Langkau ke kandungan utama

44. Di mana ku cari ganti?

Salam.
Lama tak luah perasaan, hehe
Asyik sibuk memanjang dengan tmkh, edit edit dan edit lagi dan lagi
Sekolah pulak bz ngan persediaan untuk sukan tahunan
Aduiiiii...penatnyerrrrrrrrrrrr
Maklum dah veteran, kan
Badan pun dah lemah hehe
Dalam melayan blog dan tmkh, sempat gak aku berfacebook. Haha, cikgu sofi berfb! Ha,ah! Ramainya kawan tapi kebanyakannya anak muridlah!


Ada sorang murid aku ni namanya Afif, ambik SPM tahun 2004. Skrg buat Diploma Marine Engineering kat UniKL di Lumut. Dia kata, masa dia sekolah dulu akulah cikgu dia yang paling garang... sebab tu tak minat fizik. Hah! Aku garang rupa-rupanya. Baru sedar diri, hehe. Habis tu, aku tanya dia, sekarang kat UniKL tu bukan subjek fizik ke? Gelak besar dia! Sebab cikgulah!!! Adoi..tak faham aku tapi rasa banggalah jugak
Lepas tu chat pulat ngan best student tahun 2007, Dak cina. Tapi sama tarikh lahir ngan aku (kecuali tahunlah!) dan sama-sama gak minat Manchester United. hehe.. Usha dia...cikgu garang tak masa ngajo kamu? Jawab dia...Mana ada! Cikgu antara yang paling lemah lembut! Pulak dah! Keliru, keliru....

Aku buat kesimpulan begini...
Cikgulah pelakon handalan. Pelbagai watak mampu kami lakukan demi untuk menarik minat murid belajar. Tapi sebenarnya, semakin meningkat usia, semakin sukar untuk menjadi garang. Maklumlah, diri sendiripun ialah seorang ibu, jadi anak murid dah macam anak sendiri.
Satu lagi cerita, ada satu tahun ni aku dapati murid2nya memang x boleh duduk diam. Asyik nak bergerak ke sana ke sini. Tak kira murid lelaki atau perempuan, sama aje. 
Macam....... Rupa-rupanya, memang pun! Bila dilihat dalam kalender Cina..diorang tu sume lahir tahun monyet, hehehe...Patutlah tak lekat diorang sume ni duduk kat kerusi!!!! Isy, jangan caya, k...Khurafat!!!!
Bercakap tentang karenah anak murid yang pelbagai memang seronok. Macam-macam ada! 
Aku jugak nak ambik sikit masa pagi ni untuk mengenang kembali kisah-kisah yang dah berlaku di sekelilingku. 
Membaca n3 terbaru di blog resepirahsiaku, hati tersentuh. Sebuah lagi rumahtangga runtuh. Sebuah lagi mahligai yang dibina roboh. Tidak usah mencari punca, cukup sekadar bertanya mengapa? Bagaimana? Apa? Di mana?
Mengapa? Ya, mengapa terjadi? 
Mudah sahaja jawapannya. Allah menghendakinya begitu. 
Bagaimana? Bagaimana apa? Bermula? Berakhir? 
Ada dua pihak di sini, saling menuding jari. Ko salah, aku betul! Tapi, sebenarnya, bila rasa cinta itu sudah tiada, semuanya salah dan tidak betul lagi...
Apa? Ya, apa sebenarnya? Apa yang dicari lagi oleh si isteri setelah mendapat suami yang boleh dikawalnya, menurut segala mahunya malah boleh diherdik, dimarah, dikutuk tanpa ada rasa ingin melawan oleh si suami? 
Benarlah, manusia tidak pernah puas dengan apa yang dia ada!
Di mana? Di mana kan dicari ganti? Masing-masing mungkin akan mendapat pengganti namun bagai dikata oleh Allahyarham P Ramlee, 
Di mana kan ku cari ganti
Serupa dengan mu
Tak sanggup ku berpisah
Dan berhati patah, hidup gelisah
Alangkah pedih rasa hati
Selama kau pergi
Tinggal ku sendirian
Tiada berteman dalam kesepian
Dunia terang menjadi gelita
Cahaya indah tiada berguna
Keluhan hatiku membawa derita
Kini kau jua tak kunjung jelma
Di mana kan ku cari ganti
Mungkinkah di syurga
Untuk kawan berduka
Menangis bersama, 

Selama-lama........

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…