Luahan

apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

Jika anda bangun dan menemukan suatu hari bahawa website anda tidak tampil lagi di Google, anda telah menjadi korban dari 'Google ban...

133. blog hilang? boleh ke?

By Oktober 13, 2010

Jika anda bangun dan menemukan suatu hari bahawa website anda tidak tampil lagi di Google, anda telah menjadi korban dari 'Google ban'. Ini adalah hal terburuk yang dapat terjadi pada laman web anda, terutamanya jika anda menjalankan perniagaan melalui laman web tersebut. 


untuk mengelakkan blog, website anda hilang, ikutilah pesanan di bwh:


Ini adalah senarai cara-cara anda boleh menyimpan website anda di sisi baik Google.
1. Pastikan anda mempunyai uptime terbaik untuk website anda.Ini bermakna anda mesti mempunyai web hosting yang handal. Jika Google melawat laman anda dan tidak sampai, anda mungkin ber-risiko Google melarang laman anda.
2. Jangan gunakan teknik spamming untuk mempromosikan website anda. Hal ini akan hampir pasti mengakibatkan ban laman anda selama minimum 6 bulan. Jangan gunakan "black hats" kaedah seperti "doorways"  atau "hidden text" atau "cloaking". apa bendanya tu? ntah, aku pun blur lg tp nnt kl aku tau, aku habaq kat u all. 4 kaedah tu pasti menyebabkan web anda hilang. 
3. Pastikan kandungan anda adalah asli dan relevan. Laman web yang palagiat kandungannya dihukum dengan kedudukan yang lebih rendah (low rating) dan bahkan larangan. kandungan anda harus selalu berkaitan dengan tema laman web anda.
4. Link mesti dua arah. Tidak hanya perlu link keluar dari website anda akan high, tetapi yakin bahawa link yang mengarah ke website anda dari lokasi Google dihormati juga. Elakkan link yg terlalu byk atau link berbayar. Juga, kl anda ada byk blog, jgn link semua sekali. byk sgt tu. sambunglah secara logik sikit.

5. Pastikan laman anda Google ramah (google friendly). Membangun website anda sehingga Google dapat mengindeks setiap laman. Sertakan sebuah sitemap. Pastikan semua laman anda bekerja dan bahawa tidak ada link yang rosak.(broken link)
Jika anda mengikuti Google "Tips untuk Mengoptimalkan" anda akan baik-baik saja. Jangan cuba untuk menipu Google dengan taktik rumit. Harga anda akan membayar jauh lebih buruk daripada usaha yang diperlukan untuk melakukan hal-hal dengan cara yang benar!


kawan2 aku guna google translate. mak aii.. direct kan translation dia. tp boleh lah faham jugak rasanya, kan? hehe...


apa2 pun, tu sedikit nasihat pakcik google utk anda yg syg blog anda mcm aku!

You Might Also Like

0 comments

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.