Langkau ke kandungan utama

89. Ikut hati, mati. Ikut rasa.....binasa. Betul ke?

Ini satu lagi kisah di dalam masyarakat kita yg sofi minta / pinjam drpd link berikut : 
terima kasih encik imran yusuf.
...........................
"Sudahkah Kiah dengar kisah penceraian Datin B?"

"Bukankah dia bawa kes ke mahkamah halang Datuk A beristeri lagi?"
"Kalau suami Kiah hendak beristeri lain, Kiah tidakkah heret dia ke mahkamah?"
"Bukan tidak boleh ke mahkamah, Kak Zah. Halang Abang Kamil nikah satu lagi."
"Datin B cerita macam-macam yang buruk-buruk tentang Datuk A."
"Ishh! Kenapa sampai begitu sekali, Kak Zah?"
"Begitulah yang akan terjadi bila ke mahkamah, Kiah. Bila nak buktikan Datuk A tidak layak bernikah lagi, terpaksalah Datin B buka yang 'busuk-busuk' tentang Datuk A."
"Eh, Kak Zah. Kalau saya jadi orang lelaki pun rasa tercabar juga saya."
"Yalah, Kiah. Bila bawa kes ke mahkamah untuk halang suami nikah satu lagi, perasaan suami yang sayang itu jadi marah."
"Betul kata Kak Zah. Dan bila buka 'aib di mahkamah, dari rasa marah timbul pula rasa benci."
"Kiah tahu apa ending bicara di mahkamah Datin B?"
"Apa yang terjadi, Kak Zah?"
"Datin B jatuh pengsan di mahkamah ketika kes itu berlangsung, Kiah."
"Subhanallah! Kenapa Datin yang pengsan? Bukankah dia yang seret Datuk ke mahkamah, Kak Zah?"
"Masakan tidak pengsan, Kiah. Ketika Datin B beri keterangan di mahkamah tu, dia buka semua cerita-cerita buruk tentang suami dia. Agaknya Datuk A sudah marah tahap maksima, dia lafazkan cerai talak tiga ketika itu depan hakim di mahkamah itu juga!"
"????!!!"

..............................
citer ni nampak mcm sempoi, kan. tp ada yg perlu kita ambil tahu. bahawa suami jgn dicabar. jgn bersikap melampau. jgn terburu-buru. 


mmm, mujur baik tak mati datin b tu ....masyaallah!

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…