Langkau ke kandungan utama

menghangatkan asmara

Bersama waktu, cinta kian pudar. Dulu, semuanya indah di mata sehingga sidia menjadi pilihan untuk dijadikan isteri / suami. Namun rasa berahi, debaran jantung, keinginan untuk bersama semakin hari semakin lupus. pernahkah anda mengalami rasa 'pudar' ini?
"Kami berdua bekerja keras dan telah membesarkan 3 orang anak. Mereka sudah dewasa. Kami masih dalam keadaan sihat tetapi menjadi letih pada akhir hari/minggu. Macam manakah kami dapat mencari tenaga untuk memastikan percintaan kami sentiasa membara?"
1. Buatlah sesuatu yang berlainan daripada kebiasaan.
hidup tidak boleh terlalu stereotaip. anda perlu sesekali membuat suatu perkara yang lain dari yang lain supaya sidia lebih menghargai anda. mungkin selama ini anda seorang yang tidak pernah walau sekali mengucapkan terima kasih kepada suami / isteri. sukar sungguh melafazkannya. tahukah anda bahawa ucapan terima kasih amat penting untuk meningkatkan moral suami/isteri? hai, takkanlah anda tidak boleh menyebutnya selepas anda menikmati makan malam yang enak, kan? mulakan mengucapkannya daripada sekarang.

2. dalami persefahaman
Satu cara ialah dengan membaca buku bersama-sama dan berbincang tentang idea-idea yang penting dalam hidup anda. Jadi, pada permulaan tahun ini, anda berpakat dan bersetuju untuk membaca, berbincang dan berkomunikasi antara satu sama lain, pada satu atau dua petang dalam seminggu selepas bekerja. Pstikan anda tidak membiarkan hidup dan kekecohan daripada menguasai keutamaan anda.

3.Tentukan apa yang anda memang mahu. 
Kalau anda mahu memastikan kasih sayang sentiasa membara, anda perlu mencari apa yang akan menolong ini berlaku. Berbincang tentang apa yang anda berdua mahu untuk mendapat komunikasi yang berkesan. Anda tidak boleh tuduh-menuduh atau berpihak kepada diri sendiri. 

4. Tumpukan kepada akibat yang positif. 
Anda perlu sentiasa ingat visi anda. Ini adalah supaya anda ada tenaga untuk sentiasa mara ke depan untuk mencapai matlamat anda. percintaan anda mesti sentiasa ada idea yang dapat menyuntik rasa-rasa baru dan istimewa dalam hubungan.

5. Menjadikan misi sesuatu pengalaman yang menyeronokkan dan bukan sesuatu yang anda perlu buat. 
Perkara ini adalah sama dengan kemesraan dan persefahaman. Ia harus memberikan perasaan yang bagus supaya anda boleh mencari aktiviti yang boleh merapatkan anda berdua dan bukan aktiviti yang tidak memberikan apa-apa. Percayalah! Keletihan akan lenyap apabila ada ganjaran.

cinta, kasih dan sayang teragung hanya untuk DIA.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…