Follow Us @soratemplates

31.8.09

ERTI KEMERDEKAAN

Ogos 31, 2009 0 Comments
Merdeka! Merdeka! Merdeka!

Laungan Tunku Abd Rahman 52 tahun dahulu diulang main sama ada di radio atau televisyen.

Ya, sudah 52 tahun Malaysia merdeka. Bebas daripada penjajahan British, itu intipatinya. Soalnya, benar-benar merdekakah kita?

Ramai yang menggelengkan kepala. Belum! Kata mereka. Kemudian segala hujah akan dikeluarkan.

Merdekakah kita bila kita masih mengikut orang putih dari segi berpakaian? Bergaul? Berpolitik?

Merdekakah kita bila ada di kalangan kita masih lagi dibelenggu kemiskinan?

Merdekakah kita bila negara kita masih dibelenggu masalah pengangguran?

Mak, jauhnya fikir. 

Sebenarnya, aku menulis ni untuk mengajak semua orang untuk memerdekakan diri kita masing-masing. Tak usah merenung jauh-jauh. Cukup dulu jika kita memulakan kemerdekaan dengan diri kita. 

1. Merdekakan diri kita daripada sikap malas. 
Buang tanggapan orang bahawa M untuk Melayu Malas. Kan Dr M cakap macam tu dulu? M yang satu ini memang perlu kita merdekakan kerana ia satu sikap yang tidak baik.

2. merdekakan diri kita dari sikap malu. 
memang malu sebahagian daripada iman. tapi biarlah malu itu bertempat. kalau nak rasa malu, pakai pakaian yang bertali halus aka kemban. so di sini, maksud malu untuk dimerdekakan ialah malu untuk mencuba. malu untuk berterus terang. malu untuk berkongsi idea. 

3. berkaitan malu juga jadi takut. 
merdekakan diri kita dari rasa takut. takut hantu, takut orang marah, takut bos pecat, takut itu, takut ini. ingatlah TAKUT hanya kepada yang satu. 

4. merdekakan diri kita dari sikap suka mengata.
tambah-tambah di bulan puasa ni. hilang pahala! penat sepanjang hari. mengata orang memang sedap. ada sahaja yang boleh dijadikan bahan. tapi ingatlah. kita ni perfect ke? Oh tidak! jadi, merdekalah! sebab kalau kita dok asyik mengata orang, entah-entah orang pun dok kata kita jugak, kan?

5. merdekakan diri kita dari sifat sombong. 
sombong kepada mak bapak, terutamanya. bila mak suruh sikit, 'ala nantilah!' itu kira sombong tu! sebab apa. jawapan tu buat mak kecil hati. anak mana boleh buat mak kecil hati, kan? dosa! bagi yang berada di perantauan, dah book tiket balik kampung? kalau belum, apa cara sekalipun, anda mesti balik kampung. mana tahu, ini kali terakhir beraya dengan mak bapak. tahun depan? belum tentu! minta ampun banyak-banyak! sebab, selepas Allah dan Rasul, kita diminta mentaati ayah dan ibu selagi perintah mereka tidak bercanggah ngan hukum syarak!


cukuplah kut! yang lain-lain tuh, fikirkanlah sendiri. 


cheerio.

29.8.09

SATU PENGHARGAAN

Ogos 29, 2009 3 Comments
Aku hanya seorang penulis di tahap amatur, kut. Mungkin juga bawah dari itu.


Apa yang aku coretkan dalam blog aku ni, ada yang dah lama tercatat dan disimpan. Macam novel aku tu, Tak mampu ku hindari. Aku tulis pada tahun 2005. Untuk pengetahuan semua, manuskripnya pernah ku hantar ke alaf21. Dekat 3 bulan aku tunggu khabar berita. Sikap tak sabar aku memberi padah. Novelku itu dikembalikan semula kepadaku. Oh ya, nama TMKH yang asal ialah Bertakhta di hati sebab masa tu aku sukakan lirik lagu bertajuk sama nyanyian Faradhiya.


Bila ada blog, aku fikir apalah salahnya aku kongsi isi ceritaku itu dengan sesiapapun di alam maya ini. Boleh jugak aku tahu apa pandangan orang ramai bila mereka baca dan komen. Lepas tu aku terjumpa pulak laman “penulisan 2u”. Semakin berkobar perasaan untuk berkongsi cerita di ruangan itu. Mujur TMKH sudi disiarkan. Suka hati aku bila baca komen yang diberi. Walau tak ramai yang mungkin menyukai ceritaku yang meleleh, tapi, selagi ada yang sudi baca, aku bersyukur.


Tapi semalam, suatu catatan di ‘memorylane’ membuat aku rasa terharu. Teramat-amat terharu. Terima kasih cik APPLE. Terima kasih kerana mengulas ceritaku. Sesuatu yang aku tak menyangka sama sekali. Sesuatu yang telah berjaya membuat aku tersenyum panjang. Sesuatu yang memberi inspirasi untukku terus menulis!


Beginikah agaknya perasaan para penulis terkenal seperti Norhayati Berahim, Aisya Sofea, Anis Ayuni dan yang lain-lain itu apabila karya mereka dihargai? Ya, itulah yang aku rasa. Aku tak menganggap apa yang kucoretkan sebagai suatu karya, hanya tulisan. Tapi mungkinkah perasaan itu sama? Gembira, seronok, rasa ingin menulis lagi dan lagi dan lagi!


Alahai.....sofi oi, baru sorang memberi tindakbalas, ko dah kemaruk macam gini? Soal hati.


Hehehe......


Suatu perjalanan bermula dengan langkah pertama. Iya, kan?


Jadi, kepada mereka yang selama ini sudi singgah di Luahan, terima kasih banyak-banyak aku ucapkan. Kepada yang sudi coretkan sesuatu untukku tatap, sekali lagi, terima kasih. Terima kasih. Terima kasih.


cheerio.

26.8.09

Merealisasikan Impian

Ogos 26, 2009 0 Comments
Aku merujuk kepada suatu tajuk di ruang keluarga Utusan Malaysia bertarikh 24 Ogos, 2009.
Menarik paparan tajuk, menarik lagi isinya. Penganjuran Peraduan Gerbang Cinta Mega Utusan Malaysia (Gerbang Cinta) bersama 10 penaja sebagai rakan pintar. Mudah cakap, rancangan ini nak bagi free pasangan muda terpilih untuk majlis kahwin mereka. Free bermaksud free semualah. catering, andam, baju pengantin eh, mas kahwin pun free ke? Takkan kut?
Rata-rata, ramai yang memuji langkah yang diambil. Kata mereka, di zaman gawat ni, ramai yang menunda majlis perkahwinan mereka kerana bajet kahwin yang mahal. Kalau setakat RM10,000 tu, usah cakap le. Mesti tak semeriah mana!
Maaflah! Bagi aku, aku tak berapa nak menyokong idea majlis perkahwinan secara percuma ni. Alasan aku? Mudah aje! Balik ke Hukum Syara'. Mengapa kita kahwin? Apa tujuan sebuah perkahwinan? Nak nama? Nak glamour? Nak hutang? Apa? 
Mesti ramai yang marah nih! Aku tak boleh nak kata apa kalau ada yang marah. Jeles? No, no, no! Dah dekat 25 tahun aku kahwin, nak jeles apanyer? 
Ok, cuba kita renungkan semula. Mengapa sesuatu pasangan itu disuruh berkahwin? Termasuklah mereka yang sedang asyik masyuk bercinta tu...
1. Untuk menghalalkan yang haram. Supaya nak pegang ke, nak....dah boleh dah!
2. Kenduri tu untuk apa? Bagi tahu orang si perempuan ni hak si lelaki begitu juga sebaliknya so orang lain jangan nak kacau daun. Hehehe....
3.Untuk melahirkan lebih banyak umat Muhammad s.a.w. 
dan lain-lain lagi.
Di zaman ini, aku rasalah, kan. Orang terlalu pentingkan penampilan masa majlis perkahwinan tu. Baju pengantin, mak ai, lip-lap, lip lap...tu dia harga; main ribu tak pun puluh ribu. Pelamin nak yang dalam taman. Bukan sikit belanja...dah tu nak buat kalau boleh 40 hari ,40 malam lagi!
Memanglah, untuk majlis sekali seumur hidup ni, kita nak yang terbaik untuk kita. Tapi terbaikkah untuk kita jika semua free? Bila esok anak cucu tanya???
Nenek, nenek kahwin dulu baju pengantin nenek cantik. Tentu mahal kan, nek? Apa kita jawab? Tak lah! Free aje!
Yang takutnya nanti suami kita menokok, A' ah,...atuk dapat nenek ni, free aje! Tak ke orang tua tu nak kena 'tangan' nanti?
Lagipun, barang free ni orang tak hargai. Tak percaya?
Buku teks kat sekolah, budak sekolah dapat percuma tiap tahun. Kalau tak dipaksa suruh balut, Ya Rabbi, koyak rabaklah buku tu. Dah bukan hak dia. Hak sekolah, hujung tahun nak pulang, peduli apa? 
Anak orang kaya pergi sekolah(jangan marah ye orang kaya! sekadar contoh!), cikgu ni macam hampeh pada depa. Sebab apa? No class. Tak pandai ngajo. Nun, cikgu tuisyen yang berbayar itu juga yang disanjung. Tak percaya? Tengok masa keputusan SPM dan PMR keluar. Berapa orang berterima kasih pada cikgu? Boleh dibilang dengan jari, kan? Dah melalut pulak aku ni!
Tapi itulah. Pada pendapat aku, kan, biar kita keluarkan belanja sedikit asalkan kita senang dengan hasilnya. Biar majlis kahwin kita tak semeriah mana, asalkan hidup bahagia ke akhir hayat bersama orang tercinta. Jangan diikut rentak artis yang berbagai-bagai; hidup diaorang tu lain. Kalau tak menonjolkan diri, bukan artis le namanya. Kalau kahwin pun nak ditaja macam mereka, aku takut, nanti terikut-ikut pula dengan kadar perceraiannya! (Maaf ye, artis!)
Kadang-kadang aku terfikir sendiri. Inikah sebabnya ramai gadis dan teruna yang belum berkahwin walau umur dah melebihi 25 tahun? Malah ada yang dah masuk 40, belum juga bertemu jodoh? 
Islam itu mudah, kenapa kita yang menyusahkannya?
Islam tak suruh kita bermewah-mewah, malah lebih kepada kesederhanaan!
Fikirkanlah!
cheerio.

25.8.09

n3 27

Ogos 25, 2009 0 Comments
bila fikir balik, aku batalkan n3 27 yang aku masukkan pagi tadi. bukan apa, n3 tu flashback. malaslah nak ulang tayang kisah bagaimana cinta berputik antara hero dan heroin aku tu. aku nak terus ke masa depan. harap anda yang membaca memahami niatku.


cheerio.

tukar paparan

Ogos 25, 2009 0 Comments
setelah hampir dua bulan dengan layout bunga cobalt tu, semalam aku pejam mata, nekad tukar kepada yang baru. baru menyedari bahawa aku ni cepat jemu. tengok hitam memenuhi blog, hisy, tak tahan rasanya. gelap semacam.....


dengan bantuan pakwe aku (cik abang le) puas rasa hati. tengok tulisan boleh dibaca dan ada gabungan warna, lega rasanya.


begitu juga dengan hidup kita ni. penuh warna warni. tentu tak seronok kalau asyik-asyik hitam, atau putih atau, hijau aje, kan? warna warni kehidupan!


ada masa kita ketawa tapi orang tua-tua dah pesan, jangan ketawa banyak sangat, takut menangis nanti.


jangan terlalu banyak menangis, nanti orang tengok hilang seri, iyalah kalau dah asyik monyok aje, siapa yang suka?


gembira, suka, ketawa, ria, menangis, sedih, kecewa adalah rencah kehidupan.


kita di sini ketawa, mereka di negara yang sedang berperang (tak habis-habis) menangis.


kita di rumah berkumpul ramai-ramai, nun di sana kehilangan anak, kehilangan suami, kehilangan ayah, kehilangan.....


jadi, dalam bulan puasa al mubarak ini, biarlah hidup kita diwarna warnikan dengan kegembiraan dan kebahagiaan. lupakan segala yang menyakitkan. tak ada suatu yang sempurna. tidak dia, tidak juga kita. bagaimanapun, kita saling melengkapi. ingat tu!


kepada yang kehilangan, bersabarlah! Allah menguji insan yang disayanginya!


cheerio.

22.8.09

puasa dan cuti sekolah

Ogos 22, 2009 0 Comments
hari pertama puasa


azam baru - nak buat post hari-hari. Kan post ni macam diari juga? so, aku ingat, mulai subuh hening ini, tiap kali lepas sahur, aku nak jot something here. just for me. and, maybe, for those who like to share my feelings.


sebenarnya, bukan senang nak luah perasaan ni. tengah tulis aje, jem! stuck! terpaksa bermenung panjang, terpaksa berfikir lama, apa ayat seterusnya....


oh ya, ramadhan datang lagi. selamat berpuasa kepada semua. bagi ibu-ibu macam aku, masa paling sukar ialah di waktu sahur. Nape? susah nak fikir menu untuk dua orang anak lelakiku yang awal remaja tu! dua-dua tak akan ulang makan lauk semalam. yang sorang tu pulak, hanya makan ayam, daging atau telur. tapi walau sesedap mana pun mereka makan waktu berbuka, di waktu sahur, jangan haraplah! nak telan nasi macam...entah ape-ape!


so, selalunya, tiap kali sahur pasti ada makanan laju...burger, nugget mahupun sausage! memang tak elok untuk kesihatan, tapi kalau dah itu yang mereka lalu nak makan, nak buat camne?


kadang-kadang aku buat sarapanlah; misalnya buat nasi goreng atau sandwich telur.


di sini, aku mengharapkan agar sesiapa yang ada pengalaman macam aku tampil dan beri idea macam mana nak tarik pelanggan aku yang dua orang ni untuk bangun bersahur, makan dengan berselera. bukan ape, ini untuk kebaikan mereka juga. kalau waktu sahur mereka makan sikit sangat, alamat monyoklah muka sepanjang hari. letih!


ari ni, dah mula cuti sekolah. sampai 31 ogos, 2009. macam manapun, dalam minggu depan, kelas bimbingan tetap berjalan. itulah! orang selalu ingat cikgu ni cuti banyak. balik sekerat hari. tapi, sebenarnya, hidup kami ni special sikit. dulu kami cuti ari sabtu, orang pejabat kerja. sekarang orang pejabat kerja sampai jumaat. kami? minggu lepas, sampai ari ahad! ada perkhemahan rimup, sambut merdeka!


minggu depan, berbaris cikgu berebut nak buat kelas. bukan apa, ada yang dah kena sound dengan pengetua (keputusan periksa percubaan pmr baru ni tak berapa nak elok). kesian jugak kat budak-budak sekolah nih. cuti pun macam tak cuti. dah jadual penuh aje sepanjang minggu depan...hehehe...


itulah...sebelum tulis kata tak ada idea. bila dah datang idea, tak boleh nak berhenti pula! apa-apa pun,


cheerio.

20.8.09

bulan madu?

Ogos 20, 2009 0 Comments
Aku kat sekolah. Baru abis kelas utk ari ni. Lepak ngan laptop. Kawan-kawan aku pelik sebab kata depa, at my age, jarang yang nak mengadap komputer. Bagiku, apa le yang hendak dihairankan. Masing-masing punya hobi. Ada yang suka masak, suka makan, suka wat kerja rumah, suka ngumpat dan aku? Aku suka blogging, suka surf, suka tulis novel ke, cerpen ke...


Masing-masing boleh buat apa-apa aje, tak gitu?


Aku kat dalam kelas. Malas nak ke bilik guru. Lagipun guru yang patut masuk tak masuk lagi. So, di samping layan murid-murid, aku layan jugak blog aku.


Bila aku tengok balik, aku kesian kat budak-budak ni. Dia orang ni tak pandai guna masa. Aku baru abis ngajo depa. Kerja sekolah ada aku bagi tadi tapi, mentang-mentang dah lepas periksa percubaan, depa boleh sembang-sembang aje. Malah , ada yang tido. Cuma sekerat dua yang buat apa yang aku suruh.


Begitulah selalunya bila lepas peperiksaan percubaan. Aku rasa ini masalah glokal (pinjam perkataan najib). Murid-murid sekolah selalu lupa yang dalam tempoh sebulan lagi ada yang lebih penting menunggu. PMR! Asyik nak enjoy aje....


Meminjam kata-kata suami, budak zaman sekarang tak kenal erti susah. Nak apa aje, mesti dapat sebab mak dan ayah akan cuba beri apa yg mereka mahu. Bila serba serbi mudah, itu yang jadi macam-macam tu. Malas sekolah, malas belajar, malas buat homework, serba serbi malas! Yang dia orang ni tahu, nak relax, nak enjoy, nak rehat. Kuang, kuang, kuang!


Apa harus dibuat supaya ada keinsafan dalam diri?


Apa harus dilakukan supaya murid-murid ini mengerti bahawa perjalanan mereka masih jauh lagi?


Bila aku kata, belum masa untuk berehat, mereka tempelak aku balik. Kata mereka, lambat lagi periksa sebenar. Aku kata, sebulan tak lama.... depa kata, betul! Tapi depa cuma 'honey moon'!


Mujur mereka gunakan frasa itu. Peluang aku untuk mengenakan mereka semula nih!


Kataku; Hmm, baguslah kalau awak cakap gitu. Bulan madu ni indahnya masa tu aje...... dah lama, hanya jadi kenangan. Kalau kenangan manis, memanglah bagus! Bagaimana kalau jadi kenangan pahit?"


Murid-muridku tergelak-gelak... Boleh dapat kenangan pahit ke, cikgu?


Iya tak ya jugak! Ada ke?


Alamak, kantoi cikgu ari ni!


cheerio.





18.8.09

luahan seorang guru

Ogos 18, 2009 2 Comments
Ari ni kat sekolah, ada ramai murid yang tidak hadir di kelas-kelas yang aku masuk. Kelas-kelas tu pulak adalah dua kelas terbaik di sekolah. 3RK! terbaik dalam t3 dan 5S1 terbaik dalam tingkatan lima. Bila aku tanya pada mereka yang hadir, jawapannya mudah. H1N1, cikgu.


Sebenarnya, inilah masalah hujung tahun di sekolah. Murid-murid yang pandai ini lebih selesa belajar sendirian di rumah daripada datang ke sekolah. Apatah lagi guru-guru sudahpun menghabiskan sukatan pelajaran. Masa yang ada lebih banyak digunakan untuk mengulangkaji. Mungkin bagi murid-murid yang terer ni, proses mengulangkaji yang dibuat tidak memanfaatkan mereka.


Gejala H1N1 juga menakutkan murid-murid. Khabar angin ada bermacam-macam. Kematian, cara jangkitan, penularan, semua memberi kesan negatif kepada mereka yang masih muda. Jadi, lebih baik duduk di rumah demi mengelakkan jangkitan.


Cuma, sebenarnya, guru kelas macam aku risau sikitlah! Macam mana nak mengingatkan murid tentang pentingnya kehadiran mereka ke sekolah untuk dicatat dalam sijil berhenti nanti. Tak kan boleh nak bagi A kalau 40 daripada 200 hari tidak datang walaupun ada mc dan surat daripada ibubapa. 1/5 tu atau 20%! Bukan sikit!


Nasihat demi nasihat dah diberi tapi memang susah nak diselesaikan. Atau mungkinkah aku sebagai guru kena cari taktik baru untuk menarik minat murid hadir ke kelasku?

14.8.09

Ogos 14, 2009 0 Comments
salam pagi jumaat


alhamdulillah, siap juga kerja menyemak aku. biasalah, sekarang musim peperiksaan percubaan. semalam, budak2 T3 periksa maths. abis depa periksa, aku pulun semak kertas 2. itu yg x sempat nak tulis kat cni.


rindu rupa2nya bila x dpt post anything. asyik teringat aje! nak wat camne, kan. sbg cikgu, periuk nasi kena jaga dulu.


nih, tengah tunggu anak aku bersiap untuk pergi ke sekolah. ala... sekolah kami kat depan tu aje, sebelah pagar. x ada 'jam' pun.


balik ttg blogging. ada sesuatu yg menghantui fikiran aku. adakah umur penulis blog mempengaruhi comment ke, followers ke, shoutmix ke?


ada orang cakap, kalau penulis tu dah berumur, n3 dia x berapa laku. ya ke?


pelik jugak bila difikirkan.


tulisan, karya dsbnya.... ada kena mengena ke dgn umur?


siapa nak tolong jawab nih?


cheerio.

12.8.09

kita terlalu ego

Ogos 12, 2009 2 Comments
itu pendapatku bila membaca n3 terbaru NB tadi.
kita......,
aku maksudkan manusia.


manusia ni ada macam-macam, dah gitu Allah jadikan. bagaimanapun,
manusia yang menulis sepelik itu untuk mengaibkan orang, masya-Allah!!!
terima kasih, NB. n3 awak beri saya idea ini untuk diluahkan.


balik kepada manusia tadi,
siapakah dia sehingga sebegitu teruk diaibkan insan yang satu lagi?
siapakah dia sehingga sanggup mengeluarkan bait-bait ayat yang begitu menghina?
siapakah dia sehingga bongkak menutur kata?
siapa?


itulah manusia yang ada juga insan jadikan dia sebagai idola mereka.
ada yang mengkaguminya kerana dia berani, kata mereka.
di sekolahku, ada yang terikut-ikut lenggok diri dan tingkahnya.
hebat kah dia?


entah dia lupa, entah dia ingat,
Allah dah pesan, 'sembunyikan aib orang hatta musuhmu sekalipun, nanti akan ku sembunyikan aibmu, di dunia ini mahupun di akhirat nanti!'
atau mungkin juga manusia ini tidak pernah tahu???


entah dia lupa, entah dia ingat,
Allah berfirman yang bermaksud, ' antara orang yang paling aku benci ialah orang yang sombong di muka bumi ini.'
atau mungkin dia tak kisah pun?


aku di sini hanya sekadar mengingatkan, kerana Allah dan Nabi dah pesan dalam surah Al - Asr:
Berpesan-pesanlah atas perkara yang baik, ingat mengingatlah sesama insan.


di sini kita luahkan rasa, pendapat, perasaan tapi jangan sampai nanti orang menilai kita hampeh!!!
Yang lebih penting, jangan sampai ALLAH menilai kita. Takutilah DIA!!!


cheerio

11.8.09

guna firefox, yer!!

Ogos 11, 2009 3 Comments
semalam, bila hayat bg tau susah nak buka blog aku ni, aku gelabah. mula marah kat cik abang yg suka pomen luahan ni. tapi, bila kita dua orang belek, belek dan belek lagi, nampaknya semua ok. x ada yg k.o.


try browser lain. guna internet explorer lak. mak oi, langsung tak boleh buka seperti yg anak aku kata. ntah mengapa? silap apanya? memang tak boleh bukak. kalau ada yg boleh pun, mungkin tergantung aje, macam yang dapat aku tengok kat skrin akulah agaknyer.....


so, kalau korang minat ngan blog aku ni (prasan le pulak) ingat! guna firefox, yer!!

10.8.09

luahan ii

Ogos 10, 2009 0 Comments
tadi, aku baru post tajuk blog ini.


luahan?
ya, luahan.
lagu nyanyian spring.


jiwang karat aku ni, kan?


aku suka liriknya.


luka hati seorang insan yang ditinggalkan.
luka hati seorang insan yang kehilangan
luka hati seorang insan...


begitulah selalunya kita


bila bersama,
ada sahaja yang tak kena, ada sahaja cacat cela, ada sahaja yang ingin dimarahi, pendek kata, tiada yang indah di mata, tiada yang ngam(hehehe) di hati???


setelah dia tiada,
terdengar-dengar suara mersiknya, rayuannya, cumbuannya, tangis dan gelak tawanya
terpandang-pandang senyumannya, lirikan mata, juih bibirnya, lenggok gaya, bahasa tubuhnya...


pantas,


ingin aku mengingatkan diriku juga kamu yang turut membaca omelanku;


hargailah apa yang kita ada sebelum ALLAH mengambilnya dari kita kerana milik kita bukan milik kita sepenuhnya. ia dipinjamkan buat sementara.


selalunya,
waktu bercinta, segalanya manis belaka. nasib baik, berlangsunglah perkahwinan. cinta cuba sedaya upaya dipupuk. tapi bila sudah ada anak, lima? suami ke mana? isteri? hmmm.....


sudah tidak kacakkah suamimu?
sudah tidak menawankah isterimu?


maaf cakap, mata suami mula meliar.
tapi di era globalisasi ini, rupa-rupanya, mata si isteri juga sama. aduyai.....


pertengkaran terjadi, anak-anak menjadi saksi.
bertikam lidah, pakar bahasa pun kalah.
pukul memukul, dera mendera,
akhirnya ke mahkamah syariah.


siapakah yang berbahagia selepas ini?
suami?
isteri?
ayah?
ibu?
anak-anak?


bukan, bukan, bukan!!!!!


dia...syaitan!


masing-masing terpaksa memulakan hidup baru, dengan orang baru, cerita beru.


mulalah sesi perbanndingan:-


keluhan....
hai, kalau ......... dia tak kan buat macam gitu!
hai, kalau ......... dia tak akan tengking aku macam gini.
hai, kalaulah mama.....
hai, kalaulah papa.....
kalaulah, kalaulah, kalaulah!!!!


penyesalan?


belajarlah menyayangi, untuk disayangi
belajarlah mengasihi, untuk dikasihi
belajarlah menghormati, untuk dihormati
belajarlah mencintai, untuk dicintai


jangan nanti
kita kecewa ditinggalkan seperti apa yang terjadi dalam lagu ini


jangan nanti
kita tercari-cari orang yang dah merajuk hati yang pergi tak mahu lagi kembali


jangan nanti
kita tidak sempat memberitahu dia tiga perkataan keramat ini


AKU CINTA PADAMU


cheerio.

Luahan

Ogos 10, 2009 0 Comments
Masih terpahat
Di dalam ingatanku
Begitu syahdu
Tika menyusur
Kenangan denggnmu

Begitu lama
Pergimu tak kembali
Menguntum rindu
Di atas ranting usiaku

Musim berganti
Meninggalkan kesan yang mendalam
Aku menerima
Sebagai satu pengalaman
Oh……. Ho…..

Sehingga kini
Tidak mampu untuk ku hindari
Ingatan padamu
terbayang di ruangan mata
Jernih dan berkaca

Pada siapakah
Ku luahkan rasa
Mungkin tak siapa
Yang bakal mengerti
Sehingga kini bersemadi

Sungguh sunyi
melewati hari-hari

Ku harungi
Tanpa dirimu di sisi

Kesunyian
melewati hari-hari

Ku harungi
Tanpa dirimu di sisi

Doaku tak pernah terlupa
Buatmu selamanya


8.8.09

khas untuk yati berahim

Ogos 08, 2009 6 Comments
ari ni, aku masukkan blog norhayati berahim dlm blog list aku. nak tau nape?

aku dah sgt lama x bc novel melayu. SAGA yg terakhir.

ini kenangan yg x mungkin aku lupa......

ms jg periksa perc SPM tahun 2004, sorang pelajar aku ni tunduk menekur. tgk dlm meja. aku ingat dia tiru. aku dah naik darah le! itu aku py sjk yg dia tgh jwb. physics. angin satu badan aku!

gelabah dia bila aku sergah (utk pengetahuan sume murid aku ni budak perempuan india). aku rampas dgn garangnya buku yg dia tgh bc tu. nak tau buku ape?

Ha, CINTA PERTAMA!!!!!

apa kelas bc novel melayu, aku perli dia.(lupalah pulak nm dia)

best cikgu! ini kl ke 3 sy baca buku ni.

eeiii, geli geleman aku.(ms itu le)

aku hanya bc novel inggeris (mata x juga jd biru, hehehe...).

dipendekkan citer, aku rampas buku tu. naluri yg sgt2 minat membaca aku ikutkan. lg pun, budak ni budak perempuan india. tentu isi buku ni sgt menarik, kl x tak kan le asyik bebeno dia bc buku tu.

aku ni pulak, kl baca buku, mesti nak terus khatam. dan.....

buku itu aku abis bc dlm tempoh 3 jam aje. (hah... ambik aku????

apa komen aku?

itu le novel melayu kegemaran aku dr ari tu sampe skrg.

x sampe 1 bulan, almari buku aku penuh dgn buku yati.

buku, 'pesanan terakhir seorang lelaki' aku bc, dan bc, ulg, dan ulang lg, byk2 kali. mungkin 10, mungkin 15, x ingat dah.

ari ni, aku hy baca novel melayu aje. (author inggeris kesayangan aku dah mati, buku dia semua aku dah beli dan ulang bc)

apa yg jd hasrat aku skrg?

agar yati berahim buat cerita (mcm kawan aku lak aku pangge dia ni) baru. heronya....aku nak org melayu dgn watak mcm nik (x abih-abih) dan heroinnya mcm sape ya? mcm iman le!!

boleh, kan?

yati, ko baca x blog aku nih????

sedang kemaskini

Ogos 08, 2009 0 Comments
sedang update/upgrade?


maaf, ya. sy sdg kemas kini blog ni. jika anda hdpi masalah, harap sabo ajelah. nnt, lps repair, ok le.


cheerio.

1.8.09

tukar tajuk blog

Ogos 01, 2009 0 Comments
aku bukan orang politik, tapi tanpa sedar, tajuk blog aku tu ada kaitan dengan slogan suatu parti politik.


nampak benar aku tak peduli dan tak ambil endah dunia semasa.


kerdilnya aku.....


jadi,


aku pun tukarlah tajuk lama itu kepada luahan.


rasanya, ia lebih sesuai kerana blog aku ni ttg novel, cerpen dan perasaan.


semoga dengan ini juga lebih ramai yg singgah kat cni.


cheerio.