apa yang nampak, apa yang rasa, apa yang dengar

7.11.09

puaskah? perlukah? entah!

salam.
Rasa lama bebenor tak meluahkan perasaan kat blog nih. Hisy, jangan le salah tafsir... aku bukan nak marah ke apa, jauh sekali nak bersedih (buat orang sedih tu lain le pulak, hehe).


Nak masuk tmkh, x leh (nanti ingkar perintah (Ya, tuan, tabik!) 
Nak masuk n3 baru cintaku satu...alamak, belum siap lagi kawan-kawanku suma.. kepala ada sikit biol nak teruskan yang kali ni, x tahu nape?
Nak masuk cerpen? alahai.... no idea


aduyai...negatip pulak dah....
chaiyok-chaiyok! bangun! bangun! 
bagi kata-kata mutiara cket.....please!!!!!

Jadi, kat bawah ni adalah kata-kata dorongan untuk aku dan anda semua. 
baca, jangan tak baca! dan......buat, jangan tak buat!

* Berhati-hatilah dengan kemarahan seorang yang sedang bersabar.

* Tanpa permulaan, anda tidak akan sampai ke mana-mana.

* Adalah lebih baik untuk mengetahui kelemahan dan kegagalan sendiri daripada menuding kesalahan kepada pihak lain.

* Setiap malam sebelum tidur, anda perlu menetapkan satu matlamat di dalam minda . Anda menguatkannya dari hari ke hari.

* Jagalah apa yang anda suka atau anda terpaksa menyukai apa yang anda dapat. (Yang ini paling aku suka. mendalam maknanya!)

* Lelaki yang bijak dapat membaca buku dan kehidupan sekaligus.

* Kesabaran akan lebih menguntungkan daripada kekuatan yang dimiliki. (hmmmm, faham. faham.)

* Jika anda hilang segala-galanya, jangan lupa, kerana anda masih mempunyai masa depan.

* Sesiapa yang tidak pernah merasai kepahitan tidak akan mengenal kemanisan. (auw..jadi kena sakit dulu ya, kawan2)

* Masyarakat abad dahulu menggunakan tenaga manusia untuk membina sebuah monumen yang indah sekali. Masyarakat abad kini menggunakan jentera hanya untuk membina sebuah kedai. (lihatlah kehebatan ketamadunan, yeah!)

* Tidak pernah wujud orang malas. Orang yang dianggap malas ialah orang yang tidak dapat mencari pekerjaan yang sesuai dengan minatnya. (masalah nih!)

* Jika poket anda penuh, anda tidak akan kekurangan sahabat. (kawan ketawa senang didapat..hehehe)

* Semua perkara adalah sukar sebelum ia menjadi mudah.

* Mimpi itu adalah perlu dalam hidup.

* Seorang lelaki boleh dikalahkan tetapi tidak boleh dimusnahkan.(ya tak ya, pupuis lak kang, apa jadi pada kaum hawa? eeeiii... katakan tidak!)

* Kemenangan terhadap diri sendiri adalah lebih baik daripada kemenangan terhadap orang lain.

* Orang pengecut ialah orang yang melihat sesuatu yang benar tetapi tidak melakukannya.

* Kemenangan hanya untuk orang yang berhak mendapatkannya.

* Lebih mudah untuk memenuhi impian kita yang pertama daripada cuba untuk mengejar impian-impian lain selepasnya.

* Tidak ketawa walaupun sehari amat merugikan. (ni nak gelaklah ni..hahaha)

* Anda tidak boleh mengubah masa lepas anda. Tetapi anda boleh memusnahkan diri anda kini sekiranya terlalu memikirkan masa depan anda! (ingat tu!)

* Tidak penting sama ada berapa lama kita hidup. Yang penting bagaimana keadaan kita semasa hidup.

* Berdoa dan meminta bukannya perkara yang sama.

* Berterima kasihlah kepada pokok yang memberi anda perlindungan dengan tidak memusnahkannya.

* Sembahyang adalah prinsip utama dalam hidup. Memberi alasan tidak cukup masa untuk melakukannya adalah hinaan kepada Allah.

* Jangan tinggalkan hingga esok apa yang boleh disiapkan hari ini.

* Tiada hiburan yang lebih murah daripada membaca. (Jadi, ajak kawan-kawan lain baca kat sini, k!)

* Apabila semua benda kelihatan semakin hilang, ingatlah bahawa masa depan masih ada.

* Rasuah akan sentiasa wujud selagi masih ada perasaan tamak dalam diri manusia.

* Jangan sangka diri kita adalah yang terbaik kerana kita belum kecapi kejayaan yang orang lain capai.

* Tidak semestinya orang yang berjaya terus berjaya dan orang yang gagal terus gagal.

* Orang yang serba kekurangan kurang mengetahui kelemahan dirinya sebaliknya sentiasa menyalahkan orang lain atas apa yang berlaku.

* Dalam dunia ini lebih ramai yang berlidah buaya daripada yang berlidah manusia. (eh, aku pernah tengok ke lidah buaya? x pe, nnt bukan nat geo...)

* Dunia bukanlah tempat menunjukkan kekuatan tetapi untuk kita rasai nikmatnya.

* Orang yang sentiasa berusaha ialah seorang yang takutkan kegagalan.

* Seseorang yang cepat mendaki ke puncak akan cepat pula jatuh ke bumi.

* Kepakaran seseorang tidak akan ke mana selagi dia tidak membuktikannya melalui pelaksanaan.

* Sewaktu senang kita lebih menghargai kekayaan tetapi sewaktu susah kita akan lebih menghargai kesihatan.

* Penipu yang mahir sekalipun tidak akan menyedari sekiranya dirinya ditipu.

* Kegagalan adalah permulaan kepada kejayaan. (iya, ke?)

* Harta boleh menjadikan seseorang yang tamak sebagai hambanya.

* Kecantikan dan kebaikan tidak wujud bersama (ouch...betul ke ni?)

* Peperangan hanya boleh menjanjikan kemenangan selepas kemusnahan dan kematian

* Setiap manusia hanya mempunyai dua matlamat iaitu cita-cita dan kejayaan

* Harta menjamin dunia. Iman menjaminkan akhirat

* Penghalang kepada kejayaan adalah fikiran sendiri, bukannya kecacatan atau kekurangan

* Seorang anak tidak akan mengetahui kasih sayang ibu bapa terhadapnya sehinggalah dia mempunyai anak sendiri (ha, hayat...so ko kena kawin cepat2, baru ko tahu macam mana mama sayang kat ko, hehe.)

* Kawan yang sebenar ialah seorang yang dapat menerima diri anda yang sebenar.

* Masa adalah sekolah di mana kita belajar. Masa adalah api di dalamnya kita terbakar.

* Manusia mesti menamatkan peperangan, jika tidak peperangan akan menamatkan manusia.

* Arus masa depan telah tiba dan tiada cara melawannya.

* Kisah cinta yang sebenar tiada akhirnya.

* Bukti terbaik cinta ialah kepercayaan.

* Kita lebih banyak berusaha untuk menegakkan benang basah daripada berusaha memperbaiki kelemahan diri.

* Jika kita melakukan sesuatu dengan keikhlasan, nescaya ganjaran yang kita terima juga setanding dengan apa yang kita usahakan.

* Semangat yang kuat mampu mengatasi apa sahaja cabaran yang datang.

* Selagi kita mencuba dan berusaha, selagi itulah kita akan beroleh apa yang kita hajati.

* Dendam adalah manis. Balasannya adalah pahit. (jangan berdendam! balas jahat dengan kebaikan!)

* Fikiran membawa kepada pekerjaan. Pekerjaan membawa kepada kejayaan. Kejayaan membawa kepada impian.

kawan-kawan,  baca dan fahamilah luahan kali ini. tiap satu membawa maksud tersendiri. yang jelas, ada mesej untuk kita renungi. kalau perlu, berubahlah! demi menjadi seorang yang lebih baik esok berbanding hari ini.

cheerio.



2 ulasan:

terima kasih kerana anda sudi singgah dan sudi komen.