Langkau ke kandungan utama

Tijah? Oh Tijah!

Salam. 




Aku ingin berkongsi satu artikel dengan korang semua. Masa membacanya, aku ketawa mengekeh. Tak baik, kan? Tapi nak buat camne! Bagi aku, artikel tu lucu sangat. Di bawah, aku dah copy-paste kannya dalam post ini. Sudi-sudikanlah membaca. Mana tahu, dapat juga diubat hati korang yang sedang rawan. Ek eleh!


WELL WRITTEN LETTER:  BAHASA MALAYSIA INTO ENGLISH                                               ENJOY!!!!!!!

Tijah budak kampung, tapi bekerja di Kuala Lumpur. Biasalah bila sudah duduk "town", mula lupa asal usul. Pakaian seksi maut, bercinta pula dgn lelaki mat saleh. Ke hulu ke hilir menayang boyfriendnya yg bermata biru. Punyalah eksyen si Tijah, hinggalah suatu hari dia ternampak lelaki Inggeris tadi dgn wanita lain yg lebih cantik dan bergaya daripadanya. Tijah menangis tiga hari tiga malam. Pada malam ke empat, Tijah mengambil sehelai kertas dan menulis surat untuk memutuskan perhubungannya dgn lelaki mat saleh tadi yg baru sebulan dikenalinya.

Begini bunyi surat yg ditulis oleh Tijah binti Kulup Kecil, yg berjaya "dicuri" ...

************ ********* ********* ********* ********* ********* ****************** **

Mike....
I WANT TO BREAK CONNECTION
SAYA NAK PUTUS HUBUNGAN  direct translation......

Saya sudah fikir tentang ini masak-masak. Saya tahu saya tepuk sebelah tangan sahaja.
I have think about this very cook-cook.     I know I clap one hand only.
Betul-betul, saya nampak awak dan dia jalan-jalan sama-sama dekat pekan                 dengan mata saya sendiri
Correctly, I have seen you and she walk-walk together at town with eyes myself.
Awak
pegang tangan dia
You grab hand she.
Awak selalu tanya untuk
minta maaf. Saya tak pecaya lagi pada awak. Awak
You always ask for apology back-back. I don't trust you again! You are
betul buaya
darat.
really crocodile land.
Kawan saya cakap awak
main kayu tiga.   Mula-mula saya fikir kawan saya bohong saya.
My friend speak you play wood three.       First-first I think my friend lie me.
Tapi sekarang saya
faham awak betul betul main kayu tiga.
But now I know you correct-correct play wood three.
Jadi, saya nak
putus hubungan untuk tarik diri dari ini cita tigasegi. Saya faham ini
So, I break connection to pull my body from this love triangle. I know this
keputusan saya ambil sangat betul, sebab awak cinta sangat dia.
result I pick is very correct, because you love she very high from me.
Jadi, saya
putus ini hubungan untuk pergi jauh dari sini. Saya tak nak awak
So, I cut this connection to go far from here. I don't want you to
main-main hati saya.
play-play with my liver.
Saya dah
nangis sampai tak ada mata air lagi fikirkan awak. Saya tak nak
I have been crying until no more eye water thinking about you. I don't want
pisang buah dua kali.
banana to fruit two times.


Selamat jalan...

Safe walk..


Tijah


Ok, dah baca? Camne? Suka? Harap anda semua pun jadi ceria kerananya. Kepada tuan penulis artikel ni, terima kasih kerana menghiburkan kami.


cheerio.

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cerpen: Dia Idaman Jiwa

1
“Hi, boleh aku duduk kat sini?”

Aliah mendongak. Demi terpandang sahaja wajah itu, air mukanya terus berubah. Riak tidak senang ditunjukkan kepada lelaki itu.

“Cepatlah jawab! Senang aje soalan aku tu. Boleh, jawablah boleh...”

“Kalau saya jawab tak boleh?”

Abid terus menarik kerusi yang bertentangan dengan gadis itu.

“Aku tetap duduk sini jugak.” Balasnya sambil tersengih-sengih.

“Macam tak ada tempat lain!”

“Banyak! Sana kosong. Tu, di belakang kau tu pun kosong. Tapi, aku saja aje nak duduk depan kau. Dah sebulan aku cari kau tapi tak jumpa-jumpa. Alhamdulillah, hari ini dapat juga. Kau apa khabar? Sihat?”

Aliah tidak menyahut. Sebaliknya, dia terus menyuap dan kali ini suapannya sengaja dilajukan, tidak lagi menikmati nasi campur yang dimakan. Ketika itu, dia hanya berkeinginan untuk cepat-cepat menyudahkan makan tengah harinya supaya dia dapat pergi dari situ dengan segera. Dia tidak mahu mengadap muka lelaki yang kini sedang berada di hadapannya walau sehebat, sekacak mana se…

Yang Terakhir: Versi Cerpen

1
“Kau dah habis fikir ke, Khairi? Perempuan macam Najiha tu kau nak bawak ke majlis Annual Dinner kita? Tak malu ke nanti bila orang gelakkan kau?” tanya Hafiz sambil mengerutkan dahi. Dia keliru dengan sikap Khairi Iqbal. Rasanya, selama mereka berkawan, belum pernah walau sekali pun, Khairi memuji gadis yang seorang itu. Gadis yang bernama Izzatul Najiha. Tup tup, hari ini, dia buat keputusan hendak menjadikan Najiha pasangannya semasa majlis kemuncak nanti. Hisy, pelik betul!
“Malu, memanglah aku malu! Tapi aku cuma nak gunakan dia saja. Nak buat Amalina cemburu.” Balas Khairi sambil menyisip air lemon perlahan. Sejuk rasa kerongkongnya bila air itu menerobos masuk ke dalam rongga.
Mata Hafiz buntang. Kepala tergeleng-geleng.
“Kenyataan kau tu lagi buat aku tak faham! Kalau kau nak buat Amalina cemburu, kau patut bawak perempuan lain. Bukan si Najiha yang macam hantu bungkus tu!”
Terlambak tawa Khairi Iqbal mendengar kata-kata sahabat baiknya itu. Hantu bungkus? Si Najiha tu?…

Inikah Cinta? : Versi Cerpen

1

"Ouch!"

Cepat-cepat Janet menghisap jari telunjuk yang terhiris tadi. Setelah kesakitan itu hilang, dia segera membasuh jari itu. Dia kemudian mengelap lalu membalut luka dengan plaster.

"Sakit? Itulah pasal. Mak Nah dah cakap, biar mak Nah aje yang buat tapi Janet degil sangat. Hendak jugak main-main pisau," sindir orang gajinya menyebabkan Janet ketawa besar.

"Inilah yang orang cakap, luka di tangan nampak berdarah. Luka di hati tak siapa tahu. Kan, mak Nah?"

Mak Nah melepaskan keluhan sebelum mencuri pandang ke arah wajah ayu di sisinya yang kini sedang tunduk dan berpaling ke arah lain. Hati mak Nah kini turut melagukan irama sedih yang pasti sedang berdendang dalam hati Janet. Biarpun sudah lama ia berlalu, pasti kenangan itu hadir kembali sebaik rangkap pepatah itu diungkap. Tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula kisah cinta penuh keindahan. Ke mana hendak dicampakkan?

"Dah enam tahun... dia tentu dah lupakan saya. Tentu dah kahwin…