah digunakan dengan selamat oleh opthamoligists untuk lebih dari satu dekad tanpa kesan sampingan yang serius dilaporkan. ubat ini sebenarnya telah ada sejak tahun 1960-an. Awalnya botox digunakan sebagai rawatan untuk mata juling. Botox disuntik ke dalam otot mata dan nampaknya ia dpt mengurangkan kejulingan.

semakin wanita meningkat usia, semakin jelas kelihatan kedutan di muka. Ketika botox disuntik ke otot garis kedutan di dahi atau garis-garis tawa di hujung bibir, di dapati bahawa kedutan itu hilang, tetapi sementara ajelah. Sementara? 

Saya menekankan penggunaan kata "sementara" kerana rawatan botox biasanya berlangsung sekitar 3 sampai 6 bulan. rawatan Botox telah diluluskan oleh Food and Drug Administration sebagai rawatan otot yang menghasilkan garis kerutan. 
Go to fullsize image
suntikan Botox dengan cepat menjadi prosedur terpantas kosmetik tumbuh dan diantisipasi untuk digunakan pada lebih daripada 4.5 juta pesakit pada tahun 2006. botox kini lebih popular daripada kaedah pembesaran payudara. menurut mereka yg begitu taksub dgn botox,  selepas beberapa sesi rawatan dan kelangsungan yang lama, kesan kerut ini diyakini akan hilang dan wajah yang remaja dapat bertahan lebih lama lagi. Penting untuk dicatat bahawa Botox tidak berkesan untuk kedutan-kedutan halus. maksudnya, usahlah berbotox jika masih muda. hehe.. 

setakat ini satu kesan sampingan yang nyata ialah kelopak mata akan jatuh. macam mana rupanya? ntah? org yg buat tentu tahu!
Walau selamat, botox tidak dianjurkan kepada wanita hamil, atau wanita yang sedang menyusui bayi mereka serta pesakit yang menderita penyakit neurologi..

rawatan Botox tidak berfungsi untuk semua orang. Namun, lebih daripada 90% daripada survey yg dah dibuat kpd pesakit, didapati bahawa botox ini sangat disenangi. maklum, wajah kelihatan muda berseri, huhu...

nak cuba? errm..tak beranilah. sbb ada yg bg fatwa kata haram botox ni, kan?
wallahualam.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…